کد خبر: 793773
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
وزیر ارشاد در حاشیه بازدید از نمایشگاه قرآن کریم با اشاره به اهمیت حمایت از هنر و تبلور مفاهیم قرآنی در فیلم‌های سینمایی از برخورد جدی با گالری‌های بدون مجوز خبر داد.
فارس: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در حاشیه بازدید از بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار داشت: درباره مفاهیم قرآنی کار کمی صورت گرفته است و در این زمینه باید فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: قرآن درباره امانت داری، وفای به عهد، راست گویی و بسیار از فضایل اخلاقی مسائل مهمی را بیان کرده است که باید این مفاهیم را در فیلم های سینمایی نمایش دهیم.

لزوم توجه به مفاهیم قرآنی

جنتی با بیان اینکه لزومی ندارد در فیلم آیه قرآن بخوانیم و یا به تفسیر قرآن بپردازیم ولی مسئله مهم این است که به مفاهیم قرآنی توجه شود، تصریح کرد: سایر فعالیت‌های هنری در حوزه قرآن را می‌توان در تابلو های نقاشی و خوشنویسی مشاهده کرد که این فعالیت ها به عنوان کارهای تزئینی است و کمک می کند تا جاذبه‌های قرآن برای نسل جوان افزایش پیدا کند.

جنتی با اشاره به اینکه صدا و سیما در زمینه داستان های قرآنی کارهای خوبی کرده است، افزود: یکی از کارهای ناتمام مربوط به داستان حضرت موسی(ع) است که متاسفانه به سرانجام نرسید که امیدواریم هنرمندان این کار را تکمیل کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حمایت وزارت ارشاد از فعالیت های هنری و قرآنی با توجه به سفارش‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با جامعه قرآنی، گفت: وزارت ارشاد در دو حوزه به فعالیت‌های قرآنی می‌پردازد، یکی سازمان اوقاف و امور خیریه که به برپایی مسابقات قرآن و برگزاری محافل تلاوت یا حفظ قرآن مشغول است که تا به حال به خوبی از عهده این کار بر آمده است.

وی از معاونت قرآن و عترت به عنوان دومین حوزه فعالیت قرآنی ارشاد نام برد و افزود: این معاونت از ٢ هزار موسسه قرآنی حمایت می‌کند تا این موسسات بتوانند محافل و جلسات قرآنی را با رونق نگاه دارند و ضمن جذب جوانان فرهنگ قرآنی را در سطح جامعه مورد حمایت قرار دهند.

قرآن‌های مورد نیاز مساجد را تأمین می‌کنیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به محدودیت اعتبارات موجود در وزارت ارشاد به عنوان یکی از مشکلات این حوزه، تصریح کرد: سعی می‌کنیم همین اعتبارات موجود را به سمت برنامه‌های قرآنی سوق دهیم.

جنتی درباره حمایت از فعالیت‌های قرآنی در مساجد گفت: بیشترین برنامه ما تامین قرآن‌های مورد نیاز این مساجد است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ تلاوت قرآن را به صورت عملی در مساجد ترویج می‌کند. طرح تلاوت نور که نمازگزاران بعد از نماز یک صفحه قرآن را تلاوت می‌‎کنند از سوی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد ارائه شده و خوشبختانه در بسیاری از مساجد کشور اجرا می شود.

وزیر ارشاد اظهار امیدواری کرد: طرح تلاوت نور گسترش یافته و بعد از هر نماز تفسیر یک آیه از قرآن در مساجد ارائه شود تا به درک بیشتر مردم از فهم قرآن منجر شود.

جنتی گفت: اگر چه تلاوت قرآن بدون فهم آیات از ثواب و پاداش برخوردار است و انسان از برکات آن بهره‌مند می شود ولی فهم قرآن کمک می‌کند تا انسان دستورات این کتاب الهی را سرلوحه زندگی خود قرار دهد.

تقویت موسسات هنری اولویت وزارت ارشاد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمترین اولویت وزارت ارشاد را توجه و حمایت از موسسات هنری عنوان کرد و ادامه داد: تمام آنچه در رسانه از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با شعرا مطرح شده درست نبود.
وی افزود: تاکید رهبرمعظم انقلاب بر این بود که فعالیت‌های هنری از حالت دولتی درآید و از بخش خصوصی حمایت بیشتری انجام شود.

جنتی اضافه کرد: تعبیر دقیق ایشان این بود که در فعالیت‌های هنری آبی از دولت گرم نمی‌شود و باید بیشتر از بخش خصوصی مثل شهرستان ادب و فعالیت‌هایی مانند آن حمایت شود و این نکته‌ای است که ایشان تاکید کردند و جزو برنامه‌های وزارت ارشاد نیز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این برنامه‌ها در گذشته نیز بوده و با توجه به تاکید رهبرمعظم انقلاب ، طبیعتا فعالیت‌مان را در جهت تقویت این گونه موسسات بیشتر خواهیم کرد.

با تمسک به قرآن بسیاری از نابسامانی های اجتماعی رفع می شود

جنتی درباره لزوم گسترش فهم قرآنی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: اگر به قرآن متمسک شویم بسیاری از نابسامانی ها و ناهنجاری هایی که در ایران و سایر کشور های مسلمان وجود دارد، رفع خواهد شد.

وی وجود مشکلات اجتماعی و فرهنگی را ناشی از دور بودن از فرهنگ قرآنی دانست و گفت: اگر مردم با فرهنگ و فهم قرآنی بیشتر آشنا شوند مصونیت پیدا خواهند کرد. یعنی همانند کسی که واکسن می‌زند و اجازه ورود میکروب به بدنش را نمی دهد.

جنتی گفت: انسان وقتی با فرهنگ قرآنی آشنایی و انس پیدا کند، مفاهیم آن را بفهمد مانند کسی است که واکسینه شده و هر زمانی که در برابر آسیبی قرار گیرد آن را دفع خواهد کرد.

هدف از برگزاری نمایشگاه قرآن توسعه فرهنگ قرآنی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه هدف از برگزاری نمایشگاه توسعه فرهنگ قرآنی است گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه قرآن توسعه فرهنگ قرآنی است. نمایشگاه بین المللی قرآن هر ساله در ماه مبارک رمضان برپا می‌شود و این یکی از برکات این ماه برای آشنایی بیشتر مردم با مفاهیم قرآنی است.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: تکیه نمایشگاه قرآن امسال به سوی فهم قرآنی بوده است و خوشبختانه از حوزه های علمیه قم، مراجع، موسسات علمی آموزشی، پژوهشی و سایر نهادها همگی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و آثار خود را عرضه کرده‌اند و در مجموعا استقبال خوبی از نمایشگاه امسال شده است.

جنتی یادآور شد: مردم با حضور در این نمایشگاه با مفاهیم قرآن، ترجمه های جدید، تفاسیر و موضوعات قرآنی آشنا می شوند و همچنین با آثار هنری و خوشنویسی هنرمندان در عرصه قرآن آشنایی پیدا می کنند.

بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن ضعیف عمل کرده است

وی گفت: تمام بخش‌ها فعالیت خوبی داشته‌اند ولی فعالیت حوزه کودکان و نوجوانان بسیار بیشتر بوده است و آن ها از طریق بازی و سرگرمی با مفاهیم قرآن آشنا می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به نظر بنده در نمایشگاه امسال بخش حوزه علمیه قم عملکرد خوبی داشته است و آثار دیجیتالی و مکتوب خوبی را عرضه کرده اما بخش بین الملل ضعیف عمل کرده است و باید برای سال آینده تقویت شود.

جنتی افزود: همچنین از دیگر کارهایی که در بخش حوزوی انجام شده است تهیه فیش های پژوهشی و مطالعاتی است که همه می توانند از آن‌ها بهره ببرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید درباره حمایت وزارت ارشاد از موسسات و فعالان قرآنی گفت: معاونت قرآن و عترت ارشاد در طول سال برنامه‌هایی برای حمایت از مجامع قرآنی دارد. ما اکنون بیش از ٢٠٠٠ مجمع قرآنی فعال داریم که معاونت در طول سال در موضوعات مختلف از موسسات و تالیفات قرآنی و همچنین هنری حمایت می‌کند.

با گالری‌های بدون مجوز برخورد می‌کنیم

وی درباره برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با گالری‌هایی که به صورت غیرمجاز فعال هستند، گفت: هر جا که مشخص شود گالری هنری مجوز ندارد ما از طریق نیروی انتظامی با آن برخورد می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: ما در چند سال گذشته در زمینه تلاوت و حفظ قرآن کریم اقدامات و کارهای خوبی داشته‌ایم اما باید در حوزه فهم قرآنی نیز اقدامات بیشتری انجام بدهیم.

وی افزود: امسال شعار نمایشگاه فهم و درک قرآنی است تا از این طریق بهتر بتوانیم مفاهیم قرآنی را در جامعه سرلوحه خود قرار بدهیم. همواره اقداماتی که موسسات و نهادها در زمینه فهم قرآنی داشته‌اند مورد حمایت ما بوده است.

جنتی گفت: در این دوره از نمایشگاه آثار جدیدی توسط شخصیت‌های علمی و فرهنگی از ایران و خارج ارائه شده است که ما با حمایت از آن‌ها می‌توانیم در جهت توسعه فرهنگی گام برداریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار