کد خبر: 793790
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
یک فوق تخصص جراحی عروق گفت: در چند روز اول پس از انجام عمل آنژیوگرافی باید از بلندکردن اجسام سنگین خودداری شود.
دکتر"مهرداد واحدیان" در رابطه با نکات آموزشی در مورد آنژیوگرافی اظهار کرد: درواقع آنژیوگرافی روشی است که برای تشخیص بیماری های انسدادی عروق، به خصوص عروق خون رسان قلب استفاده می ‌شود.

وی افزود: در این روش تشخیصی، با تزریق ماده حاجب با استفاده از لوله‌های نازک مخصوص و به کارگیری اشعه ایکس، مشاهده جریان خون و گرفتگی رگ‌های قلب و اندام ها امکان‌پذیر می‌شود.

واحدیان به اقدامات لازم قبل از آنژیوگرافی اشاره و بیان کرد: شب قبل از آنژیوگرافی باید از ساعت ۱۲ شب چیزی خورده نشود، همچنین تخلیه مثانه قبل از رفتن به آنژیوگرافی لازم است.

 این فوق تخصص جراحی عروق یادآور شد: ممکن است بیمار حین عمل، احساس گرما یا تهوع داشته باشد که این به علت تزریق ماده حاجب است و اگر بیمار در ناحیه سینه درد دارد باید حتما گزارش شود.

واحدیان همچنین گفت: بعد از انجام آنژیوگرافی بیمار باید هشت ساعت بی‌حرکت در تخت بماند تا دچار خونریزی نشود، اما بعد از شش ساعت می‌تواند پاهای خود را در تخت تکان دهد.

عضو دانشگاه علوم پزشکی کرمان به وضعیت بیمار حین آنژیوگرافی نیز اشاره کرد و افزود: بیمار روی تخت راحت و آرام دراز کشیده و یک ماده بی‌حس کننده موضعی در کشاله ران وی تزریق می‌شود، در این حالت هیچ دردی احساس نشده و پزشک کار خود را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: پزشک یک لوله‌ سیمی بسیار نازک را از کشاله ران وارد شریان‌های بدن بیمار می‌کند تا زمانیکه این لوله سیمی نازک به رگ‌های قلب برسد، سپس ماده حاجب جهت واضح‌تر شدن عکس‌ها به داخل لوله تزریق می‌شود.

واحدیان ادامه داد: بعد از آن از مسیر سیم عکس گرفته می‌شود تا مشخص شود که رنگ چگونه در طول رگ منتشر می‌شود و به این ترتیب اگر در عروق قلب و یا اندام ها گرفتگی وجود داشته باشد، می‌توان آن را تشخیص داد، پس از آن لوله به آرامی از محل خارج شده و با اعمال فشار، محل ورود آن بسته می‌شود.

این فوق تخصص جراحی عروق در مورد ماده حاجب گفت: این ماده رنگی معمولا از جنس ید است و برای بدن ضرری ندارد، مگر اینکه فرد بیماری کلیوی یا سابقه حساسیت داشته باشد. بعد از آنژیوگرافی ماده حاجب بدون هیچ مشکلی از طریق کلیه‌ها توسط ادرار دفع می شود.

وی در مورد مرحله بعد از آنژیوگرافی هم اظهار کرد: بعد از آنژیوگرافی محل عمل در ناحیه کشاله ران توسط گاز استریل پانسمان شده و کیسه شن (به مدت دو الی چهار ساعت، بسته به شرایط انجام آنژیوگرافی) بالای محل عمل قرار می‌گیرد تا خونریزی کاملا قطع شود و پس از اتمام عمل نیز بیمار باید به مدتشش تا هشت ساعت کاملا استراحت کند تا احتمال خونریزی مجدد بر اثر حرکت از بین برود.

واحدیان یادآور شد: بعد از آنژیوگرافی هر زمان که بیمار وارد بخش شود به مدت یک ساعت باید از خوردن خودداری کند، اما بعد از یک ساعت اگر بیمار به راحتی بتواند آب دهان خود را قورت دهد و می‌تواند از مواد آبکی استفاده کرده و اگر مشکلی وجود نداشته باشد خوردن مواد دیگر را آغاز کند.

وی سپس به مراقبت های لازم بعد از آنژیوگرافی هم اشاره کرد و افزود: از بلندکردن اجسام سنگین در چند روز اول پس از انجام عمل، افزایش مصرف آب و مایعات در طی دو روز پس از انجام آنژیوگرافی و عدم استفاده از وان حمام در طی دو روز پس از انجام آزمایش (معمولا دوش گرفتن پس از ۲۴ ساعت اشکالی ندارد) خودداری شود.

این فوق تخصص جراحی عروق در پایان خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده علائمی همچون احساس گرمی در محل آنژیوگرافی که می‌تواند دلیل خونریزی باشد، احساس سردی و گزگز در پای مربوطه، احساس سردی و بی‌حالی و اگر در هنگام خوردن، حالت تهوع به بیمار دست دهد، باید حتما پرستار بخش در جریان قرار گیرد.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار