کد خبر: 794571
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
بسيج عمومي براي خوب بودن
شايد باور اينكه خانواده‌هايي پيدا مي‌شوند كه با دشواري نان شب خود را فراهم مي‌كنند خيلي سخت باشد...
مجيد فراهاني
شايد باور اينكه خانواده‌هايي پيدا مي‌شوند كه با دشواري نان شب خود را فراهم مي‌كنند خيلي سخت باشد. اينكه همه افراد يك خانواده از بچه هشت ساله گرفته تا پدر و مادر كار مي‌كنند و بازهم شب در معيشت خانواده درمانده‌اند، قبول كردنش براي خيلي از ما امكانپذير نيست. شايد حتي قبول نكنيم در عصر فناوري، خانواده‌هايي هستند كه داشتن يك يخچال يا جاروبرقي برايشان يك آرزوي دست‌نيافتني است.

اما چه بخواهيم، چه نخواهيم وجود دارند افرادي كه همين نزديكي‌ها خيلي نيازمند هستند و خيلي از ما شايد بي‌تفاوت از كنار آنها گذر مي‌كنيم بدون اينكه دلمان بلرزد.  اما شايد ماه رمضان فرصتي باشد تا تمرين با هم بودن و براي هم بودن كنيم. ماه خدا يعني اينكه همه دعوت هستيم براي مهرباني كردن. خدا همه ما را دعوت كرده كه مهربان باشيم. دعوت شديم تا كودكي از گرسنگي با گريه شب سر بر بالين نگذارد و پدري شرمنده نگاه‌هاي ملتمسانه خانواده خود نباشد. همه با هم دعوت هستيم به ضيافت مهرباني.


يك اتفاق زيبا

ماه رمضان آنقدر خوب و مهربان است كه شبكه‌هاي اجتماعي را هم به رغم تمامي آسيب‌هايي كه براي آن بر‌مي‌شماريم مهربان كرده است. شايد يكي دو سالي باشد كه از شبكه‌هاي مجازي به بهترين شكل استفاده مي‌شود. امسال ماه رمضان يك اتفاق تازه در شهر افتاده است. شايد شما هم پست‌ها و پيام‌هاي متعددي را در فضاي مجازي و شبكه‌هاي مختلف اجتماعي با مضمون كمپين‌هاي كمك به نيازمندان ديده باشيد. يادم هست در سال‌هاي گذشته تنها رسانه‌اي كه خيلي فعال و البته با گستره نفوذ تنها در تهران در ماه مبارك رمضان سعي مي‌كرد همه مردم را بسيج كند برنامه جشن رمضان بود كه از شبكه تهران پخش مي‌شد. اين كمپين‌ها كه با عناوين مختلف فعاليت مي‌كنند سعي دارند با اشكال مختلف مردم را براي مهرباني بسيج كنند.  يكي از اين كمپين‌ها هدف خود را اين گونه بيان مي‌كند: «تمام تلاش ما اين است كه تا پايان ماه مبارك رمضان و با كمك شهروندان نيكوكار تهراني، امكان اطعام و افطار براي همه نيازمندان شهر تهران را فراهم كنيم تا در ماه مهرباني‌ها، هيچ شهروندي در پايتخت، سر گرسنه بر بالين نگذارد».  اين اتفاق زيبايي است كه همه بسيج شوند تا گرسنه‌اي در شهر نباشد.‌ اي كاش اين برنامه‌ها تنها معطوف به ماه رمضان نباشد و اين ماه بهانه‌اي باشد براي يك شروع خوب. براي اينكه دورهمي‌هاي از اين دست را بيشتر و بيشتر ببينيم تا جايي كه نيازمندي را گوشه و كنار شهر نبينيم.

ماه همه خوبي‌ها


در اهميت اين ماه همين بس كه پيغمبر اكرم (ص) در آخرين جمعه ماه شعبان و در آستانه ماه مبارك رمضان و براى آماده ساختن ياران خود جهت استقبال از ماه مبارك رمضان طى خطبه‌‏اى چنين فرمود:

«اى مردم! ماه خدا با بركت، آمرزش‏ و رحمت‏ به‏ سوى‏ شما رو مى‏آورد. اين ماه برترين ماه‌ها است. روزهاى آن برتر از روزهاى ديگر، و شب‌هاى آن بهترين شب‌ها است، لحظات و ساعات اين ماه بهترين ساعات است. ماهى است كه به مهمانى خدا دعوت شده‌ايد و از كسانى‌كه مورد اكرام خدا هستند، مى‌باشيد. نفس‌هاى شما هم چون تسبيح، خوابتان چون عبادت، اعمالتان مقبول، و دعايتان مستجاب است. بنابراين با نيت‌هاى خالص و دل‌هاى پاك از خداوند بخواهيد تا شما را در روزه‏ داشتن و تلاوت قرآن در اين ماه توفيق دهد، چراكه بدبخت كسى است كه از آمرزش الهى در اين ماه بزرگ محروم گردد. همچنين با گرسنگى و تشنگى خويش در اين ماه به ياد گرسنگى و تشنگى رستاخيز باشيد، بر فقرا ‌و بينوايان بخشش كنيد، پيران خويش را گرامى داريد، به خردسالان رحمت آوريد، پيوند خويشاوندى را محكم سازيد. زبان‌هايتان را از گناه باز داريد، چشمان خويش را از آنچه نگاه‏ كردنش حلال نيست بپوشانيد، گوش‌هاى خويش را از آنچه شنيدنش حرام است، فرا‌گيريد. بر يتيمان مردم شفقت و محبت كنيد، تا با يتيمان شما چنين كنند...»

با نگاهي به خطبه حضرت رسول(ص) متوجه خواهيم شد كه ماه رمضان ماه تمام خوبي‌هاست. ماهي است كه همه دعوت شده‌ايم براي بهترين اعمال و رفتار. بنابراين لازم و ضروري است در اين ماه نگاه عميق‌تر و ژرف‌تري به اطراف خود داشته باشيم.  بنابراين اتفاقات خوبي كه در ماه مبارك رمضان مي‌افتد را بايد به فال نيك گرفت. بايد حواسمان به سفره‌هاي خالي نيازمندان باشد و در اين ماه تمرين كنيم كه همه سال همه 365 روز سال حواسمان به سفره‌هاي خالي و به دست‌هاي نيازمندان باشد.  اي كاش تمام سال كمپيني باشد براي ريشه‌كني فقر از كشور نازنين‌مان و همه مردم اين سرزمين عضو آن باشند و براي ريشه‌كني فقر و تنگدستي كه در خيلي از موارد ناخواسته اتفاق مي‌افتد همه با هم قدم بردارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار