کد خبر: 796712
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
نگاهي ديگر به «اسناد خانه سدان»
شاهد توحيدي
بي‌ترديد «اسناد خانه سدان» ازجمله مستندات روشن دخالت‌هاي انگليس در امور داخلي ايران است. اين اثر تاريخي كه تنها بخش‌هايي از آن اقبال انتشار يافت، پس از پيروزي انقلاب تنها دو بار به چاپ رسيد و جا دارد كه بار ديگر با تحقيقات و افزودن اطلاعات لازم روانه بازار نشر گردد.
بنگاه ترجمه و نشر كتاب كه در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي اين اثر را به چاپ رساند، درمقدمه آن آورده است: «اكنون كه اين كتاب آماده انتشار مي‌شود، مردم ميهن ما درگير مبارزه‌اي قاطع و بي‌امان با امپرياليسم امريكا هستند. معلوم شده كه سفارتخانه امريكا برخلاف اصول ديپلماسي بين‌المللي مركزي براي جاسوسي بوده و اسناد و مدارك به دست آمده نشانگر آن است كه اين سفارتخانه سال‌ها ستاد فرماندهي و رهبري طاغوت و طاغوتيان بوده است. كتاب حاضر نيز شرح ماجراي كشف جاسوسخانه امپرياليست سلف يعني انگلستان است كه ساليان دراز بر كليه شئون مملكت ما حكومت مي‌كرد و هستي ما را به غارت مي‌برد.
تاريخ آئينه عبرت است، چاپ و انتشار كتاب «اسناد خانه سدان» مخصوصاً در اين موقعيت حساس از زندگي سياسي كشور ما از آن نظر حائز اهميت است كه نشان مي‌دهد 30 سال پيش نيز عين ماجراي كشف خانه جاسوسي كشوري استعمارگر در مملكت ما اتفاق افتاده كه آن بار هم اندكي از اسناد و مدارك نيم‌سوخته به دست آمده است. اكنون كه ماجرا تكرار مي‌شود، مردم وطن بايد از تاريخ درس عبرت بگيرند و بيدار و هوشيار باشند تا استعمار اين بار در هيئت و لباسي ديگر به كشور ما نفوذ نكند و سرنوشت ما را به دست نگيرد.
 آن بار كه ملت قهرمان ما توانست دشمن خود را بشناسد و مشتش را باز و وي را رسوا كند، ديديم استعمارگري ظالم‌تر، وحشي‌تر و شقي‌تر جايگزين او شد و بيش از ربع قرن ما را در اسارت و بدبختي قرار داد. اين بار هوشيار باشيم كه در پناه پرچم جمهوري اسلامي و رهنمودهاي رهبر بزرگمان هيچ استعمار و استثماري در هر لباسي كه باشد، امكان مداخله در سرنوشت امت اسلامي ما را نداشته باشد.
لازم به توضيح است كه طبق اظهار مؤلف اين كتاب در سال 1351 چاپ شده است، ولي در آن سال دولت حافظ منافع و حيثيت استعمار به‌شدت از انتشار آن جلوگيري كرد و حتي چاپ‌شده‌ها را نيز از بين برد. نسخه‌اي از آن نزد مؤلف ماند كه كتاب حاضر از روي آن افست شده است.
اگر جاي‌جاي از بعضي اشخاص به نيكي يا بدي ياد شده يا سياق و فحواي بعضي عبارات و مطالب ناگزير منعكس‌كننده حال و هواي زمان تأليف و چاپ اول كتاب است، بديهي است با توجه به محتواي آموزنده آن خوانندگان به ديده اغماض خواهند نگريست، چون آنچه در اين كتاب اهميت دارد نشان دادن توطئه‌ها، دسيسه‌ها و دخالت‌هاي نارواي جاسوسان ديپلمات‌نماي امپرياليست انگلستان است كه امروز معلوم مي‌شود خلف او، امريكا وقيحانه‌تر و جسورتر به همان راه رفته است. بهوش باشيم كه اين ماجرا تكرار نشود.» 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر