کد خبر: 793668
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
واكنش‌ها در فضاي مجازي و حقيقي در جريان است / انتشار آخرين عكس سلفي سربازان جانباخته در حادثه سقوط اتوبوس به دره‌اي در ني‌ريز اين روزها بيشتر از هر تصوير ديگري در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود.
غلامرضا مسکنی
انتشار آخرين عكس سلفي سربازان جانباخته در حادثه سقوط اتوبوس به دره‌اي در ني‌ريز اين روزها بيشتر از هر تصوير ديگري در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود. در حالي كه هر لحظه پيام‌هاي تسليت از هر سو مخابره مي‌شود، مردم به شدت با بازماندگان اين واقعه تلخ ابراز همدردي می‌کنند و تصاوير آن را در شبكه‌هاي اجتماعي بازنشر مي‌دهند.

براساس آخرين آمار شمار قربانيان به 20 نفر رسيده كه 13 نفر از آنها سرباز، دو نفر راننده و كمك آن، چهار نفر مسافر قاچاق و يك نفر ناشناس بوده است. به جز 10 مجروح حادثه بقیه از بیمارستان مرخص شده‌اند.  هنرمندان، نويسندگان، روزنامه‌نگاران، اساتيد دانشگاه و ورزشكاران هر يك در صفحه‌هاي اجتماعي خود با ابراز نگراني از وقوع اين حادثه به آن واكنش نشان دادند. انتقاد همه متوجه عملكرد دولت در چرايي بروز حادثه است.   برخي به خريد هواپيماهاي تشريفاتي اعتراض كرده‌اند و گفته‌اند وقتي 90 درصد جابه‌جايي‌ها از طريق جاده انجام مي‌شود، چه ضرورتي دارد كه دولت ناوگان فرسوده جاده‌اي را فراموش كند و به فكر سفر مسافران اروپايي و امريكايي باشد. از واكنش‌هاي جالب ديگر، مقايسه حقوق نجومي بعضي مديران دولتي با حقوق سربازان يك پادگان است كه گفته شده شما مدير عزيز اندازه چند پادگان سرباز حقوق مي‌گيري !

شهروندان زيادي هم در شبكه‌هاي اجتماعي با گذاشتن پيام‌هاي زيادي ابراز همدردي كرده و از مردم خواسته‌اند براي سه روز عكس پروفايل خود را به عكس سرباز‌هاي حادثه ديده تغيير دهند تا شايد تلنگري جدي به دولت باشد و فكري به حال و روز جاده‌هاي مرگ و ناوگان فرسوده شود. بعضي از افراد و تشكل‌هاي دانشجويي هم پس از حادثه مقابل سازمان نظام وظيفه حاضر شدند و با نثار گل با خانواده‌هاي داغدار ابراز همدردي كردند. آنچه در واكنش‌هاي اجتماعي از همه بيشتر قابل تأمل است، درخواست مردم از قوه قضائيه براي برخورد جدي با مسببان حادثه است.
    
راننده اتوبوس را به دره مرگ فرستاد!
از واكنش‌ها به اين حادثه، اظهارات عضو كميسيون قضايي مجلس قابل تأمل است. از نكات قابل تأمل پايبند نبودن راننده به اصول انساني و قانوني و همچنين نحوه امدادرساني به حادثه‌ديدگان از سوي گروه‌هاي امدادي است. رضا زاده، عضو هيئت رئيسه كميسيون قضايي مجلس در اين باره گفته است، سربازان وظيفه سعي داشتند خودشان با خودروهاي عمومي از پادگان خارج شوند، اما با اصرار سوار يك اتوبوس و از پادگان خارج مي‌شوند. متأسفانه راننده در مسير جاده چندين بار براي سوار كردن چند تبعه افغاني و بار زدن كالاي قاچاق توقف مي‌كند. در طول مسير  راننده به مسافران اطلاع مي‌دهد كه ترمز اتوبوس بريده و براي همين همه مسافران در سمت ديگر اتوبوس تجمع مي‌كنند تا شايد اتوبوس با مانعي برخورد كند و متوقف شود، اما متأسفانه راننده يا مهارت كافي نداشته يا از ترس اتوبوس را رها كرده همراه شاگردش خودش را به بيرون پرتاب و اتوبوس به ته دره سقوط مي‌كند. از سوي ديگر اين اتفاق ساعت 1/5 بامداد رخ مي‌دهد، اما به دليل خلوت بودن جاده كسي باخبر نمي‌شود كه در نهايت يكي از مصدومان ساعت 4 و 30 دقيقه خودش را به بالاي جاده مي‌رساند و از خودروهاي ديگر درخواست كمك مي‌كند كه در نتيجه امدادگران و مأموران پليس سه ساعت دير‌تر در محل حاضر شدند و شروع به امدادرساني مي‌كنند.
   
لحظه‌هاي غم‌انگيز
اظهار نظر معاون وزير بهداشت هم گوياي عمق فاجعه‌اي است كه رقم خورده است. او گفته است متأسفانه راننده اتوبوس علاوه بر سوار كردن هشت مسافر غير مجاز در قسمت باك و بار اتوبوس، چندين بار خودرو را براي بار زدن كالاي قاچاق و شايد هم مواد مخدر در طول مسير نگه داشته است به طوري كه سربازان به اين موضوع اعتراض مي‌كنند و حتي قصد پياده شدن از اتوبوس را داشته‌اند كه راننده براي اينكه لو نرود، اجازه پياده شدن نمي‌دهد. راننده پس از اين با سرعت غير مجاز حركت مي‌كند كه اين موضوع هم اعتراض مسافران را به همراه دارد، اما راننده توجهي به آن ندارد.
   
مرثيه‌اي براي جاده‌هاي مرگ
سال‌هاست كه جاده‌هاي كشور قرباني مي‌گيرد و هر بار با حادثه‌اي عظيم، انبوهي از انتقاد‌ها متوجه متوليان مي‌شود، اما همواره با فاصله گرفتن از ماجرا، غبار فراموشي همه چيز را مي‌پوشاند، اما پرسش‌ها به قوت خودش باقي است. چه كسي بايد جوابگو باشد كه چرا بايد مردي 70 ساله پشت فرمان اتوبوس مسافربري بنشيند؟ آيا چشم بيناي پليس متوجه فرتوتي اين مرد نبوده است؟
چه كسي بايد بر حمل و نقل عمومي نظارت كند؟ آيا چشم بيناي پليس كه همواره بر نظارت اتوبوس‌ها تأكيد داشته، متوجه قاچاق انسان و كالا در اين مسيرها نمي‌شود؟ اين پرسش‌ها و پرسش‌هاي بسياري اين روزها ذهن بسياري را درگير خود كرده است. اميد كه پاسخ‌ها با اقدام و عمل همراه باشد.  اتوبوس حامل سربازان ساعت يك و ۲۰ دقيقه بامداد چهارشنبه از كرمان به سمت شيراز در حركت بود كه حوالي شهرستان ني‌ريز به دره سقوط كرد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
0
0
مشگل کشورمان در این ست"که در پیش امد یک اتفاق تلخ "همه می گویند
"وباز فقط می گویند"ودرمدتی زمان بعد
از مراسم "همه چیز فراموش می شود
"تانوبت اتفاق تلخ دیگر و دوباره تکرار مکررات.
حسن ولایتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
0
مسئولین ارتش لال شده اند.
به ارتشی که عرضه انتقال سربازانش در زمان صلح را ندارد
هیچ امیدی نیست
این مسئولین بی لیاقت در زمان جنگ چه فکری برای ترابری خود کرده اند
شرم آور است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
0
خدا تو صبر بده به خانواده این عزیزان وسلام دارم به روح مطهر حضرت علی اکبر (ع) واین سربازان عزیز وطن
خادم شما
|
Russian Federation
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
0
0
باسلام
به نظر این خادم همانگونه که رهبر عزیزمان فرمودند باید موضوع پیگیری و به نحو شایسته از خانواده های داغ دیده دلجویی شود.
با تسلیت به خانوادهای داغ دیده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار