کد خبر: 795045
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه آسیب‌های بدنی در کمین مصرف کنندگان خودسر مکمل است، گفت: برخی مکمل‌ها شامل مواد غیرطبیعی هستند که اگر مورد نیاز بدن نباشد ضررهای زیادی به آن وارد می‌کند.

حسین رستگار با بیان اینکه هر کس بیش از نیاز بدنش مواد مغذی مصرف کرده باشد به هیچ عنوان نباید از مکمل ها استفاده کند  اظهار داشت: در رابطه با مصرف مکمل تعیین مقدار مورد نیاز بدن به مواد مغذی توسط خود فرد عملی نیست و تنها افراد متخصص می توانند تعیین کنند که هر فردی به چه مقداری از ماده مغذی نیاز دارد.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو ادامه داد: مدت زمان مصرف مکمل نیز محدود است به این معنا که صرفا تا زمانی معین که کمبود بدن جبران شود قابل استفاده است نه  به صورت مادام العمر و این در حالیست که متاسفانه بسیاری از افراد در دوره های طولانی  آنهم به صورت خودسرانه از مکمل ها استفاه می کنند.

وی همچنین  با اشاره به اینکه برخی مکمل ها شامل مواد غیرطبیعی هستند که اگر مورد نیاز بدن نباشد ضررهای زیادی به آن وارد می کند درباره مکمل های ورزشی  تصریح کرد: در بین تعداد بیشمار مکمل‌های غذایی که در بازار ایران وجود دارد تنها استفاده از تعداد محدودی از آنها برای ورزشکاران حرفه ای بی خطر و مجاز عنوان شده است این مکمل‌ها که شامل انواع قرص، ژل، محلول، پودر و ویتامین و پروتئین بوده حتما باید به تائید سازمان غذا و دارو و به تبع آن فدراسیون پزشکی ورزشی  رسیده باشد.

رستگار مشروط به مشورت با پزشک و کارشناسان معتبر تغذیه، استفاده از مکمل‏ را  در سطوح  مختلف  ورزش‌های همگانی، قهرمانی، حرفه‎ای و حتی برای ورزشکاران المپیکی مجاز دانست.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه برخی از مکمل‎های دارای مجوز نیز ممکن است برای برای ورزشکاران حرفه ای غیرمجاز باشد خاطر نشان کرد: همانطور که  در موارد ی نیز مشاهده شده است مصرف خودسرانه آنها علاوه بر آسیبهایی که بر بدن ورزشکاران حرفه ای وارد می آورد می تواند محرومیت‌هایی نیز برای آنها در بر داشته باشد که این موضوع قطعا نمی‌تواند زیبنده ورزش اخلاق  مدار  کشور ما باشد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار