کد خبر: 794161
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
نگاهي به ماهيت سياست‌هاي امريکا در هفته حقوق بشر امريکايي
تيرماه سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار خانواده‌هاي شهداي حادثه هفتم تير با برشمردن رفتارهاي ضدبشري مقامات امريکايي در طول سال‌هاي اخير بر ضرورت نامگذاري هفته‌اي به نام «حقوق بشر امريکايي» تأکيد نمودند...
محمد اسماعیلی
تيرماه سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار خانواده‌هاي شهداي حادثه هفتم تير با برشمردن رفتارهاي ضدبشري مقامات امريکايي در طول سال‌هاي اخير بر ضرورت نامگذاري هفته‌اي به نام «حقوق بشر امريکايي» تأکيد نمودند، مسئله‌اي که به نظر مي‌رسد با توجه به تلاش نظام سلطه براي وضع تحريم‌هاي جديد حقوق بشري عليه کشورمان در دوران پسابرجام بسيار حائز اهميت باشد.
«حقوق بشر در ايران» يکي از ابزارهايي است که مقامات غربي با مستمسک قرار دادن آن تلاش کرده‌اند ضمن اعمال تحريم‌هاي اقتصادي و سياسي عليه کشورمان، چهره نظام جمهوري اسلامي ايران را مخدوش کرده و زمينه رويگرداني بين‌المللي از آن را فراهم سازند.

با نهايي شدن برجام و پس از روز اجراي آن، تصميم‌سازان غربي تلاش کردند تا فشارهاي اقتصادي، تجاري و مالي به جمهوري اسلامي ايران را از حوزه هسته‌اي به حوزه‌هاي ديگر نظير «حقوق بشر»، «موشکي و صنعت دفاعي» و «تروريسم» منتقل و عملاً ساختار و قدت اثرگذاري تحريم‌ها عليه کشورمان را حفظ نمايند، به گونه‌اي که از روز اجراي برجام تاکنون تحريم‌هاي حقوق بشري عليه کشورمان وضع شده است.  شگرد امروز امريکايي‌ها در مقابل برخي تحولات جهاني، مهندسي معکوس در حوزه حقوق بشر است، به صورتي که اين کشور هميشه مدعي اين مسئله بوده که حامي حقوق بشر در جهان است، اما بيشترين جنايات اين کشور در جهان با همين عناوين انجام شده است. به عنوان نمونه مي‌توان به ارتباط امريکا با گروه‌هاي ضدحقوق بشري نظير داعش اشاره کرد.
در يکي از گزارش‌هاي درز يافته از سازمان اطلاعات امريکا به تاريخ ۱۰ آگوست سال ۲۰۱۲، آمده است: سازمان القاعده و شاخه‌هاي وابسته به آن، نيروي دفاعي از گروه‌هاي مسلح مخالف در سوريه است که از حمايت غرب برخوردارند، بنابراين بايد به منظور تضعيف دولت دمشق، با اين گروه‌ها تعامل داشته باشيم.

در اين گزارش تأکيد شده است: ايجاد دولت اسلامي(داعش) در منطقه شرقي سوريه، مسئله‌اي مطلوب است، زيرا به وسيله آن مي‌توان سياست‌هاي غربي را در منطقه گسترش داد. درادامه اين گزارش خاطرنشان شده است: کشورهاي غربي و کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس و ترکيه که حامي مخالفان سوري هستند، از ايجاد کشور سلفي علني يا غيرعلني در الحسکه و ديرالزور در سوريه استقبال مي‌کنند، اين همان چيزي است که حاميان مخالفان سوري مي‌خواهند بتوانند به وسيله آن، دولت سوريه را منزوي کنند. جوديشيال واچ که اين اسناد را افشا کرده، خاطرنشان کرده که اين گزارش، به همه نهادهاي دولتي امريکا اعم از فرماندهي مرکزي امريکا، سازمان سيا، دفتر تحقيقات فدرال (اف.بي.آي)، وزارت خارجه و ديگر نهادها ابلاغ شده است.  در اين سند سازمان اطلاعات امريکا، ظهور سازمان دولت اسلامي در عراق و شام(داعش) را پيش‌بيني کرده بود، اما به جاي آنکه اين گروه را دشمن بداند آن را براي ايالات متحده سودمند عنوان مي‌کند. هرچند تاکنون شمار زيادي از تحليلگران و روزنامه‌نگاران، اسناد متعددي درباره نقش سازمان اطلاعاتي غربي در تشکيل گروه‌هاي تروريستي در سوريه و آموزش آنها ارائه داده‌اند، اما اين سند تازه، به مثابه سندي دست اول است که ثابت مي‌کند کشورهاي غربي به سازمان تروريستي داعش به عنوان ابزاري براي براندازي دولت سوريه مي‌نگرند.
پل کريگ رابرتز، دستيار سياستگذاري اقتصادي وزير خزانه‌داري اسبق امريکا و از سردبيران پيشين وال‌استريت ژورنال، نيز طي مقاله‌اي در پايگاه اختصاصي خود، تعريف دقيقي از حقوق بشر و دموکراسي امريکايي به دست داده است. رابرتز مي‌نويسد: «آزادي و دموکراسي چيزي است که ماشين جنگي امريکا با تحريم‌ها، بمباران‌ها، مناطق پرواز ممنوع و پهبادها براي کشورهايي به ارمغان مي‌آورد که جرئت به خرج داده و به دنبال استقلال خود از زير سيطره امريکا مي‌روند.»

چندي پيش بود که باراک اوباما در مراسم فارغ‌التحصيلي دانشگاه راتجرز بيان مي‌کند: «دليل اينکه بسياري از مسائل امريکا حل نشده اين است که بخش زيادي از جمعيت امريکا، به ويژه جوانان در انتخابات شرکت نمي‌کنند. در سال ۲۰۱۴، ميزان مشارکت مردم در انتخابات در پايين‌ترين سطح از زمان جنگ جهاني دوم بود.» بر اين اساس، همانطور که رابرتز مي‌گويد دولتي که توانسته است اين همه فساد، تباهي، جنايت و دروغ را در خود جمع کند، نامي جز «شيطان» را نمي‌توان براي آن انتخاب کرد، آن هم در شرايطي که نخستين بار حضرت امام(ره) با توجه به ماهيت سياست‌هاي اين کشور اين عنوان را براي امريکا انتخاب کرد.

کالب موپين، خبرنگار و تحليلگر سياسي و عضو حزب کارگران جهان و گروه «مبارزه با امپرياليسم» امريکا نيز در رابطه با اقدامات ضدحقوق بشري امريکا بيان مي‌کند: «مردم بسياري در آسيا کشته شدند تا به سرمايه‌هاي امريکا افزوده شود و زندگي در امريکا مانند زندگي در يک محله پر از جنايت است و منابع ثروتي که وارد امريکا مي‌شود به خون هزاران بي‌گناه آغشته است... در کشورهاي قطر، عربستان و امارات چه زمان انتخابات برگزار شده است؟ دموکراسي و حقوق بشر در امريکا تنها به ‌صورت واژه استفاده و امريکا توسط جنايتکاران و بانکداران شيطان‌صفت اداره مي‌شود و هدف از ايجاد فشار به ايران اين است که براي ايران ارزش قائل نبوده و قصد کمک به ايران را ندارند و اميدوارم روزي برسد که جوانان امريکا همچون جوانان سال ۵۷ ايران انقلاب کرده و به آزادي برسند.»
  
اقدامات ضدحقوق بشري امريکا در قبال ايران
شايد بتوان کامل‌ترين و جامع‌ترين اقدامات ضدانساني ايالات متحده امريکا را در مواجهه با ايران دانست که سابقه آن تنها مربوط به دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران نيست و يک دوره 60  ساله را دربر مي‌گيرد.
   
قبل از انقلاب اسلامى
۱- کودتاى ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
2- شهادت دانشجويان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲
3- کشتار صدها تن از مردم در قيام خونين پانزدهم خرداد ۱۳۴۲
4- تحميل قانون کاپيتولاسيون و تحقير ملت بزرگ ايران
     دوران پس از انقلاب
۵- تبديل سفارت به لانه جاسوسى
6- مصادره اموال ايران
7- حمله نظامى به طبس
8- کودتاى نوژه
9- چراغ سبز امريکا به صدام براى حمله به ايران
10- حمايت تسليحاتى و اطلاعاتى امريکا از صدام در هشت سال جنگ تحميلى
11- تأمين سلاح‌هاى شيميايى عراق عليه ايران
12- حمله امريکا به کشتي‌ها و سکوهاى نفتى ايران
13- ساقط کردن هواپيماى مسافربرى ايران
14- حمايت امريکا از سازمان منافقين
15- اعمال تحريم‌هاى ظالمانه عليه ايران
16- تهاجم فرهنگى و جنگ نرم عليه ملت ايران
17- ساخت فيلم‌هاى ضدايرانى با هدف تخريب وجهه ايران و ايراني
18- تهديد مستمر ملت ايران به حمله نظامى
19- حمايت امريکا از گروهک‌هاى تروريستى به‌ويژه در مرزهاى ايران
20- مشارکت در ترور دانشمندان هسته‌اى ايران

در حالي دولتمردان امريکا همواره تلاش کرده‌اند از انتشار اقدامات ضدحقوق بشري خود عليه کشورمان خودداري نمايند که ريچارد نيكسون در كتاب « 1999 پيروزى بدون جنگ» ضمن اعتراف به دخالت مستقيم امريكا در كودتا 28 مرداد مى‌گويد: «عمليات پنهانى آيزنهاور رژيمى را در ايران به‌وجود آورد كه به مدت يك ربع قرن نه تنها به منافع امريكا بلكه به منافع مردم ايران(!) و دوستان و متحدان ما در منطقه نيز خدمت كرد.

با بررسي هر يک از اقدامات ضدحقوق بشر امريکا عليه ملت‌ها که شامل صد‌ها سند متقن و مستند است – که به بخشي از آن درباره کشورمان اشاره شد- مي‌توان به ماهيت ضدبشري حاکميت اين کشور پي برد و به اين نکته پي برد كه قطعاً سياستمداران اين کشور به دنبال حقوق بشر نبوده و تنها به فكر منافع خود بوده و با به کارگيري چنين ابزاري در مواجهه با جمهوري اسلامي ايران «به بن‌بست کشاندن انقلاب اسلامي» را دنبال مي‌کنند. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
0
سلام
حکومت آمریکا،دشمن بشریت وبزرگ ترین نقض کننده ی حقوق بشراست .حکومت آمریکا،یک حکومت دزد،فاسق ،دروغگو،حیله گر،جلاد،آدمکش،وحشی ،زیاده خواه ،زورگو ومستکبراست .مرگ برآمریکاوهمه ی متحدان وهمه ی دوستدارانش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار