کد خبر: 794723
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
بالاخره پاي تروريست‌هاي تكفيري به فرودگاه استانبول تركيه نيز باز شد...
احمد كاظم‌زاده
بالاخره پاي تروريست‌هاي تكفيري به فرودگاه استانبول تركيه نيز باز شد و متأسفانه در جريان حملات مسلحانه و انتحاري كه به طور همزمان صورت گرفت 41 نفر كشته و 239 نفر زخمي شدند كه در ميان آنها اتباع كشورهاي مختلف جهان به چشم مي‌خورد. گفته مي‌شود دو نفر از عاملان اين حملات از اتباع خارجي و يك نفر ديگر تبعه تركيه بوده است، البته پيش از اين نيز شهرهاي مهم تركيه از جمله استانبول و آنكارا بارها صحنه حملات خونبار بوده است اما آنچه اين حملات را از حملات قبلي متمايز مي‌سازد اين است كه حملات قبلي در فضايي صورت مي‌گرفت كه انگشت اتهام را به سمت مخالفان كرد داخلي اين كشور سوق مي‌داد و بر همين اساس دولت و ارتش تركيه نيز بلافاصله دست به‌كار مي‌شدند و در هر دو عرصه سياسي و نظامي فشارهايي را بر كردها وارد مي‌كردند اما حملات اخير در فرودگاه استانبول چه به لحاظ شكلي و چه به لحاظ مقطع زماني به گونه‌اي بود كه بلافاصله اذهان را به سمت داعش برد و نخست وزير تركيه و ديگر مقامات اين كشور داعش را مسئول اين حملات معرفي كردند.

حال سؤالي كه در اينجا پيش مي‌آيد اين است كه آيا تركيه با داعش نيز همان برخوردي را خواهد كرد كه پيش از اين با مخالفان كرد انجام مي‌داد و با مشت آهنين با آنها برخورد مي‌كرد؟! اگر پاسخ اين سؤال مثبت باشد به اين مفهوم خواهد بود كه تركيه واقعاً در تجديدنظر در سياست و رويكرد خود در قبال گروه‌هاي تكفيري و در رأس آن داعش جدي است و خطر تروريسم تكفيري را درك مي‌كند اما اگر در قبال آن مماشات كند به اين مفهوم خواهد بود كه يا هنوز اين خطر را به طور جدي درك نكرده يا اينكه در قبال تروريسم تكفيري و در رأس آن داعش كوتاه آمده و به نوعي تسليم شده است. برخورد قاطع تركيه در قبال داعش از آن جهت حائز اهميت است كه به نظر مي‌رسد داعش اين حملات را در واكنش به تغيير رويكرد تركيه در قبال اين گروه انجام داده است.

تركيه از آغاز جنگ سوريه به اين متهم بوده كه تكفيري‌ها را از مناطق مختلف به سمت اين كشور ترانزيت مي‌كند تا هم از آنها همانند ديگر مخالفان دولت سوريه براي براندازي نظام اين كشور استفاده كند و هم اينكه آنها را عليه كردها به‌كار بگيرد اما به نظر مي‌رسد چند عامل موجب شده تركيه در اين سياست بازنگري كند: نخست شكست پروژه براندازي در سوريه است كه شركت‌كنندگان در اين پروژه را يكي پس از ديگري به بازنگري در استفاده از تروريسم تكفيري واداشت و در نهايت به تركيه رسيد. دوم سرريزشدن ناامني‌هاي جنگ سوريه به تركيه است كه حملات استانبول و تشديد حملات پ. ك. ك مي‌تواند نمودهايي از آن باشد و سوم تقويت نيروهاي گريز از مركز كردي در منطقه در پوشش مبارزه با تروريسم تكفيري و در رأس آن داعش بوده است. لزوم مقابله با خطر داعش اين فرصت يا بهانه را به‌دست دولت‌هاي غربي و در رأس آن امريكا قرار داد كه خط قرمز تركيه را در منع تجهيز تسليحاتي كردها زير پا بگذارند و حتي سلاح‌هاي سنگين در اختيار آنها قرار دهند. از اين ديد نيز اگر دولت تركيه در مقابله با داعش و ديگر گروه‌هاي تكفيري به طور جدي وارد عمل شود هم مي‌تواند مانع از اين شود كه دولت‌هاي غربي به تسليح و تجهيز كردها ادامه دهند و هم اينكه با تطهير چهره خود مي‌تواند به ترميم روابط خود با ائتلاف ضدداعش سرعت بخشد و به دوران شكوه سياست تنش صفر مرزي با همسايگان برگردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار