کد خبر: 796744
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
چرا مشاهیر سینما در آستانه انتخابات به تبلیغاتچی نامزدهای ناشناس بدل می‌شوند؟ / در بسياري از كشورهاي دنيا، افراد شاخص و سلبريتي‌ها در كارزار انتخاباتي سياستمداران و كمپين‌هاي تبليغاتي آنها حضور فعال دارند، پديده‌اي كه به خودي خود مردود نيست و اگر معقولانه و صادقانه باشد، مفيد هم هست
میلاد نجفی
در بسياري از كشورهاي دنيا، افراد شاخص و سلبريتي‌ها در كارزار انتخاباتي سياستمداران و كمپين‌هاي تبليغاتي آنها حضور فعال دارند، پديده‌اي كه به خودي خود مردود نيست و اگر معقولانه و صادقانه باشد، مفيد هم هست؛ براي مثال در انتخابات رياست‌جمهوري 2016 ايالات متحده، هنرمنداني مثل استيون اسپيلبرگ، تام هنكس و جورج كلوني به «هيلاري كلينتون» براي تأمين مخارج انتخابات كه چيزي حدود 1/7 ميليارد يورو است، كمك مي‌كنند.

هرچند همواره برخي از سينماگران داخلي شعار «هنر براي هنر» و دوري از «هنر سياسي» را در توجيه گرايش نداشتن خود به ساخت آثاري در راستاي اهداف جمهوري اسلامي ايران بيان مي‌كنند، اما در جمهوري اسلامي ايران هم خصوصاً از زمان روي كار آمدن دولت اصلاحات، حضور هنرمندان در فضاي تبليغات انتخابات به صورت جدي آغاز شد و برخي از سينماگران از طريق مصاحبه و تهيه بيانيه‌هاي مختلف به حمايت از اشخاص يا ليست‌هاي انتخاباتي پرداختند، در سال‌هاي اخير و با فراگير شدن شبكه‌هاي اجتماعي در فضاي مجازي، عرصه فعاليت‌هاي تبليغاتي انتخاباتي هم در اين بستر گسترش يافت و برخي هنرمندان در قالب صفحات شخصي يا از طريق كمپين‌هاي مجازي به حمايت از برخي افراد و ليست‌هاي انتخاباتي پرداختند و نمونه جدي و پررنگ آن در انتخابات مجلس شوراي اسلامي سال94 شكل گرفت كه به برخي از آنها اشاره مي‌شود.
  
كمپين‌هايي شورانگيز
كيومرث پوراحمد، كارگردان مجموعه «قصه‌هاي مجيد» در حمايت از كمپين 2ميليون رأي نوشته: «يك بار راه خشونت را رفتيم، به تركستان بود، الان هم كه سوريه و ليبي پيش چشمان‌مان است، به گمانم فقط راه باقي مانده صندوق رأي است.» بايد از ايشان پرسيد دقيقاً منظورشان از خشونت چيست و از طرف كيست؟
تلاش براي رسيدن به صنعت هسته‌اي كشور از جانب ايران يا ترور دانشمندان هسته‌اي به دست بيگانگان؟! و اصولاً ايشان شناخت درستي از وظايف قوه مقننه دارند يا آن را با وزارت خارجه يا شوراي عالي امنيت ملي اشتباه گرفته است؟!
مهنازافشار، بازيگر سينماي ايران و همسرآقازاده‌اي ميلياردر كه گاهي براي تغيير آب و هوا از امريكا به ايران سفر مي‌كند در توئيتر مي‌نويسد: «با تمام آنچه مشخص است... من مي‌دانم بهتر است كه... من به ليست اصلاح‌طلبان رأي مي‌دهم و اميدوارم آنچه نبايد نشود.» وقتي كه جاي كلانتر در شهر خالي شود، اينگونه مي‌شود كه برخي علامه دهر مي‌شوند و همه چيز فهم و به سيستم هم متلك‌اندازي مي‌كنند كه نكند آنچه نبايد نشود، انگار توهمات و تهمت‌هاي بازندگان انتخابات سال88 تمامي ندارد.
   
مشت نمونه خروار
در بين حمايت‌هاي مختلف از ليست «اميد» در تهران، در همين ابتداي كار مجلس جديد و با رأي آوردن ليست مورد نظر كه به هر حال بخشي از سبد رأي خود را مديون حمايت‌هاي بخشي از هنرمندان است، نام خانم «فاطمه حسيني» فرزند «صفدر حسيني» يكي از مديران دولتي معزول در ماجراي رسوايي فيش‌هاي حقوقي اخير، سر و صداي زيادي به پا كرد.
برخي به موضوع «حق اوقات فراغت فرزندان» در فيش پدر «فاطمه حسيني» اشاره كردند و برخي به ماجراي تأسيس صرافي ايشان در سال‌هاي اخير و در ايام وقوع بحران ارزي در كشور پرداختند، اما برخي از اهالي فرهنگ به موضوع اخير از زاويه ديگري نگاه مي‌كنند و آن حمايت‌هاي برخي از هنرمندان از ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان در مجلس و رأي‌آوري اشخاصي مثل «فاطمه حسيني» است. آيا هنرمنداني چون ترانه عليدوستي، حميد فرخ‌نژاد، پيمان قاسم‌خاني و امير جعفري كه آشكارا و به قول خودشان قاطعانه از ليست «اميد» حمايت كردند، امروز پاسخگوي ماجرا هستند؟ هنرمنداني مثل ليلي رشيدي و آزاده صمدي كه مشخصاً از «فاطمه حسيني» حمايت كرده بودند، حتي حاضر به مصاحبه با خبرنگاران در اين زمينه نشدند.
  
او را نمي‌شناختم، دوستان معرفي كردند
مجيد مظفري بازيگر با سابقه سينما و تلويزيون يكي از افرادي بود كه در زمان انتخابات در توصيف سيده فاطمه حسيني گفته بود: «جمعيت مملكت ما جوان است و به نماينده جواني همچون سيده فاطمه حسيني كه مشكلات جوانان را بفهمد و براي حل آنها تلاش كند، نياز دارد.» مظفري در گفت‌وگو با سايت خبري فردا در پاسخ به سؤال اينكه چقدر اين نماينده را مي‌شناخت، گفت: «من شناختي از اين خانم و فيش‌هاي حقوقي پدر او نداشتم. يكي از دوستانم وي را معرفي و تحصيلات و عملكردش را ذكر كرد. به من هم از دفترشان زنگ زدند و گفتند شما او را تأييد مي‌كنيد؟ من هم گفتم بنده به دوستم اعتماد دارم و به واسطه ايشان تأييد مي‌كنم در واقع من هيچ پيش زمينه‌اي در مورد ايشان نداشتم.»
مظفري البته به حقوق‌هاي نجومي كه افرادي مانند پدر فاطمه حسيني مي‌گيرند نيز معترض است و مي‌گويد: «اين مسئله خيلي زشت و بد و ناجوانمردانه است. اينكه يك نفر چنين نگاهي داشته باشد نسبت به جامعه‌اي كه الان در وضعيت بد اقتصادي هست و خودش را تافته جدابافته بداند، خيلي بد است.»  اين بازيگر سينما در خصوص نطق حسيني در مجلس براي دفاع از خود و پدرش نيز گفت: «بنده كار اين خانم در مجلس و عمل غيرقانوني ايشان را در حمايت از خودشان تأييد نمي‌كنم.»
  
حمايت‌هايي كه حق الناس است
وقتي شخصي بدون آگاهي و اطلاعات لازم در زمينه‌اي بخواهد براي مطرح شدن اظهار نظر كند و در تمام زمينه‌ها از سياست و فرهنگ تا مسائل اجتماعي خود را صاحبنظر و همه‌چي‌دان بداند و در موج رسانه‌هاي جناحي درگير شود و با سوءاستفاده از احساساتش وارد بازي برخي احزاب تشنه قدرت شود، اتفاقات اخير رخ مي‌دهد و برخي از مشاهير با توجه به هواداراني كه دارند بدون شناخت از فردي از آن حمايت مي‌كنند و آن شخص را به كرسي مهم مجلس مي‌رسانند و بعد هم مسئوليت اشتباه خود را بر عهده نمي‌گيرند. چند «فاطمه حسيني» ديگر در ليست شما كشف مي‌شود؟
مگر نه اينكه رأي مردم بيت‌المال است؟ حق‌الناس فقط پول‌هاي اختلاس و حقوق‌هاي نجومي نيست، هر رأي به افراد نالايق كه مسئولش هنرمندان باشند، حق الناس است و حساب و كتاب دارد.
اخیراً یک خبرنگار اصلاح‌طلب از اینکه به او پیشنهاد شده با دریافت مبلغی از یک مدیر نجومی حمایت کند، پرده برداشت. نکند برخی از مبالغ دریافت‌های نجومی در حوزه هنر صرف استخدام سینما‌گران و بازیگران می‌شود؟!
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
1
0
باعث تاسف ست"که هنرمندان با
سابقه کشور"انتخابشان "فقط منوط به
شناخت فرد دیگری باشد.رای نامناسب
به فردی که جایگاهی را تصاحب می کند
"که قرارست برای ملت کارساز باشد"
اما نیست"چه صدماتی به کشور وارد
می شود.
ناشناس
|
Russian Federation
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
0
0
ننگ با رنگ پاک نمیشود .
ارتزاق کنندگان از اموال محرومین و وجوه نجومی ، نمیتوانند قابلیت اعتماد ملت را ندارند .
مؤیدین و مدافعین و توجیه گران حرامخواران ، در عقوبت و تبعات دزدان شریکند .
حبیب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
0
0
چه توهین آمیز و بی ادبانه !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
1
0
از زمان قاچار تا حال همیشه هنر وهنر مند در هر زمنیه ای در خدمت کانون های زر وزور بوده اند . این کانون ها هم از زمان قاچار تا حال هم نوکران استکبار بوده وهستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
0
1
باشه هر وقت شما ها بابت هشت سال پشتیبانی وحمایت بی چون وچرا از دولت قبل با آن همه گند هزینه اش را تقبل!!!!!!!!!!!!!!!کردید این عزیزان هم تقبل خواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
احسنت جواب دندانشكن ومنطقي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار