کد خبر: 794121
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
وزير نفت احتمال لغو طرحي كه مجلس نهم در آخرين هفته‌هاي فعاليت خود در مورد ادامه استفاده از سامانه سوخت بنزين و دو نرخي كردن بنزين را به تصويب رسانده بود قوي دانست و در اين‌باره اظهار كرد: ما احتمالاً در بحث اصلاح بودجه تقاضاي حذف اين طرح را به مجلس مي‌دهيم.
بيژن نامدار زنگنه درگفت و گو با ايسنا، با تأكيد بر لازم نبودن استفاده ازكارت سوخت در مورد بنزين، عنوان كرد: نكته جالب اين است كه سال گذشته در زمان مشابه ما از كارت سوخت و بنزين سهميه‌اي استفاده مي‌كرديم كه الان هيچ كدام از آنها را نداريم و در اين مدت نيز گفته مي‌شود كه يك ميليون خودرو به سامانه حمل و نقل كشور اضافه شده است و اين در حالي است كه تنها 1/7 درصد مصرف بنزين رشد پيداكرده است و اين آمار به اين معناست كه مردم به صورت معقول بنزين مصرف مي‌كنند و كارت سوخت هيچ‌گونه تأثيري در كنترل مصرف سوخت ندارد.

وي با انتقاد از اينكه چنين لايحه هايي تنها موجب آزار رساندن به مردم مي‌شود تأكيد كرد چرا ما مي‌خواهيم مردم را اذيت كنيم؟ اين براي مردمي كه مصرف معقول دارند نوعي آزار است كه بگوييم حتماً با كارت سوخت بنزين مصرف كنند، چراكه به طور متوسط مردم از ۶۰ ليتر نيز بيشتر مصرف نمي‌كنند.

زنگنه ادامه داد: برخي مي‌گويند ما مي‌خواهيم از اين كارت سوخت‌ها براي دريافت اطلاعات استفاده كنيم. ما طي سال‌ها استفاده از سامانه سوخت ميليون‌ها اطلاعات جمع‌آوري كرده‌ايم اما از كدام يك از آنها تا كنون استفاده‌اي كرده‌ايم؟

وزير نفت تصريح كرد: بهتر است يك چيز به شما بگويم، كاري كه هيچ كس در دنيا انجام نمي‌دهد و تنها ما انجام مي‌دهيم را بايد به آن شك كنيم و بر عكس كاري كه در همه جاي دنيا انجام مي‌شود را اگر انجام نداديم نيز بايد به آن شك كنيم. هيچ كس در دنيا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نكرده است، البته زماني اثر داشت، اما تمام شده است. وي با اشاره به اينكه به استفاده از اين سامانه در مورد گازوئيل اصرار دارد، خاطر نشان كرد: از زماني كه از طرح پيمايش در حوزه گازوئيل استفاده كرده‌ايم، بين ۱۲ تا ۱۵ درصد مصرف اين حامل انرژي كم شده است كه اين به معناي كاهش قاچاق در اين حوزه است. زنگنه ادامه داد: فعلاً براي تحويل سوخت از بارنامه استفاده مي‌كنيم، اما بعد از اين به پيمايش با GPS تبديل مي‌شود. اما بايد حمل و نقل داخل شهر را نيز اصلاح كنيم.

وزير نفت در ادامه با اشاره به اينكه در صورت عدم تغيير لايحه دو نرخي شدن سوخت سقف مصرف با نرخ اول را روي ۱۵۰ ليتر در ماه قرار خواهند داد، گفت: در اين صورت ديگر نيازي به استفاده از بنزين با نرخ دوم نيست. به نظر من اجبار به استفاده از كارت سوخت باعث مي‌شود اين كارت به ابزاري براي معامله تبديل شود. وي تصريح كرد: دو قيمتي شدن سوخت معادل فساد است و من معتقدم از اين راه چيزي نصيب دولت نمي‌شود. زنگنه درباره تغيير قيمت سوخت در طرح اصلاح بودجه گفت: تصميم‌گيري در اين مورد بر عهده دولت است. وزير نفت همچنين درباره تعامل وزارت نفت با كميسيون انرژي مجلس دهم عنوان كرد: اين كميسيون به تازگي تشكيل شده است، اما نگاه من به آن مثبت است. اگرچه روابط ما با كميسيون انرژي در مجلس قبل نيز مثبت بود و تعاملات خوبي با هم داشتيم. اين كميسيون نيز بهتر خواهد بود و قطعاً تعاملات خوبي خواهيم داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار