کد خبر: 793875
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
چرا رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدارهای مختلف از فتنه 88 می‌گویند؟
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اعضاي هيئت دولت بار ديگر سخن از فتنه 88 به ميان آوردند و با بازنمايي گوشه‌اي از اتفاقات آن سال سكوت يا بيان مواضع دوپهلو از سوي افراد و شخصيت‌هاي برجسته كشور را برخلاف منافع انقلاب عنوان كرده و فرمودند: «در شرايط فتنه همچون قضاياي سال ۸۸، نبايد سخن، سكوت، اقدام و حتي نوع نگرش، موجب تقويت فتنه شود.»
محمد اسماعيلي
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اعضاي هيئت دولت بار ديگر سخن از فتنه 88 به ميان آوردند و با بازنمايي گوشه‌اي از اتفاقات آن سال سكوت يا بيان مواضع دوپهلو از سوي افراد و شخصيت‌هاي برجسته كشور را برخلاف منافع انقلاب عنوان كرده و فرمودند: «در شرايط فتنه همچون قضاياي سال ۸۸، نبايد سخن، سكوت، اقدام و حتي نوع نگرش، موجب تقويت فتنه شود.»
در شرايطي رهبر معظم انقلاب اسلامي بار ديگر سخن از فتنه 88 به ميان آوردند كه هفت سال از آن رويداد گذشته و بسياري از جريانات و شخصيت‌هاي سياسي معتقدند نبايد به گذشته پرداخت و بايد از اختلافات سياسي آن دوره عبور كرد! آنها همچنين معتقدند نبايد اتفاقات آن سال را فتنه ناميد چراكه مسئله‌اي از قبل طراحي شده نبوده و بر اساس اختلافات في‌ما‌بين برخي از نامزدها با رئيس‌جمهور وقت كشور به‌وجود آمد. اين افراد همچنين اصرار دارند دعواي آن روز دو طرف داشت - نظام و ضدنظام - كه هر دو طرف در به‌وجود آمدن وضعيت آن روز مقصر بودند و بر اساس آن بايد تقصيرات را به صورت عادلانه ميان دو طرف دعوا تقسيم كرد.
اين جماعت همچنين بدون توجه به هزينه‌هايي كه جريان فتنه براي نظام و جامعه رقم زد و هنجارشكني‌ها و ناهنجاري‌هايي كه هشت ماه در كف خيابان‌هاي پايتخت شكل داد و زمينه‌هاي فشار، تحريم و تهديدات بين‌المللي را به‌وجود‌آورد اعتقاد دارند عوامل و فعالان فتنه آن سال بايد بدون عذرخواهي و پرداخت كمترين هزينه‌اي به درون حاكميت بازگشته و مانند گذشته در مديريت انقلاب اسلامي نقشي فعال داشته باشند و هيچ گونه مانع يا محدوديتي براي آنان وجود نداشته باشد، به عنوان نمونه يكي از شخصيت‌هاي شناخته شده جريان تجديدنظرطلب تلاش مي‌كند تا فتنه 88 را تحريف و آن را سوء‌تفاهم بنامد: «به دنبال حوادث ناميمون 88 و ايجاد برخي سوء‌تفاهم‌ها، بين بخشي از اصلاح‌طلبان با بخشي از حاكميت زاويه ايجاد شد. انتخابات اسفند ماه جاري فرصتي است براي ترميم اين فاصله كه از طرف اصلاح‌طلبان گام‌هاي مؤثري براي حل برخي سوء‌تفاهم‌ها برداشته شده است و ان‌شاءالله اين مسير با حسن نيت همگان ادامه خواهد يافت.»

   آیا فتنه مورد تفاهم بود؟
به‌راستي اگر فتنه 88 سوء‌‌تفاهم و اختلاف نظر عادي بود، چرا رهبر معظم انقلاب اسلامي طي هفت سال اخير و در تريبون‌هاي مختلف بر آن تأكيد داشته‌اند و از ضرورت فراموش نشدن آن رويداد و هزينه‌‌هاي  آن سخن به ميان مي‌آورند؟
چه ضرورتي ايجاب مي‌كند كه معظم‌له هفت سال پس از آن غائله، آن‌ هم در جمع دولتمردان از ضرورت رفتار حساب شده و مواضع سنجيده مسئولان در حوادث سرنوشت‌ساز سخن به ميان آورده و اصرار مي‌كنند كه نبايد مسئولان كشوري نسبت به رويدادهاي مهم بي‌تفاوت باشند؟
به واقع در سال 92 كه حاميان فتنه تلاش داشتند تا با سوءاستفاده از پيروزي روحاني در انتخابات آن سال، تمامي جنايات و خيانت‌هاي خود در سال 88 را به فراموشي بسپارند - غافل از اينكه حجم خيانت‌هاي آنان به اندازه‌اي بود كه هرگز نمي‌توان آن را از صفحات تاريخ پاك كرد- چه ضرورتي داشت كه مقام معظم رهبري بار ديگر از حوادث تلخ سال 88 و از هزينه‌هاي ناشي از آن ياد كنند.

  رهبري و تكرار واژه فتنه 88 در 3 سال اخير
مقام معظم رهبري ششم مرداد ۹۲ در ديدار با دانشجويان در پاسخ به سؤال يك دانشجو با اشاره به حوادث سال 88 فرمودند: «من خواهش مي‌كنم اگر چنانچه مسائل سال ۸۸ را مطرح مي‌كنيد، مسئله ‌اصلى و عمده را در اين قضايا مورد نظر و در مد نگاه‌تان قرار دهيد؛ آن مسئله ‌اصلى اين است كه يك جماعتى در مقابل جريان قانونى كشور، به شكل غيرقانونى و به شكل غيرنجيبانه ايستادگى كردند و به كشور لطمه و ضربه وارد كردند، اين را چرا فراموش مي‌كنيد؟... در انتخابات سال ۸۸، آن كسانى كه فكر مي‌كردند در انتخابات تقلب شده، چرا براى مواجهه با تقلب، اردوكشى خيابانى كردند؟ چرا اين را جواب نمي‌دهند؟ صد بار ما سؤال كرديم، نه در مجامع عمومى، نخير، به شكلى كه قابل جواب دادن بوده اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهى نمي‌كنند؟ در جلسات خصوصى مي‌گويند ما اعتراف مي‌كنيم كه تقلب اتفاق نيفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نيفتاده بود، چرا كشور را دچار اين ضايعات كرديد؟ چرا براى كشور هزينه درست كرديد؟ اگر خداى متعال به اين ملت كمك نمي‌كرد، گروه‌هاى مردم به جان هم مى‌افتادند، مي‌دانيد چه اتفاقى مى‌افتاد؟ مى‌بينيد امروز در كشورهاى منطقه، آن‌جاهايي كه گروه‌هاى مردم مقابل هم قرار مي‌گيرند، چه اتفاقى دارد مى‌افتد؟ كشور را لب يك چنين پرتگاهى بردند، خداوند نگذاشت، ملت هم بصيرت به‌خرج دادند. در قضاياى سال ۸۸، اين مسئله اصلى است.»
 تلاش تجديدنظرطلبان براي خودتطهيري
رهبران جريان تجديدنظرطلب كه طي سه سال اخير تلاش كرده‌اند زمينه‌هاي بازگشت خود به حاكميت را فراهم كنند و با نامزد كردن عناصر تندرو خود براي انتخابات دهم مجلس و خبرگان پنجم تصميم داشتند تا با نفوذ در اركان اصلي حاكميت ضربات ديگري را به انقلاب وارد كنند، با ارائه نظرات شاذ جماعت مديريت‌كننده شهرآشوب 88 را صاحب حركتي اصيل و آن را صاحبان اصلي انقلاب ناميدند، به عنوان نمونه حجت‌الاسلام موسوي‌لاري، عضو مجمع روحانيون مبارز بيان مي‌كند: «اصلاحات جريان اصيل انقلاب است كه در زير چتر قانون اساسي و در جهت ارزش‌هاي نظام حركت مي‌كند‌.»
به‌راستي شرايط سه سال اخير تا چه ميزان تغيير كرده است كه رهبران اصلي فتنه 88 بدون عذرخواهي در قبال هزينه‌هايي كه بر مردم وارد شده است، اينگونه از اصالت خود و جريان متبوع‌شان سخن به ميان آورده و مدعي اصالت انقلابي باشند كه به اشكال متفاوت عليه آرمان‌ها و اصول آن اقدامات گسترده‌اي انجام داده و براي استحاله آن از هيچ كوششي فروگذار نكرده‌اند.
از اين دست سخنراني‌ها يا موضع‌گيري‌ها كه هدف نخست آن تطهير جريان تجديدنظرطلب و بعد از آن زمينه بازگشت بدون عذرخواهي فعالان فتنه به بدنه حاكميت است را طي سه سال اخير به كرات مي‌توان جست‌وجو كرد. در نمونه‌اي ديگر حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران در مصاحبه با يكي از رسانه‌هاي زنجيره‌اي – خبرآنلاين- عنوان مي‌كند‌: «‌اصلاح‌طلبان در حوادث سال ۸۸ مقصر نبودند... اشتباهي كه ما اصلاح‌طلبان كرديم اين بود كه فرصت داديم نيروهاي تندرو و افراطي سرمايه بزرگي مثل رهبري را به نفع خودشان مصادره كنند. اين خطاي استراتژيك اصلاح‌طلبان بود.
امروز من مي‌گويم ما اصلاح‌طلبان با هر سرمايه محدودي كه در اختيارمان باشد، مهم‌ترين استراتژي‌مان در انتخابات اين است كه برگرديم و اين پيوندها را بازسازي كنيم. ما رهبري را متعلق به عده‌اي خاص نمي‌دانيم. اين را بايد در انتخابات آينده نشان دهيم. استراتژي ما حركت فعال در انتخابات با رعايت دغدغه‌هاي نظام و رهبري است و همينطور ادامه رقابت‌هاي سياسي حتي در محدودترين زميني كه نظام تعيين كند.»
نمونه‌هاي فراواني از اين دست موضع‌گيري‌ها را طي 36ماه اخير مي‌توان جست‌وجو كرد كه در آن تجديدنظرطلبان تلاش كرده‌اند با اظهارات نرم و عوام‌فريبانه جريان خود را گروهي همگام و همسو با گفتمان انقلاب تعريف كرده و در قامت طيف دلسوز مردم و رهبري نشان دهند چراكه پدرخوانده‌هاي اصلي اين جريان به خوبي مي‌دانند براي بازگشت به قدرت و بازسازي و به كارگيري طرح اصلي خود يعني «تغيير و فروپاشي نظام از درون آن‌هم به وسيله نهادهاي اصلي حاكميتي نظير قوه مجريه و مقننه» نيازمند حضور فعال در انتخابات و جلب آراي مردم هستند.  بنابراين لازم است نخست خود را حامي و دلسوز مردم و منافع جامعه معرفي و در كنار آن اصلاحات را جزء لاينفك انقلاب و نظام معرفي كنند كه هيچ وقت حاضر نخواهند شد ساختار حاكميت را دستخوش تغيير قرار دهند.
اين در حالي است كه رفتارهاي ساختارشكنانه و هزينه‌زاي اين جماعت از سال 76 به اين سو به راحتي از حافظه تاريخي جامعه پاك نشده و به عنوان يك مطالبه عمومي از شوراي نگهبان انتظار دارند در آوردگاه‌هاي پيش رو عوامل و عناصر خاكستري و وابسته به جريان تجديدنظرطلب را ردصلاحيت كرده و از به‌وجود آمدن حوادثي شبيه تحصن در مجلس ششم، غائله 18 تير 78 و دهها موضوع مشابه جلوگيري كند.  براي سنجش اصالت انقلابي و ميزان صحت برخي ادعاهايي كه امروز جماعت تجديدنظرطلب مطرح مي‌كنند مي‌توان يكي از مهم‌ترين اقدامات اين جريان در سال 78 را - با توجه به تقارن تاريخي امروز- بازخواني كرد.

  براي رهبري فتنه همچنان خط قرمز است
مرور اتفاقاتي نظير غائله 18 تير 78 نه تنها بازشناسي چهره واقعي رهبران فتنه آن سال و آگاهي از تاكتيك‌ها و سناريوهاي آنها براي براندازي نظام در طول سال‌هاي اخير را به همراه دارد بلكه در شرايط كنوني كه تمركز اين طيف بر «بازگشت بدون هزينه به نظام‌» ذيل تاكتيك «فريب افكار عمومي‌» قرار گرفته مي‌تواند مؤثر باشد. آن هم در شرايطي كه « دانشگاه» يكي از بخش‌هاي مورد توجه جريان دگرانديش از سال 76 تاكنون بوده و با روي كار آمدن دولت يازدهم برنامه‌هاي چندلايه‌اي با هدف آشوب‌آفريني و التهاب‌زايي در دانشگاه‌ها و تزريق آن به جامعه در دستور كار قرار گرفته است.  بنابر موارد و مصاديقي كه گفته شد «جلوگيري از خود تطهيري جريان فتنه» هدف نخست رهبر معظم انقلاب اسلامي از تكرار كليدواژه‌اي به نام «فتنه 88» است؛ هدفي كه بيم آن مي‌رود به واسطه فعاليت‌هاي گسترده رواني- رسانه‌اي منسوبان به اين جريان از سال 92 تا كنون مؤثر واقع شده و بتواند زمينه‌هاي بازگشت فتنه‌گران به حاكميت را ممكن سازد.
اساساً نفس تكرار و يادآوري اين فتنه توسط مقام معظم رهبري نشان مي‌دهد جامعه نبايد نسبت به عملكرد جماعت فتنه‌گر بي‌تفاوت بوده و به‌راحتي نسبت به گذشته افراد و گروه‌هاي منسوب به فتنه آن سال اغماض كرد. به بيان بهتر معظم له همچنان فتنه را «خط قرمز» براي ورود به عرصه حاكميت دانسته و آن را «گناه نابخشودني» مي‌دانند كه لازمه چشم‌پوشي از برخي گناهان رهبران و فعالان آن عذرخواهي رسمي و برگزاري دادگاه صالحه براي اجراي مجازات عامل آن است.
تكرار چنين مسئله مهمي آن ‌هم در جمع اعضاي هيئت دولت نمايانگر آن است كه وزرا و مسئولان دولتي نيز بايد به چنين مسئله‌اي حساسيت داشته و از به كارگيري عناصر فعال در شهرآشوب 88 خودداري كرده و نسبت به حوادث آن سال موضع داشته باشند.  نگراني رهبري از خود تطهيري جريان فتنه اين تكليف را بر دوش نيروهاي مؤمن و انقلابي و رسانه‌هاي حامي انقلاب و نظام مي‌گذارد كه با بازخواني فتنه 88 و بررسي ابعاد مختلف آن و رصد تحركات رهبران اين جريان اجازه ندهند غائله آن سال به دست فراموشي سپرده شود.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
1
1
بنظر من یکی از دغدغه های رهبری در حال حاضراز فتنه 88این است که دولت یازدهم فتنه گران رادر دولت بکارگیری نموده است علی رغم تذکرات رهبری دولت یازدهم به هیچ صراطی مستقیم نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
1
1
24 خرداد 92 جوابتان را دادیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
1
0
چون هنوز فرمانده ی اصلی فتنه و فرزندانش محاکمه نشده اند.فرزندانش با بهایی ها رفت و آمد می کند و...
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
0
چرا سران به قول شما فتنه محاکمه نمیشوند آقایان از چه چیزی وحشت دارند.فتنه گران واقعی سال 88 کسانی بودند که به قول خودشان انتخابات را مهندسی کردند نه کس دیگری
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
0
24 خرداد نظر ملت با كي بود وسود سهام عدالت تخلفي كه بررسي نمي شود چي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار