کد خبر: 795036
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
مرغ‌های کشتار شده و آماده طبخ بازارهای تهران در حالی بال و پر درآورده‌اند که یک مدیر دولتی منتقد افزایش نرخ و یک مدیرعامل اتحادیه تعاونی موافق و مدافع قیمت‌های 8 هزار تومانی است!
فارس: قیمت مرغ اخیرا در بازار تهران به نرخ‌های بیش از 7500 و حتی 7900 تومان رسیده و نارضایتی مردم را در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به همراه داشته است.

گوشت گرم مرغ برای خانوار پیش از این بین 6500 تا 6900 تومان توسط خرده‌فروشی‌های سطح شهر به فروش می‌رسید اما در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان گویا بال و پر درآورده و به پرواز درامده‌اند.

در عین حال تولیدکنندگان و مسئولان هر یک ساز خود را می‌زنند، به نظر تولیدکنندگان قیمت 8000 تومانی بازار تازه تولید را توجیه‌پذیر میکند و به زعم یک مقاتم مسئول تنظیم بازار قیمت بالای 7000 تا 7200 غیرقانونی است.

به گزارش فارس علیرضا ولی مدیرعامل پشتیبانی دام، معتقد است که قیمت عرضه عمده گوشت مرغ کمتر از 7هزار تومان است اما برخی فروشگاه‌ها با قیمتی بیش از قیمت معمول عرضه می‌کنند.

وی در این باره گفته است که عرضه گوشت مرغ با قیمت بیش از 7200 تومان غیرواقعی است و دستگاه‌های نظارتی باید با این مسئله برخورد کنند.

این در حالی است که حمید فاضلی مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداری کشور معتقد است که قیمت مرغ گران نشده و به نرخ واقعی و تعادلی خود رسیده است. چرا که با محاسبه قیمت نهاده‌های تولید مرغ کیلویی 7500 تا 8 هزار تومان منطقی است.

وی با اشاره به اینکه تولید نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده اما مازاد تولید هم وجود ندارد گفت: فعلا کمبودی در بازار نیست و قیمت‌های فعلی بر اساس عرضه و تقاضا متعادل شده است.

فاضلی تاکید کرد که پیش از این مرغ با قیمت‌های یارانه‌‌ای و با تخفیف تولیدکنندگان به بازار عرضه می‌شد.

وی در واکنش به این موضوع که مردم از وضعیت فعلی گلایه‌های بسیاری مطرح کرده‌اند،گفت: مردم حق دارند که شکایت کنند و ناراضی باشند چرا که قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است اما واقعیت این است که تولیدکنندگان در 2 سال گذشته با زیان‌های انبوهی در بازار مواجه بودند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنعت مرغ در پاسخ به این سوال که آنالیز قیمتی روی قیمت مرغ زنده و آماده طبخ چگونه است،گفت: هم اکنون مرغ زنده بین 4 تا 4200 تومان به صورت تمام شده برای تولیدکننده عرضه می‌شود و فرآوری و آماده‌سازی آن تا بسته‌بندی با محاسبه افت وزن مرغ براثر آماده‌سازی چیزی حدود 7500 تا 8 هزار تومان محاسبه می‌‌شود.

وی گفت: نهاده‌های تولید از جمله ذرت در 15 روز گذشته با 30 درصد افزایش قیمت به دست تولیدکنندگان می‌رسد و از طرفی نبود ساختارهای مناسب و بهره‌وری در کنار سود بالای بانکی قیمت تمام شده را افزایش داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مردم باید هزینه نبود ساختارهای مناسب در تولید و کاهش بهره‌وری را بپردازند،گفت: هم اکنون این اتفاق رخ داده است که مردم سنگینی بار مشکلات و کاستی‌های بخش تولید را می‌پردازند و در این باره بارها لزوم زنجیره‌ای کردن ساختار تولید تا توزیع فروش را گوشزد کرده‌ایم.

فاضلی گفت: در صورت وجود یک ساختار نظام‌مند و تکنولوژی‌های پیشرفته مطابق با دنیا امکان کاهش 30 درصدی قیمت وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال مصرف هورمون در مرغ‌های تولید شده و همچنین نبود استاندارد وزنی آنان، گفت: هر ویال هورمون نرخ بسیار بالاتری از مرغ دارد و صرفه اقتصادی برای مصرف ندارند و در هیچ یک از صنعت طیور به دلیل اصلاح نژاد مرغ‌ها و نحوه پرورش آنها هورمون استفاده نمی‌شود.

فاضلی افزود: وزن استاندارد مرغ باید بین یک تا 1.5 کیلوگرم باشد اما با تغییر ذائقه مردم کشتار از 35 تا 40 روز به بیش از 50 روز می‌رسد که وزن آن افزایش می‌یابد.

وی درنهایت افزایش قیمت مرغ را در راستای افزایش قیمت تمام شده دانست و تاکید کرد: افزایش قیمت مرغ به معنای رسیدن به نرخ تعادلی آن است چرا که بیش از این تولیدکنندگان زیان می‌دادند.

این اظهار نظر‌ها در حالی مطرح می‌شود که مدیران دولتی مخالف افزایش نرخ بوده و درباره عرضه گوشت مرغ با قیمت بیش از 7200 تومان هشدار داده و آن را غیرقانونی می‌دانند و از طرفی افزایش قیمت را نوعی سودجویی توسط افراد اعلام کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار