کد خبر: 793375
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
رییس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از اجرای 175 طرح تحقیقاتی در بخش کشاورزی این استان در سال جاری خبر داد.

حسین کربلایی خیاوی گفت: اولویت و محورهای تحقیقاتی محققان بخش کشاورزی استان بر مبنای نیازهای حیاتی شرایط آب و هوایی و میکروکلیمایی استان است و این طرح ها برای تدوین راهکارهای مقابله با خشکی ، شیوه‌های نوین و کاربردی مقابله با بحران آب و افزایش دمای محیطی تدوین و اجرا می‌شود.

وی با اشاره به مشکل بحران آب تصریح کرد: محققان استان ارقامی را به زارعان در پایان تحقیقات خود برای کاشت معرفی می‌کنند که با افزایش درجه حرارت ناگهانی محیطی بتواند خود را سازگار داده و با کمترین میزان آب مصرفی در سال‌های خشکسالی به بهترین نحو ممکن محصول تولید کرده و تلاش یک ساله کشاورز را به هدر ندهد.

وی اضافه کرد: افزایش ارزش افزوده و بهره وری مناسب و اصولی از جمله اهداف شاخصی است که برای تحقق اهداف اقتصادی دنبال شده و دورنمای انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی و پژوهشی به کشاورزان با رویکرد مدیریت دانش بنیان به کشاورزان مورد توجه قرار گرفته است.

کربلایی خیاوی خاطرنشان کرد: پایداری منابع آب تنها در سایه بهبود بهره وری آب به روش‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری قطره ای و بارانی محقق نمی شود بلکه تغییر الگوی کشت ، تبدیل کشت‌های بهاره به پاییزه که در زراعت‌هایی همچون چغندر قند و سیب زمینی صورت گرفته ، استفاده حداکثری از نزولات آسمانی را برای محصولات فراهم می آورد و بستر مناسبی را برای استفاده حداقلی از سفره‌های آب زیر زمینی فراهم می کند.

وی همچنین در زمینه اقدامات این مرکز در زمینه باغات استان نیز افزود: طرح‌های موفقیت آمیزی توسط محققان با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاهها انجام شده که معرفی ارقام جدید سیب و هلو مناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی و اقلیمی مشگین شهر از جمله آنها است.

وی افزود: در زمینه افزایش عملکرد حبوبات از جمله عدس نیز طرح‌های متعددی با عناوین مهم در سال‌های گذشته اجرا شده که معرفی رقم جدید عدس بیله سوار است که علاوه بر تولید محصول بیشتر در واحد سطح به بیماری فوزاریوم نیز مقاوم است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار