کد خبر: 797100
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
درخواست 35 سناتور برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران
«35 سناتور از هر دو حزب جمهوريخواه و دموکرات امريکا در نامه‌اي به رئيس‌جمهور کشورشان خواستار شدت بخشيدن تحريم‌هاي ضدايراني شده‌اند.»
محمد اسماعیلی
«35 سناتور از هر دو حزب جمهوريخواه و دموکرات امريکا در نامه‌اي به رئيس‌جمهور کشورشان خواستار شدت بخشيدن تحريم‌هاي ضدايراني شده‌اند.» اين جديدترين رويداد در دوران پسا برجام است که نمايانگر اين نکته است که امريکايي‌ها همچنان مصرند محدوديت‌هاي بيشتري را عليه جمهوري اسلامي ايران رقم زده و وضعيت بين‌المللي کشورمان را به وضعيت ماقبل برجام بازگردانند؛ وضعيتي که طي آن نبايد کشورهاي دنيا به راحتي با ايران وارد مراودات اقتصادي و تجاري شوند. برهمین اساس ايران همچنان باید به عنوان کشوري تهديدکننده منافع ساير کشورها تعريف شود که لازمه تغییر چنین تعریفی، ‌تغيير رفتار کشورمان در قبال مسائلي مانند موشک‌هاي بالستيک و حمايت از گروه‌هاي آزادي‌بخش نظير حزب‌الله است.
شاهد مثال که اثبات مي‌کند امريکايي‌ها هدف اصلي خود را «حفظ سايه تحريم و تهديد» عليه جمهوري اسلامي ايران قرار داده‌اند را مي‌توان طي دو دوره «روز انتشار متن برجام يا 23 تيرماه 94» و «روز اجراي برجام...» مورد ارزيابي قرار داد. طي اين دو دوره زماني امريکايي‌ها بارها با وضع قوانيني تلاش کرده‌اند تحريم‌هاي جديدي را عليه شرکت‌ها و شخصيت‌ها يا نهادهاي وابسته به جمهوري اسلامي ايران صورت داده و پيرو آن فشارهاي اقتصادي معيشتي ناشي از آن را به جامعه ايراني تحميل كنند تا خروجي آن در عناويني نظير «شورش‌هاي اجتماعي» و «اردوکشي‌هاي خياباني» معنا پيدا کند.
خبرگزاري رويترز هم روز گذشته در قالب گزارشي مي‌نويسد که قانونگذاران امريکايي در هفته کنوني شاهد بررسي سه لايحه مورد حمايت جمهوريخواهان عليه توافق هسته‌اي ايران خواهند بود و طي آن تلاش خواهند کرد که استمرار تحريم‌ها در لايه‌هاي ديگر را مورد بررسي قرار دهند.
‌   
از برگي به نام ويزا تا دزدي از اموال ايران
«محدوديت ويزا» از مهم‌ترين قوانيني بود که امريکايي‌ها طي آن برجام را نقض کردند.
پاييز سال گذشته مجلس نمايندگان امريكا طرحي را در قانون بودجه‌۲۰۱۶ اين كشور قرار داد و تصويب كرد که نهايتاً با موافقت دولت و امضاي اوباما همراه شد که براساس آن شهروندان كشورهاي داراي وضعيت لغو ويزا به امريكا (اعم از ۳۸ كشور اروپايي و ساير كشورهايي كه با امريكا مراودات زيادي دارند) كه بعد از اول مارس ۲۰۱۱ به ايران سفر كرده باشند، نمي‌توانند بدون ويزا به امريكا بروند. پس از آزمايش موشك «عماد» توسط کشورمان بار ديگر امريكايي‌ها دست به كار شدند تا مناقشه‌ جديدي در اين خصوص ايجاد كنند و طي آن سامانتا پاور سفیر امریکا در سازمان ملل، اظهار داشت: «در صورتي‌كه اين آزمايش تأييد شود و نقض قطعنامه‌۲۲۳۱ باشد، امريكا از اين اختيار و امكان بهره‌مند است تا موضوع را به شوراي امنيت ملل متحد ارجاع داده و ترتيبات بعدي را پيگيري كند.
با آغاز سال جديد ميلادي كميته ‌روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا طرحي را تصويب كرد كه طبق آن «لغو تحريم‌هاي اعمال شده عليه برخي اشخاص و نهادهاي ايراني در صورتي اجرا مي‌شود كه اثبات شود در برنامه ‌موشكي ايران نقشي نداشته‌اند.» فعاليت‌هاي ضدايراني امريکايي‌ها که پس از انتشار متن برجام رو به افزايش نهاده است با حکم يکي از دادگاه‌هاي اين کشور وارد مرحله جديدي مي‌شود که طي آن «ايران به پرداخت بيش از10/5 ميليارد دلار غرامت به اعضاي خانواده ‌كشته‌شدگان در نتيجه‌ عمليات تروريستي ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱» محكوم مي‌شود. نمونه ديگر اقدامات خصمانه امريکايي‌ها رأي ديوان عالي امريكا در بهار امسال است که طي اين حكم حدود ۲ ميليارد دلار از دارايي‌ها و اموال بلوكه‌شده‌ ايران به خانواده‌هاي امريكايي‌كشته‌‌شده در بمب‌گذاري ۱۹۸۳ پايگاه تفنگداران امريكايي در بيروت و ديگر حملاتي كه گفته مي‌شود ايران در آنها دست داشته، پرداخت مي‌شود.
«تروريست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي»، قانون ديگري است که لايحه آن را مايکل مک کاول و 13 نماينده ديگر در 29 سپتامبر 2015 در مجلس نمايندگان مطرح کردند که براساس آن، وزارت امور خارجه امريکا بايد سپاه پاسداران را سازماني تروريستي بخواند.
«عدم تسامح در مقابل تروريسم» قانون ضدايراني ديگري است که لايحه آن را جوزف کندي، تد داچ و پنج نماينده ديگر در ششم ژانويه در سنا مطرح کردند که يک روز بعد از اين قانون، قانون ديگري به نام «قانون منع و تحريم موشک‌هاي بالستيک ايران» با حمايت کندي و جان ديلاني عليه جمهوري اسلامي ايران تصويب مي‌شود.
‌   
سکوت پرابهام هيئت نظارت بر برجام
اين قوانين و لوايح نمونه‌اي از اقداماتي است که سياستمداران امريکايي‌ در طول ماه‌هاي اخير تلاش کرده‌اند با اعمال آن، اجازه ندهند که ايران از شرايط بعد از توافق هسته‌اي استفاده كند و اوضاع تجاري و اقتصادي خود را در عرصه بين‌الملل سامان دهد، هدفي که به نظر مي‌رسد آنگونه که برخي از دولتمردان و مطلعين داخلي عنوان مي‌کنند محقق شده است. همانطور که از رئيس سازمان انرژي اتمي گرفته تا رئيس بانک مرکزي از «هيچ بودن» دستاوردهاي برجام سخن به ميان آورده‌اند و تمام اينها در حالي است که هيئت نظارت بر برجام در يک سال اخير هيچ‌گاه موضع مشخصي - براساس وظيفه‌اي که قانون بر عهده آن گذاشته است – نگرفته و همچنان ترجيح داده است نسبت به نقض‌هاي مکرر برجام توسط طرف امريکايي سکوت اختيار کند.
سکوت تأمل‌برانگيز هيئت نظارت بر برجام در شرايطي است که براساس بند 2 نامه 9 ماده‌اي رهبر معظم انقلاب مبني بر در سراسر دوره‌ هشت‌ ساله، وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي از جمله بهانه‌هاي تکراري و خودساخته‌ تروريسم و حقوق بشر توسط هر يک از کشورهاي طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ مجلس، اقدام‌هاي لازم را انجام دهد و فعاليت‌هاي برجام را متوقف کند. تاکنون امريکايي‌ها با تشديد و تجديد تحريم‌ها بارها برجام را نقض کرده‌اند و در اين ميان دريغ از موضع‌گيري شفاف و قانع‌کننده شوراي نظارت بر برجام.
زماني نگراني‌ها افزايش پيدا مي‌کند که انفعال مجلس شوراي اسلامي و دستگاه سياست خارجه را به تحرکات ضدايراني امريکايي‌ها بيفزايیم، آنگونه که مجلس شوراي اسلامي در طي يک سال اخير که کنگره امريکا با تصويب کردن چندين قانون ضدايراني دامنه فعاليت‌هاي خود را عليه کشورمان توسعه داده است، مجلس شوراي اسلامي هيچ‌گاه دست به اقدام متقابل نزده و درصدد تصويب قوانيني که طي آن دولت يازدهم ملزم به توقف اجراي تعهدات خود و از سر‌گيري فعاليت‌هاي يک‌جانبه هسته‌اي کند، نبوده است.
بدون ترديد در صورت نقش‌آفريني فعال‌تر مجلس شوراي اسلامي در اين برهه زماني حساس، قطعاً طرف امريکايي نمي‌توانست با فراغ بال کنوني به اقداماتي متمرکز شود که نقض صريح برجام بوده و منافع ملي جامعه ايراني را به مخاطره مي‌اندازد.
از سوي ديگر دستگاه سياست خارجه نيز هيچ‌گاه پاسخ درخور توجهي به رفتارهاي خصمانه امريکايي که اساس آن با روح و متن برجام در تناقض است، نداده و همواره تلاش داشته با توجيه فعاليت‌هاي ضدايراني کنگره و دولت امريکا، جامعه ايراني را نسبت به آينده برجام اميدوار نگه داشته و روي اين موضوع پافشاري کند که مذاکره با امريکا در ساير مسائل مورد مناقشه و اعتماد و اطمينان به آنها مي‌تواند رافع مشکلات کنوني کشور باشد.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
1
1
به قول اقای بعیدی نژاد"فقط چندماه از
تولد برجام گذشته ست"صبر ایوب داشته باشید"در اینده با مذاکرات بیشتر
از پاره شدن برجام جلوگیری کرده"و در
واقع" از غوره "حلوا خواهیم ساخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
شتردرخواب بیند پنبه دانه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
1
1
دلواپسان داخلی وخارجی حیا کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
حيا آنهم دلواپسان داخلي خخخخخ
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
0
1
امروز هدف بیشتر مهاجمان فرهنگی این است که از این هجوم به عنوان یک ابزار استفاده کنندو گرنه هر گز برای مسائل فرهنگی اصالتی قایل نیستند و در زندگی غیر از ارضای شهوات و ارضای جنون پول اندوزی خود چیز دیگری برایشان مطرح نیست. همه چیز درحکم وسیله است برای رسیدن به این اهداف. هر تلاشی هم که انجام دهند، چه در کشور خودشان و چه در جوامع دیگر، همه مقدّمه‌ای است برای اقتصاد، رفاه مادی، شهوت جنسی و امثال آن حتی مسائلی مانند تسلّط سیاسی، نظامی، برتری علمی ـ تکنولوژیکی و مانند آن وسیله است. چنین مردمی وقتی به جوامع دیگر تهاجم فرهنگی‌ می‌کنند آن را به عنوان یک ابزار بکار‌ می‌گیرند و گرنه قصد اصلاح فرهنگ دیگران را ندارند، در فکر این نیستند که اعتقادات آنها درست است یا غلط، باورها و ارزشهایشان صحیح است یا خطا. اگر آنها برای مردم دل‌ می‌سوزاندند اول سعی‌ می‌کردند که باورها و ارزشهای خود را تصحیح کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
1
1
سلام
آیاهنوز توی این مملکت کسی هست که باورش نشده آمریکا دشمن سرسخت اسلام وایران اسلامی است ؟اعتمادبه دشمن احمقانه است .بادشمنی مثل آمریکابایدباتمام توان جنگید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
1
1
این همان جشن بهائیت بود که در سالروز تخریب بقیع به اسم برجام طراحی شده و توسط باصطلاح "دلواپسان انقلاب" اجرائی شد ، آنهم در روز سالگرد تخریب بقیع .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
1
0
قرار بود در روز اول توافق همه تحریمها برچیده شود این تکه کلام روحانی در هنگام مذاکرات بود چی شد غنی سازی 20درصد چی شد قلب راکتورآب سنگین اراک تازه شده مثل کله برخی از این آقایان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار