کد خبر: 793667
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
درون اتوبوس بي‌آر تي خط يك نشسته‌ام، ايستگاه ميدان امام حسين(ع)، اتوبوس مي‌ايستد تا مسافراني كه با فشردگي و به سختي در كنار يكديگر ايستاده‌اند سوار و پياده شوند.
زهرا چيذري
درون اتوبوس بي‌آر تي خط يك نشسته‌ام، ايستگاه ميدان امام حسين(ع)، اتوبوس مي‌ايستد تا مسافراني كه با فشردگي و به سختي در كنار يكديگر ايستاده‌اند سوار و پياده شوند. وقتي درها بسته مي‌شود و راننده راه مي‌افتد و با اشاره دست مي‌گويد: اينها را ببينيد. جهت اشاره دست را كه دنبال مي‌كنم چشمم به چند مرد جوان با موهاي ژوليده و چهره‌هايي تكيده مي‌افتد كه در امتداد جايگاه ايستگاه بي‌آر تي چمباتمه زده‌اند و بي‌توجه به شلوغي و ماشين‌هايي كه از دو طرفشان در حال عبورند در دنيايي ديگر سير مي‌كنند. يكي پايپ شيشه‌اي‌اش را بالا و پايين مي‌كند و ديگري زرورق لوله شده‌اي را نزديك صورتش گرفته و با فندك زير آن را حرارت مي‌دهد. حركت اتوبوس اجازه نمي‌دهد تا بيش از اين شاهد صحنه‌  نابودي اين آدم‌ها به دست خودشان باشم اما اين صحنه كه به گواهي راننده اتوبوس، ديگر براي راننده‌ها عادي شده است، حكايت از آن دارد كه آسيب‌هاي اجتماعي به جايي رسيده‌اند كه ديگر براي پيدا كردن ردپايشان نيازي نيست به زير پوست شهر برويم. آسيب‌هاي اجتماعي مانند اعتياد، ‌كودكان و زنان خياباني و ‌خريد و فروش مواد مخدر درست بيخ گوشمان در حال رخ دادن هستند. حالا ديگر براي ديدن صحنه‌هاي اعتياد و مصرف مواد مخدر چند محله معروف شهر مانند هرندي پاتوق معتادان نيست.

آنها در هر گوشه و كناري هستند حتي در شلوغ‌ترين ميدان‌ها و معابر. معتادان شهرمان ديگر نيازي نمي‌بينند كه خود را از چشم مردم پنهان كنند و در گوشه و كنار پارك‌ها، ‌زير پل‌ها يا زير‌گذرها يا لابه‌لاي بوته‌هايي كه در ميانه بزرگراه‌هايي مانند چمران و يادگار خود را پنهان كنند و در آرامش خماري‌شان را به نشئگي تبديل كنند. آنها هم فهميده‌اند هيچ‌كس كاري به كارشان ندارد پس مي‌توانند حتي در كنار جايگاه اتوبوس بي‌آر تي ايستگاه ميدان امام حسين (ع) و در حالي كه هر چند دقيقه چندين اتوبوس با صدها مسافر از كنارشان عبور مي‌كند، ‌نمايش زنده‌اي از آسيب‌هاي اجتماعي را به تصوير بكشند.  آن‌طور كه وزير كشور آمار داده يك ونيم ميليون ايراني معتادند اما واقعيت غيرقابل انكار اين است كه آمار رسمي با آمار واقعي فاصله‌اي معنا‌دار دارد. درست در چنين شرايطي است كه برنامه‌ها به بار نمي‌نشيند چراكه در گام نخست بايد واقعيت‌هاي جامعه را در‌خصوص آسيب‌هاي اجتماعي پذيرفت تا بتوان به تناسب وضعيت موجود تصميم گرفت و راهكار ارائه داد.  آسيب‌هاي اجتماعي امروز به يكي از اصلي‌ترين منافذي تبديل شده كه راه را براي نفوذ دشمن باز مي‌كند و به همين دليل است كه رهبر معظم انقلاب بر مقابله با اين آسيب‌ها تأكيد داشته‌اند و در شش ماه گذشته سه بار با مسئولان نظام در اين باره جلسه داشته‌اند. بنا به تأكيد حضرت آيت الله خامنه‌اي تغييرات اجتماعي بايد مهندسي و هدايت شوند اگر تغييرات اجتماعي، مديريت نشود قطعاً در مقابل آن منفعل خواهيم شد و آسيب‌هاي منفي آن را بايد بپذيريم. در ادامه اين تغييرات تغيير در سبك زندگي را داريم و تمامي حوزه‌هاي اقتصادي، ‌اجتماعي و فرهنگي از اين تغييرات متاثر خواهند شد. با وجود اين انفعال ملموس‌ترين موضعي است كه مسئولان امر در برابر آسيب‌هاي اجتماعي داشته‌اند. همين مسئله هم موجب شده تا مهاجرت آسيب‌هاي اجتماعي را از زير پوست شهر به سطحي‌ترين لايه‌هاي آن شاهد باشيم؛ ‌موضوعي كه موجب مي‌شود معتادان سيخ به دست پيش چشم همگان از صندوق‌هاي صدقات پول بردارند يا در روز روشن در شلوغ‌ترين معابر با آرامش مواد‌مخدر مصرف كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار