کد خبر: 794125
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸
دانشگاه جامع علمی کاربردی دوباره در مقطعی خاص دستخوش تغییر شد
دانشگاه جامع علمي كاربردي در سه سال گذشته روي خوش به خود نديده ...
نفیسه‌ ابراهیم‌زاده‌ انتظام
دانشگاه جامع علمي كاربردي در سه سال گذشته روي خوش به خود نديده و همواره در معرض تهديد ادغام با دانشگاه فني و حرفه‌اي، كاهش رشته‌ها، كاهش ظرفيت، كاهش مقاطع تحصيلي و در نهايت ادغام و تعطيلي واحدهايش قرار داشته است. اگرچه تمام اين موارد از سوي مديران ارشد وزارت علوم تكذيب شده‌اند، با اين حال تغيير رئيس اين دانشگاه و سرپرستي معاون مالي وزارت علوم با حفظ سمت بر دانشگاه جامع علمي كاربردي در آخرين سال فعاليت وزارت علوم دولت يازدهم نشان از عملي شدن دست كم بخشي از تهديدها دارد. اين در حالي است كه دانشگاه جامع علمي كاربردي يك مركز دانشگاهي برخوردار از منابع و امكانات مالي به شمار مي‌آيد و با توجه به اينكه سابقه سوءاستفاده از منابع و امكانات دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي ثروتمند در آستانه انتخابات در كشور وجود داشته دولت بايد نسبت به اين سوءاستفاده‌ها احساس نگراني كند و در تغيير مديريت و سياستگذاري‌هاي اين دست دانشگاه‌ها با احتياط بيشتري عمل كند.

اين هفته براي دانشگاه جامع علمي كاربردي هفته پرتحولي به شمار مي‌رفت. تغيير يكباره رئيس آن، اداره آن با سرپرستي معاون مالي وزير، توقف پذيرش دوره‌هاي ارشد از جمله اين تحولات براي تنها دانشگاه مأموريت‌گرا و نسل سومي كشور به شمار مي‌رفت.  اگرچه عملكرد دانشگاه جامع علمي كابردي در تربيت نيروي انساني متخصص و ماهر متناسب با نيازهاي بازار كار كشور با اما و اگرهايي همراه است و بنا به نظر برخي صاحبنظران در فعاليت دو دهه‌اي خود با پيروي از الگوي متفاوت پذيرش دانشجو به مدرك‌گرايي دامن زده است، با اين وجود وارد فضاي آموزش‌هاي نظري صرف نيز نشده است. به بيان ديگر با وجود ايراد در سرفصل‌هاي آموزشي و تركيب هرم اعضاي هيئت علمي درصدد ساخت الگويي از دانشگاه نسل سوم بدون داشتن الگوي بومي است.  اما برنامه ششم توسعه تقديمي به مجلس، با قيد بندي مبني بر« تمامي واحدهاي دانشگاه‌هاي علمي كاربردي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي و 50 درصد واحدهاي دانشگاه پيام نور تا پايان سال دوم قانون برنامه ششم منحل يا به بخش خصوصي واگذار مي‌گردد» بخشي از برنامه دولت را براي اين دانشگاه به نمايش مي‌گذارد. برنامه‌اي كه در آن خبري از حذف كامل نيست و به نظر مي‌رسد وزارت علوم قصد چشم‌پوشي از درآمد شهريه‌اي دانشگاه جامع علمي كاربردي را ندارد.
 
آغاز هفته با اخباري از عزل اخباري
القصه دانشگاه جامع علمي كاربردي اين هفته را با عزل محمد اخباري به شيوه عزل منوچهر متكي آغاز و جامعه دانشگاهي را شوكه كرد.
انتصاب محمدحسين اميد، معاون مالي و اداري وزارت علوم به سرپرستي اين دانشگاه شوك ديگري بود كه در سه روز گذشته تحليل‌هاي گوناگوني را به دنبال داشت. تأمين منافع دانشگاه آزاد در ظرفيت پذيرش دانشجو و استفاده از منابع مالي دانشگاه ثروتمند جامع علمي كاربردي در تأمين هزينه‌هاي انتخابات آتي دو مورد از تحليل‌هايي است كه در محافل غيررسمي دانشگاهيان در واكنش به بركناري اخباري و سرپرستي اميد دهان به دهان مي‌گردد.
از سوي ديگر و در حالي كه اخباري از علت بركناري خود اظهار بي‌اطلاعي كرده بود، محمد روشن، معاون حقوقي وزير علوم در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها دليل بركناري وي را حكم اقتضائات عنوان كرد.  در عين حال اين اقتضائات ناگفته سؤالات فراواني در برابر جامعه دانشگاهي قرار داده است. آيا اخباري عملكرد ضعيفي در دانشگاه علمي‌كاربردي داشته است؟ آيا نتوانسته اهداف وزارتخانه را در اين دانشگاه پياده كند؟ آيا اهداف وزارتخانه براي اين دانشگاه تغيير كرده و براي پياده‌سازي اهداف جديد فرد جديدي مدنظر است؟ تعدادي از اين پرسش‌هاست.
البته اين تحولات بار ديگر بحث ادغام دانشگاه جامع علمي كاربردي با دانشگاه فني و حرفه‌اي را سر زبان‌ها انداخته است. واكنش روشن به اين مسئله اينطور است: اگر چنين تصميمي داشته باشيم، ترجيح مي‌دهيم به صورت شفاف و در قالب طرح آمايش آموزش عالي كار خود را اجرا كنيم، فعلاً چنين بحثي مطرح نيست.
 
اميد، مردي كه وزارت علوم را نااميد نمي‌كند
همچنين اميد در كارنامه كاري خود در دولت يازدهم سرپرستي‌هايي از اين دست در مراحل مختلف و حساس را داشته است. مردي كه در سرپرستي پست‌هاي بي‌رئيس مانده در آموزش عالي نظر وزارت علوم دولت يازدهم را به خوبي تأمين مي‌كند. در زمينه چند شغله بودن محمدحسين اميد نيز ابهاماتي مطرح بود كه معاون حقوقي وزير علوم گفت:‌بر اساس قانون اساسي اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها مي‌توانند شغل ديگري نيز داشته باشند كه اميد هم عضو هيئت علمي دانشگاه است. سرپرستي وي نيز بر اساس آيين‌نامه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به مدت سه ماه و پس از آن به مدت سه ماه ديگر بلامانع است.  روشن در رابطه با اينكه پيش از اين نيز با بركناري مسئولان دانشگاه، اميد به عنوان سرپرست منصوب شده است، گفت: همكار من از توانايي بالايي برخوردار است و مي‌تواند در عرصه‌هاي مختلف خوش بدرخشد كه اين موضوع را به وي تبريك مي‌گويم.
همچنين محمدحسين اميد با بيان اينكه چند‌شغله نيستم، گفت: من سرباز نظام هستم كه حوزه خدمتم آموزش عالي است و هر كجا از من خدمت بخواهند خدمت مي‌كنم و تا زماني كه وزير تشخيص بدهد براي خدمتگزاري حاضرم.
 
همه چيز به نام اقتصاد مقاومتي تمام شد
از سوي ديگر نخستين اظهارات اميد به عنوان سرپرست دانشگاه جامع علمي كاربردي قابل‌تأمل است. وي در مراسم معارفه خود گفت: در اين دانشگاه قرار نيست به جمعيت عظيم بيكاران دانش‌آموخته اضافه كنيم. معيارهاي ارزيابي واحدهاي دانشگاه علمي كاربردي بايد متناسب با ميزان ايجاد شغل باشد و اينكه چه ميزان از دانش‌آموخته‌هاي آنها شاغل هستند.
سرپرست دانشگاه جامع علمي كاربردي افزود: من استاد پايه ۳۱ دانشگاه تهران هستم و زماني كه از موضع فردي كه در دانشگاه اول كشور فعاليت كرده به دانشگاه علمي كاربردي نگاه مي‌كنيم متوجه مي‌شوم كاركرد اين دانشگاه نسبت به موضوع اقتصاد مقاومتي از دانشگاه‌هاي نظري كشور نيز پايين‌تر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار