کد خبر: 793866
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
فروش محصولات كشاورزي بدون واسطه
در راستاي اجراي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي، سازمان بسيج مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي طرح بسيج همگام با كشاورز را از سال ۹۳ آغاز كرد و قرار است با اتمام مرحله آزمايشي اين طرح در شهرستان پيشوا، از مهر ماه فروش محصولات كشاورزي نيز در شبكه سراسري كشور به مرحله اجرا در آيد.
بهناز قاسمی
در راستاي اجراي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي، سازمان بسيج مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي طرح بسيج همگام با كشاورز را از سال ۹۳ آغاز كرد و قرار است با اتمام مرحله آزمايشي اين طرح در شهرستان پيشوا، از مهر ماه فروش محصولات كشاورزي نيز در شبكه سراسري كشور به مرحله اجرا در آيد.
سازمان بسيج مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي در راستاي اجراي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي از سوي رهبري، طرحي را با عنوان «بسيج همگام با كشاورز» در دستور كار خود قرار داد. اين طرح در ابتدا به صورت آزمايشي در چهار استان تهران، مازندران، اردبيل و خوزستان از سال ۹۳ به مرحله اجرا درآمد كه البته شهرستان پيشوا در استان تهران با پيشرفت ۷۰‌درصدي جلوتر از ساير شهرستان‌ها مي‌باشد.  سرتيپ دوم پاسدار علي نصيري، فرماندهي سپاه حضرت سيدالشهدا(ع) استان تهران در گفت‌و‌گوي اختصاصي با «جوان» در خصوص مشاركت سازمان بسيج در پروژه‌هاي كشاورزي مي‌گويد: بسيج وظيفه بزرگي را بر عهده دارد كه همان كمك به انجام اجراي اقتصاد مقاومتي است. استفاده از كالاهاي داخلي و اصلاح الگوي مصرف و رسيدن به خودكفايي در تمام بخش‌ها از مهم‌ترين مواردي است كه بايد براي توسعه و اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي مد نظر قرار داد.  وي مي‌افزايد: بخش كشاورزي بستر علمي كمي دارد و عملاً در توليدات محصولات كشاورزي نتوانستيم به عدد مناسبي دست يابيم و به دليل بافت سنتي، كشاورزان علاقه چنداني براي همكاري با كارشناسان كشاورزي ندارند و حاضر نيستند سال زراعي خود را فداي مباحث علمي كارشناسان كشاورزي بكنند، از اين رو در سازمان بسيج قرار بر اين شد كه دو بخش كشاورز و متخصصان كشاورزي را با همكاري وزارت جهاد كشاورزي در يك طرح ملي با هم پيوند دهيم.  سردار نصيري با اشاره به اعزام گروه‌هاي جهادي به مناطق محروم در قالب اردو‌هاي يك و سه روزه متخصصان مي‌گويد: سازمان بسيج مهندسي در سال گذشته توان و نيروي خود را براي اعزام كارشناسان در قالب اردوهاي سه روزه به مناطق محروم استان تهران متمركز كرد. ابتدا اولويت با شهرستان‌هاي ملارد، پاكدشت، پيشوا، فيروزكوه و دماوند بود. يكي از مهم‌ترين فعاليت اين سازمان اين بود كه به صورت عملي قطعه‌اي از زمين كشاورز توسط كارشناس كشاورزي كاشته مي‌شد و مورد رسيدگي قرار مي‌گرفت و كشاورز عملا تفاوت زمين زراعي كه خودش ناظر آن بوده را با آن قطعه‌اي كه در اختيار كارشناس كشاورزي است متوجه مي‌شد، به طوري كه ۲ هزار متر زميني كه به صورت علمي مراحل كاشت و داشت آن انجام شده از نظر ميزان محصول با يك هكتاري كه در اختيار كشاورز بود، برابري مي‌كرد و به اين ترتيب پيوندي كه مد نظر سازمان بسيج بود، به تدريج در اين شهرستان‌ها صورت گرفت.  وي ايجاد كارگاه‌هاي كوچك و زود‌بازده و توسعه صنايع تبديلي را مهم‌ترين برنامه امسال سازمان بسيج معرفي كرده و مي‌گويد: منابعي را تعريف كرديم و با بررسي ميزان فساد ميوه در شهرستان‌هاي مختلف كشور، بخش خصوصي را در ايجاد صنايع تبديلي كمك و تلاش مي‌كنيم اين صنايع و بنگاه‌ها را به بازار مصرف متصل كنيم.
فرماندهي سپاه حضرت سيدالشهدا(ع) استان تهران در خصوص همكاري بدنه دولت با سازمان بسيج براي اجراي بهتر سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مي‌افزايد: تا پيش از اجراي طرح همگام با كشاورز ما هيچ ارتباطي با دولت نداشتيم و هنوز كلاف سردرگمي وجود دارد كه اگر دولت بتواند از ظرفيت‌هاي بسيج استفاده كند، به راحتي مي‌تواند فرمايشات مقام معظم رهبري را در اجراي اين سياست‌ها در سال جاري عملياتي كند. البته هنوز تعامل كاملي صورت نگرفته، اما تلاش مي‌كنيم با تعريف پروژه‌هاي جديد ضمن همكاري با دستگا‌ه‌هاي دولتي توليد‌كنندگان را براي رسيدن به خود‌كفايي كمك كنيم.

  ايجاد شبكه شباب روستا
مسئول سازمان بسيج مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي نیز در این باره با تشريح اين طرح و فعاليت‌هاي سازمان بسيج مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي مي‌گويد: اين طرح اواخر سال ۹۳ از سوي بسيج سازندگي ابلاغ شد، در اين طرح تلاش مي‌كنيم با همكاري كشاورزان و متخصصان كشاورزي توليد محصولات كشاورزي افزايش يابد. در استان تهران ۱۵۰۰ اردوي جهادي پيش‌بيني شد و شهرستان پيشوا به دليل نزديكي به پايتخت و داشتن مزيت‌هاي فراوان كشاورزي، به عنوان نخستين شهر براي اجراي اين طرح انتخاب شد.  وي از انعقاد قرار‌داد با جهاد كشاورزي استان خبر داده و تأكيد مي‌كند: كارشناسان و متخصصان كشاورزي از بدنه وزارت جهاد به روستا‌ها معرفي شده است و تعامل بسياري داشتند.  خاكي مي‌گويد: در اين طرح ايجاد شبكه روستايي در پايگاه روستايي تعريف شده و سيستم‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري آن نيز راه‌اندازي شده است. روش كار به اين صورت است كه تمام روستاها توسط يك شبكه سراسري به هم وصل شده و با شهرستان‌ها و مركزيت استان‌هاي كشور ارتباط مي‌گيرد، اين شبكه «شباب روستا» نام گرفته است. ساختار اين شبكه به اين صورت است كه پايگاه روستايي كه انتخاب مي‌شود، فرمانده پايگاه بسيج مسئول شبكه شباب مي‌شود و ۵ تا ۱۲ كشاورز خبره نيز در اين شبكه ثبت نام مي‌كنند و هر دو هفته يكبار تحت نظارت يك متخصص، مشكلات و چالش‌هاي موجود در روستا را حل مي‌كنند.
وي مي‌افزايد: اين طرح در مهرماه با آغاز فصل برداشت محصول به ثمر مي‌نشيند و با مقايسه ميزان توليد نسبت به سال زراعي گذشته نتيجه طرح اعلام شده و به صورت ملي در سراسر كشور عملياتي خواهد شد.
مسئول سازمان بسيج مهندسي كشاورزي از مشكلات اين شهرستان در فروش محصولات كشاورزي سخن گفته و مي‌افزايد: سال گذشته كشاورزان در فروش محصولات صيفي گلخانه‌اي مانند خيار، گوجه، كدو و... در اين شهرستان با مشكلات فراواني مواجه شدند، از اين رو ۳۰ شبكه همگام با كشاورز در اين شهرستان ايجاد شده تا مشكلات و چالش‌ها رفع شود.  وي بازاريابي و اتصال بازار از توليد به مصرف را يكي از اهداف اين شبكه‌هاي سراسري عنوان كرده و مي‌گويد: با ملي شدن طرح سايت فروش و بازاريابي راه‌اندازي مي‌شود تا به اين طريق هم از زيان كشاورزان جلوگيري شود و هم اينكه دست واسطه‌ها و دلالان از بازار محصولات كشاورزي كوتاه شود.

  اجراي طرح با كمترين هزينه مديريت مي‌شود
خاكي در خصوص هزينه‌هاي اجراي طرح مي‌گويد: اعتبار خاصي براي اين پروژه تعريف نشده، هزار و 500 متخصص در قالب اردو‌ها در اين پروژه كار مي‌كنند به علاوه ۳۰ شبكه كه هر شبكه ۵۰۰ هزار تومان كل اعتبار سالانه‌اش مي‌باشد و هر كارشناس ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان حقوق مي‌گيرد. به عبارت ديگر اين پروژه بسيجي‌وار اجرا و مديريت مي‌شود و اميد‌واريم بتوانيم با ملي كردن طرح در سراسركشور، توليدات كشاورزي را افزايش داده و به سطح استاندارد جهاني برسانيم.
وي تأكيد مي‌كند: به عنوان مثال توليد گندم در ايران در هر هكتار 5/2 تا ۳ تن توليد مي‌شود در حالي كه در كشورهاي پيشرفته توليد بين ۱۳ تا ۱۶ تن در هر هكتار است و ما تلاش مي‌كنيم توليد محصولات كشاورزي را به سطح ايده‌آل برسانيم. وي از همكاري خوب وزارت جهاد كشاورزی نسبت به گذشته خبرداده و مي‌افزايد: با توجه به نامگذاري امسال و تأكيدات رهبري بر اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، اين وزارتخانه همكاري نزديكي با سازمان بسيج داشته است.  وي همچنين از طرح ملي بسيج همگام با منابع طبيعي خبر داده و مي‌گويد: اين طرح قرار است اواخر سال ۹۵ ابلاغ شود و از سال ۹۶ به اجرا در آيد تا با استفاده از ظرفيت‌هاي سازمان بسيج، وزارت جهاد كشاورزي را در نگهداري از منابع طبيعي ياري دهيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خادم شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
0
0
باسلام
طرح بسیار خوبی است اینگونه طرح ها دقیقا با اهداف تعیین شده رهبر عزیزمان همخوانی دارد. امیدوارم در آینده نچندان دور شاهد به ثمر نشستن طرح های دیگر باشیم تا مورد رضایت پروردگار قرار گیریم. انشالله
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
0
0
آری ؛ شکی در این مسئله نیست که اگر بسیج و سپاه از ابتدای پیروزی انقلاب تا بحال در مقاطع مختلف و زمینه های گوناگون ، به داد مردم نرسیده بودند ، بعضی جرایانها ، انقلاب ، اسلام ، نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران را بلعیده بودند و اثری از آثار آنها باقی نمانده بود . الآن نیز ملت چشم امید به این دو نهاد انقلابی و مردمی که دارند تا همه امور کشور و نظام و اسلام و انقلاب سامان یافته و انشاءالله در آینده ای نه چندان دور شاهد تحولی اساسی در تمام زمینه ها توسط این دو نهاد انقلابی باشیم .
یا حق .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار