کد خبر: 794544
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
امروزه برخی افراد سودجو اقدام به تبلیغاتی مبنی بر نقش تغذیه در جنسیت جنین می کنند که آگاهی مردم در این زمینه ضروری می باشد.
دغدغه پسر یا دختر داشتن همیشه برای برخی خانواده ها وجود داشته و آنها به جنسیت جنین بیش از سلامتی وی اهمیت داده اند. اما در این روزها شاهد برخی تبلیغات و سوء استفاده ها در فضای جامعه برای تغییر جنسیت جنین با استفاده از رژیم های غذایی مخصوص و دریافت هزینه ها بابت آن از سوی برخی افراد هستیم.
 
دکتر لادن گیاهی متخصص تغذیه و مرکز رشد پژوهشگاه ابن سینا درخصوص تاثیر تغذیه بر جنسیت جنینی اظهار کرد: اکنون در ارتباط با تاثیر تغذیه در تعیین جنسیت جنین انسان مطالعات و شواهد کافی وجود ندارد که نقش افزایش بیش از حدمعمول یک ماده مغذی را بر تغییر جنسیت تایید کند. 

نقش تغذیه بر جنین بی تاثیر است!
وی تصریح کرد: اطلاعاتی که به مردم برای افزایش یا تغییر برخی یون ها به منظور بالا بردن شانس فرزند پسر داده می شود، مربوط به مطالعات بر روی حیوان ها از جمله گاو و ماهی است و در انسان اطلاعاتی از تاثیر یون ها در این زمینه نداریم. 

این متخصص تغذیه درباره نقش اسیدی یا قلیایی بودن خون مادر بر جنسیت جنین بیان داشت: غذایی که میل می کنیم، نمی تواندPH  خون را تغییر دهد و مکانیسم های بسیار پیچیده ای در این باره است زیرا تغییر بیش از یک دهم در PH خطر حیاتی برای فرد به همراه دارد و تغییر PH خون از طریق مواد غذایی و تاثیر آن بر جنسیت جنین کاملاً نادرست است.

وی با بیان اینکه مواد غذایی بر روی PHادرار تاثیرگذارند، تاکید کرد: اثری که ماده غذایی بر روی PH ادرار دارد با ماهیت اسیدی و قلیایی غذا متفاوت است.

گیاهی افزود: ماده غذایی که کاملاً اسیدی است مانند لیموترش در ادرار تاثیر قلیایی می گذارد و باقیمانده ماده غذایی قلیایی در ادرار اسیدی است و  مصرف مواد غذایی اسیدی دلیل بر این نمی شود که ماده ای هم که دفع می شود لزوما اسیدی باشد و ممکن است حالت قلیایی داشته باشد که موضوع تاثیر PH و اسیدیته از طریق ماده غذایی در تغییر جنسیت در حال حاضر توجیه علمی ندارد.

جنسیت فرزند در دستان پدر
دکتر محمدرضا صادقی مسئول بخش جنین شناسی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در خصوص نقش تغذیه بر جنسیت جنین اظهار داشت: جنسیت جنین توسط سلول جنسی مرد تعیین می شود و با توجه به اینکه سلول جنسی مادر تنها حاوی کروموزومX  است، جنسیت را پدر با وجود داشتن کروموزوم های X و Y تعیین می کند. 

وی با بیان اینکه کروموزوم X پدر باعث دختر شدن جنین و کروموزوم Y پسر شدن وی را به همراه دارد، تصریح کرد: مردی که توانایی تولید سلول جنسی را دارد از هر دو نوع را تولید می کند و اینکه برخی افراد تصور می کنند سلول جنسی بعضی از آقایان تنها حاوی کروموزوم X یا Y است، کاملاً اشتباه می باشد.

چگونه پسردار شویم؟ 
گیاهی درباره تاثیر مواد غذایی بر افزایش شانس داشتن فرزند پسر اظهار کرد: وجود شرایط بهینه متابولیکی برای مادر در داشتن فرزند پسر موثر است و اگر مادری دریافت وعده غذایی نامنظم و نوسانات قندخون در طول روز دارد باید آنها را اصلاح کند که گرسنگی طولانی و دریافت کالری ناکافی به نفع داشتن فرزند پسر نیست. 

این متخصص تغذیه استفاده از وعده صبحانه را به شدت بر داشتن فرزند پسر موثر دانست و تصریح کرد: این تاثیر به این منظور نیست که می تواند نسبت را از آنچه معمول است به میزان قابل توجهی تغییر دهد و این عوامل تنها فاکتورهای کمک کننده هستند. 

گول تبلیغات را نخورید
وی با بیان اینکه مواردی که از تاثیر تغذیه مادر بر جنسیت فرزند گفته می شود بیشتر جنبه تبلیغاتی  تا علمی دارد، اذعان کرد: تنها تغذیه ای که شرایط متابولیکی مادر را بهینه کند که شامل رژیم غذایی متعادل و متنوع با رعایت زمان بندی صحیح دریافت، کفایت و کمیت صحیح دریافت ماده غذایی بر روی جنسیت فرزند تاثیرگذار است. 

گیاهی تاکید کرد: این اظهارنظر که مصرف یا عدم مصرف یک ماده غذایی توسط مادر می تواند جنسیت جنین را تغییر دهد صحیح نیست و این توصیه ها خطرات جدی را برای مادر و جنین در پی دارد. 

لبنیات را از وعده های غذایی حذف نکنید
وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر تاثیر عدم دریافت لبنیات بر افزایش شانس فرزند پسر گفت: خانمی که دریافت لبنیات ناکافی داشته و کمبود ذخایر کلسیمی دارد، اگر با محدودیت مصرف لبنیات پیش از بارداری مواجه گردد این امر در رشد و تکامل بسیاری از سیستم های جنین تاثیر منفی می گذارد و خطرات طولانی مدتی را برای سلامت آینده جنین می تواند به دنبال داشته باشد.

این متخصص تغذیه افزود: حذف یا افزودن غیر از متعارف مواد غذایی برای تغییر جنسیت نیاز نیست و متاسفانه این مسئله موردسوءاستفاده و تبلیغات قرار می گیرد،  برخی افراد نیز اطلاعات نادرستی را به اطرافیان می دهند اما واقعیت این است شواهد علمی امروز برای این موضوع ناکافی است و نمی تواند اساس توصیه به مردم قرار بگیرد. 

چرا برخی فقط دختر یا پسر دارند؟ 
این جنین شناس درباره علت تعداد یک جنس بودن فرزندان یک خانواده بیان کرد: سلول های جنسی مرد که دارای X و Y هستند در زمان به وجود آمدن جنین باید در دستگاه تولیدمثلی زن قرار بگیرند تا زمینه باروری خانم را فراهم کنند. 

وی در مورد تاثیر مواد غذایی بر جنسیت جنین اذعان کرد: غذای مصرفی مادر می تواند بر روی سلول جنسی پدر تاثیر بگذارد که تجویز برخی موادغذایی و دارو در محیط حاوی سلول جنسی مرد اثر دارد و در غیر این صورت تغذیه و دارو نمی تواند پس از تشکیل جنین، جنسیت آن را تغییر دهد. 

عوامل مختلفی بر جنسیت جنین نقش دارند
صادقی با بیان اینکه برخی مواد غذایی با تاثیر بر دستگاه تولیدمثلی خانم ها می توانند بر جنسیت جنین نقش داشته باشند، افزود: هیچ کس نمی توانند به طور صد در صد نقش تغذیه را انکار کند اما باید بدانیم که تاثیر آنها قابل کنترل و تثبیت شده نیست و فردی با مصرف یک ماده غذایی جنسیت فرزند خود را تغییر دهد. 

وی در خصوص دیگر عوامل تاثیرگذار بر جنسیت جنین اظهار داشت: عوامل محیطی و شغلی مانند استرس و تغذیه تنها بر دستگاه تولیدمثلی مادر تاثیر می گذارند و نقشی بر سلول های جنسی پدر و مادر ندارند. 

این جنین شناس ابراز کرد: مدت رابطه زناشویی، قرارگیری سلول جنسی مرد و آزاد شدن سلول جنسی زن بر جنسیت جنین نقش دارد. 

تغذیه و تغییر جنسیت نیازمند تحقیقات بیشتر
وی تاکید کرد: تاکنون ماده غذایی که با تاثیر بر کروموزوم های X و Y بر جنسیت جنین نقش داشته باشد،  شناسایی نشده و نیازمند مطالعات بیشتر در این زمینه با استفاده از آزمایش های حیوانی و انسانی هستیم.

صادقی افزود: استرس، گرماو سرما می توانند بر حالت فیزیولوژی جنین تاثیر داشته باشند اما نمی توان توصیه کرد که استفاده از مواد غذایی خاصی بر پسر یا دختر شدن فرزند نقش دارند و این موضوع بسیار پیچیده است. 

به خاطر داشته باشیم همواره سلامتی فرزندمان از اهمیت بالایی برخوردار است و جنسیت آن در اولویت نیست که نباید سلامتی وی را با حذف یا افزودن مواد غذایی به خطر بیندازیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار