کد خبر: 794637
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
5/2 ميليون نفر در مرز بيكاري
لرستان پُرريسك‌ترين و بوشهر بهترين بازاركار كشور را در اختيار دارد و در هشت استان بين 7/14 تا 7/21 درصد كل شاغلان در خطر بيكاري يكباره بر اثر ورشكستگي ناگهاني يا تعديل نيروي بنگاه‌ها هستند.
 لرستان پُرريسك‌ترين و بوشهر بهترين بازاركار كشور را در اختيار دارد و در هشت استان بين 7/14 تا 7/21 درصد كل شاغلان در خطر بيكاري يكباره بر اثر ورشكستگي ناگهاني يا تعديل نيروي بنگاه‌ها هستند.
به گزارش مهر، بررسي لايه‌هاي مختلف بازار كار كشور نشان مي‌دهد كه علاوه بر بيكاران مطلق، بخشي از بازار نيز در خطر بيكاري قرار دارد. به بيان ديگر، به دليل ركود، فعاليت واحدهاي توليدي با حداقل ظرفيت، ورشكستگي و مشكلات مربوط به نقدينگي و... باعث مي‌شود تا همواره بخشي از بازار كار كشور به حالت نيمه فعال درآيد.
هرچقدر شدت مشكلات اقتصادي و مسائل بنگاه‌ها بيشتر باشد، خطر ريزش نيروي كار نيز با تعداد بالاتر محتمل است. با وجود اينكه مركز آمار ايران تعداد فعلي بيكاران كشور را ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر مي‌داند، اما ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر نيز در شرايطي به كار اشتغال دارند كه نه درآمد آنها براي گذران زندگي كافي است و نه مي‌توان آنها را بيكار مطلق دانست.  نيمه تعطيل بودن بسياري از واحدهاي كوچك و بزرگ اقتصادي باعث شده تا هر لحظه بيم از دست رفتن هزاران شغل برود و حداقل درآمد بخشي از شاغلان نيمه بيكار كشور هم قطع شود. مركز پژوهش‌هاي مجلس اخيراً در اين‌باره هشدار داده و به عقيده اين مركز، افراد داراي اشتغال ناقص در واقع نوع ديگري از بيكاران هستند كه درآمد اندكي هم كسب مي‌كنند.
نگاهي به جديدترين تغييرات آماري در استان‌هاي مختلف كشور نشان مي‌دهد كه دستكم 4/3 تا 7/21 درصد اشتغال در استان‌هاي كشور در خطر نابودي قرار دارند. مي‌توان گفت بالا بودن آمار اشتغال ناقص در استان‌ها باعث شده تا وزارت كار اعلام كند، دولت مهم‌ترين برنامه امسال خود در بخش اشتغال را تثبيت كرده و حفظ موقعيت‌هاي شغلي فعلي قرار داده است.  كافي است اندكي بي‌توجهي يا فشار مضاعف به واحدهاي دچار بحران وارد شود تا ۲ ميليون و ۱۰۰هزار نفر به تعداد بيكاران كشور افزوده شوند. در حال حاضر نيز اگر دولت نتواند از طريق اعمال سياست‌هايي شرايط بهبود وضعيت واحدهاي داراي مشكل را فراهم كند، خطر ورشكستگي و افزايش آمار بيكاري وجود دارد.  آمارها نشان مي‌دهند شرايط بازار كار كشور در تمام استان‌ها يكسان نيست و در حالي كه برخي مناطق كشور از وضعيت مناسب‌تري در بازار كار برخوردار هستند، در نقاط ديگر اوضاع نامناسب‌تر بوده و مشاغل از پايداري كمتري برخوردارند.
ممكن است اين وضعيت در نتيجه توزيع نامناسب امكانات و سرمايه‌گذاري‌ها در كشور، وضعيت برخورداري استان‌ها از مواهب طبيعي مانند معادن، نفت و گاز، موقعيت استراتژيك، دوري و نزديكي به مركز و مواردي مانند اين مرتبط باشد. اين مسائل باعث شده تا لرستان ارزان‌ترين بازار كار و بوشهر محكم‌ترين وضعيت اشتغال را داشته باشد.
  لرستان ضعيف‌ترين و بوشهر قوي‌ترين بازاركار كشور
 هم اكنون شرايط به گونه‌اي است كه احتمال ريزش ناگهاني اشتغال در هشت استان كشور به مراتب نسبت به ساير مناطق محتمل‌تر است. در حالي كه در استان لرستان يك پنجم كل بازار كار (7/21 درصد) در خطر ريزش و نابودي قرار دارد، استان بوشهر به لحاظ پايداري بازار كار 3/6 برابر از لرستان بهتر بوده و تنها 4/3 درصد مشاغل به صورت ناقص وجود دارد و مابقي از شرايط مناسبي برخوردار است.  كارشناسان طبق تعريف اشتغال ناقص كه مي‌گويد نوعي از اشتغال است كه فرد امكان فعاليت به ميزان ۴۴ ساعت در هفته (ميزان استاندارد) را ندارد و به دليل شرايط بنگاه، بازار و...، اين نوع اشتغال با درآمد كامل همراه نيست و شاغلان امكان تأمين مخارج خود را در اشتغال ناقص نخواهند داشت. حال در شرايطي كه افراد با ساعات كار كامل، داراي مشكلات و مسائل متعدد معيشتي هستند، افراد داراي اشتغال ناقص و درآمد پايين قطعاً توان تأمين مخارج خود را ندارند.  به صورت كلي تا پايان سال ۹۴ كه آخرين گزارش رسمي مركز آمار ايران از بازار كار بوده، ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در كل كشور داراي اشتغال ناقص بوده‌اند كه بيشترين تعداد آنها در استان‌هاي اصفهان با 5/16 درصد، ايلام 4/15 درصد، خراسان شمالي 5/20 درصد، فارس 8/15 درصد، كرمانشاه 2/15 درصد، كهگيلويه و بويراحمد 7/14 درصد، گلستان 6/20 درصد و لرستان نيز با 7/21 درصد بوده‌اند.
  وضعيت پايداري اشتغال در استان‌ها
به بيان ديگر استان‌هاي ياد شده داراي ضعيف‌ترين بازار كار كشور بوده و بيشترين تعداد افراد داراي اشتغال در معرض نابودي در اين مناطق ساكن هستند. در عين حال، استان البرز با 7/4 درصد، اشتغال ناقص در كنار بوشهر با 4/3 درصد، تهران 8/4 درصد، سمنان 5/6 درصد و هرمزگان با 5/5 درصد پايدارترين مشاغل كل بازار كار كشور را در خود جاي داده‌اند.  1/8 درصد مشاغل موجود در استان آذربايجان شرقي، 6/7  درصد آذربايجان غربي، ۱۳ درصد در اردبيل، 9/12درصد در چهارمحال و بختياري، 7/12 درصد خراسان جنوبي، 1/19 درصد در خراسان رضوي، 3/7 درصد در خوزستان، ۹ درصد زنجان، 6/9 درصد در سيستان و بلوچستان، 2/13 درصد در قزوين، ۱۲ درصد قم، ۱۰ درصد كردستان، 5/13 درصد كرمان، 2/13 درصد در گيلان، ۱۲ درصد مازندران، 5/9 درصد مركزي، 4/12 درصد همدان و 7/7 درصد نيز در يزد ناقص بوده و افراد از طريق اين نوع اشتغال امكان كسب درآمد كافي براي تأمين مخارج زندگي را ندارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار