کد خبر: 793661
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳
اخلاق، اخلاق‌مداري، اخلاق‌گرايي، اخلاقي ماندن و اخلاقي كار كردن، اينها واژه‌هاي قشنگي است كه اتفاقاً مورد استفاده‌هاي زيادي هم دارد...
فریدون حسن
اخلاق، اخلاق‌مداري، اخلاق‌گرايي، اخلاقي ماندن و اخلاقي كار كردن، اينها واژه‌هاي قشنگي است كه اتفاقاً مورد استفاده‌هاي زيادي هم دارد، البته تنها در لفظ استفاده مي‌شوند و به جرئت مي‌توان گفت وقتي پاي عمل به ميان مي‌آيد هر كدام با يك پسوند «بي» معنايي كاملاً متفاوت پيدا مي‌كند. طبيعتاً خاصيت ورزش اخلاق‌گرايي و اخلاق‌مداري است، ورزشكار به واسطه شرايطي كه در ورزش پيدا مي‌كند و با آن روبه‌رو مي‌شود و رشد مي‌كند بايد به لحاظ اخلاقي و منش رفتاري در بالاترين سطح قرار داشته باشد. قبلاً داشته‌ايم چهره‌هايي كه از اين بابت زبانزد بوده‌اند و شهره آفاق شده‌اند، اما امروز به سرتاپاي ورزش به خصوص برخي رشته‌ها كه نگاه كني كمتر مي‌تواني ردپايي از اخلاق‌گرايي در آن پيدا كني، البته نه اينكه وضع اينقدر خراب باشد كه اصلاً نتوان موردي پيدا كرد، اما واقعيت اين است كه بايد به تك‌ستاره‌هايي در اين خصوص دل خوش كرد. واقعيت اين است كه عزمي در اين خصوص وجود ندارد، شعارش هست، حرفش زده مي‌شود، هزار و يك كنفرانس و نشست و جلسه هم برگزار مي‌شود، ‌اما در نهايت عزمي براي پرورش اخلاقي ورزش و ورزشكار ديده نمي‌شود. در اين بين البته نبايد به دنبال مقصر هم گشت چون به همان اندازه كه خاطيان مقصرند پشت ميزنشين‌هاي ورزش هم تقصير دارند و رسانه‌ها هم هستند كه حتي در اين خصوص هم سليقه‌اي و سياسي به ماجرا مي‌نگرند و با آن برخورد مي‌كنند.

عزمي براي اخلاق‌مداري وجود ندارد وقتي كه به جرم بازيكني خاطي و فاسد بنا به دلايل واهي رسيدگي نمي‌شود، آن هم زماني كه به اذعان همه مجرم و سزاوار كيفر است، اما با او مدارا مي‌شود چرا؟ معلوم نيست، ولي همين برخورد نامناسب و اهمال‌كارانه سبب جري‌تر شدن بقيه مي‌شود و جايزه خاطي هم مي‌شود ترانسفر شدن به اروپا!

عزمي براي اخلاق‌مداري وجود ندارد وقتي علناً پول بيت‌المال، ميليارد ميليارد از جيب بازيكن، دلال و مدير برنامه سر درمي‌آورد تا بازيكن يك شبه از هيچ به همه چيز برسد و بشود آنچه كه نبايد مي‌شد، دلال قلچماق‌تر از قبل به دلالي‌اش برسد و مدير برنامه هم اتومبيل و خانه‌اش را به روز كند. عزمي براي اخلاق‌مداري وجود ندارد، وقتي به پرونده بزرگ فساد در پرهوادارترين رشته ورزشي سليقه‌اي نگاه مي‌شود. وقتي چون پرونده هنوز به دستگاه قضا ارجاع داده نشده مي‌توان آن را نديده گرفت و از كنارش رد شد،‌ وقتي چون از سوي برخي مطرح شده كه در جناح سياسي رقيب هستند و نبايد اگر حتي حرف درست زدند به حرفشان اهميت داد، اصلاً چون آنها مي‌گويند بايد تمام پرونده را زير سؤال برد، كدام پرونده؟ كدام فساد؟ عزمي براي اخلاق‌مداري نيست وقتي بزرگان ورزش راحت به هم مي‌پرند، عليه هم بيانيه صادر مي‌كنند، يكديگر را با زشت‌ترين الفاظ مخاطب قرار مي‌دهند و  در نهايت با لبخندهاي تصنعي كنار هم مي‌ايستند و عكس يادگاري مي‌گيرند، در حالي كه همه مي‌دانند در پي فرصت براي فرو كردن خنجر به پشت طرف مقابل هستند.

آدم‌ها در ورزش مي‌روند و مي‌آيند، همه هم مي‌خواهند اخلاق‌مداري را پياده كنند،‌ اما چه كسي در اين ميان موفق است به درستي معلوم نيست. تاكنون كه كسي نبوده و اوضاع روز به روز بدتر شده،‌ بعيد هم به نظر مي‌رسد تا روزي كه عزمي جدي و همه‌جانبه به وجود نيايد اتفاق خاصي رخ دهد،‌ شايد هم اوضاع اينقدر خراب باشد كه اگر هم كسي بخواهد گام در اين راه بگذارد، خيلي زود مجبور به خداحافظي‌اش كنند، اما واقعيت اين است كه اخلاق و اخلاق‌مداري تا اطلاع ثانوي فقط و فقط در حد شعار و حرف باقي مي‌ماند،‌ مگر آنكه نگاه مسئولان، نگاه ورزشكار و نگاه ما رسانه‌ها به اين مقوله عوض شود و عزمي جدي براي اخلاق و اخلاق‌مداري در ورزش شكل گيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار