کد خبر: 793228
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
رهبر معظم انقلاب در ديدار با شعرا عنوان كردند
رهبر انقلاب در ديدار رمضاني شاعران، توصيه‌هاي مهمي را پيرامون وضعيت شعر و سرود بيان كردند و خواستار توجه شعرا به مسائل و نياز‌هاي كشور در آثارشان شدند. ايشان در اين ديدار همچنين به ترانه «هتل كوبورگ» كه درباره مذاكرات هسته‌اي است، اشاره داشتند.
به گزارش «جوان» به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، در شب ميلاد كريم اهل‌بيت حضرت امام حسن مجتبي (عليه‌السلام)، جمعي از اهالي فرهنگ، استادان شعر و ادب فارسي و شاعران جوان و پيشكسوت كشور و تعدادي از شاعران از كشورهاي پاكستان، هندوستان و افغانستان با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار، شاعران را سرمايه‌ها و ذخاير ارزشمند كشور خواندند و با تأكيد بر لزوم «زنده، بهنگام و موضع‌دار بودن شعر در خصوص مسائل اصلي و نيازهاي كشور» خاطرنشان كردند: امروز جنگ ديگري از نوع جنگ نرم و مبارزه‌اي سياسي و فرهنگي در جريان است و در اين مصاف، شعر بايد به‌عنوان ابزاري مؤثر به مسئوليت خود عمل كند.

رهبر انقلاب اسلامي با تكريم و گراميداشت ياد مرحوم حميد سبزواري، قريحه‌‌ سرشار و تسلط بر انواع شعر و دايره‌ وسيع واژگان را از امتيازات آن شاعر ارجمند برشمردند و افزودند: ويژگي بي‌نظير مرحوم سبزواري، سرودهاي تأثيرگذار، با كيفيت و به‌روز او بود. ايشان از همين زاويه، سرود را مؤثرترين نوع شعر خواندند و گفتند: سرعت و فراگيري عمومي سرود از همه‌ انواع شعري بيشتر است و سرود مانند هواي تازه و بهاري در جامعه نفوذ مي‌كند؛ بنابراين بايد با توليد سرودهاي خوب و ترويج مناسب آنها، كمبود و خلأ موجود در اين عرصه را برطرف كرد.

 حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس در تبيين جايگاه و مسئوليت شعر، شاعران را جزو عزيزترين و فاخرترين سرمايه‌هاي كشور دانستند و افزودند: اين سرمايه بايد در بزنگاه‌ها و در مقاطعي كه كشور در مسائلي همچون مسائل سياسي، فرهنگي، ارتباطات مردمي و پيوندهاي اجتماعي و مواجهه با دشمنان خارجي نياز به كمك دارد، به ميدان بيايد و نيازهاي كشور را پاسخ دهد.
رهبر انقلاب تأكيد كردند: شعر بايد زنده باشد و نسبت به مسائل جاري و نيازهاي كشور موضع داشته باشد.

ايشان با تأكيد بر لزوم ترويج اشعار و سرودهاي زنده و موضع‌دار در سطح وسيع و مسئوليت صداوسيما و ساير دستگاه‌هاي مسئول در اين زمينه خاطرنشان كردند: امروز نسبت به گذشته اشعار زنده و برجسته‌اي همچون شعر درباره‌ فلسطين، يمن، بحرين، دفاع مقدس، شهداي غواص، شهداي مدافع حرم يا مظلوميت مجاهداني همچون شيخ زكزاكي شيخ مظلوم، شجاع و مصمم نيجريه گفته مي‌شود، اما متأسفانه اين شعرهاي مؤثر و روحيه‌بخش، به‌خوبي ترويج و منعكس نمي‌شود و در اين خصوص كوتاهي و كم‌كاري وجود دارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «بيان خيانت‌هاي امريكايي‌ها در قضيه‌ برجام» را يكي ديگر از عرصه‌هاي ممكن براي سرودن شعر زنده خواندند و گفتند: علاوه بر سياسيون، هنرمندان و به‌ويژه شاعران بايد اين واقعيت‌ها را به افكار عمومي منتقل كنند. رهبر انقلاب با انتقاد از برخي اقدامات غلط در ترويج و تجليل هنرمندانِ بدون اعتقاد و ولنگار افزودند: متأسفانه گاهي از فردي كه ذره‌اي گرايش به مفاهيم اسلام و انقلاب اسلامي نشان نداده است، تجليل مي‌شود اما از هنرمندي كه همه‌ عمر و سرمايه‌ هنري خود را در راه اسلام و انقلاب گذرانده‌ است، تجليل و به او توجه نمي‌شود. توصيه‌ بعدي رهبر انقلاب اسلامي، «استفاده از فرصت اقبال و توجه مردم و جوانان به اشعار پركاربرد نظير نوحه‌ها و اشعار مرثيه» بود.
ايشان با اشاره به نمونه‌هايي از نوحه‌هاي پرمضمون و شورانگيز در دوران مبارزه عليه رژيم طاغوت و همچنين در دوران دفاع مقدس گفتند: البته ميدان و نوع جنگ امروز با دوران مبارزه و سال‌هاي اول انقلاب، متفاوت است و ما اكنون در ميدان جنگ نرم و جنگ سياسي، فرهنگي، امنيتي و مقابله با نفوذ قرار داريم كه در اين ميدان، فكرها و اراده‌ها در حال مبارزه هستند و يكي از ابزارهاي اصلي و مؤثر در اين مبارزه نيز ابزار شعر است. تأكيد بر «تدوين، ترجمه و انتشار موضوعي اشعار برجسته در مسائلي همچون فلسطين، دفاع مقدس، منطقه، يمن»، «تبديل كردن مضامين و الفاظ عالي ادعيه و متون ديني به شعر» و «سرودن اشعار آييني مضمون‌دار و قوي با هدف انتقال معارف ائمه‌ معصومين (عليهم‌السلام)»، توصيه‌هاي بعدي رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار صميمي به شاعران بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين بر ضرورت ارتقا و تعالي بخشيدن به شعر و متوقف نشدن شاعران در مسير پيشرفت تأكيد كردند و افزودند: لازم است براي ارتقاي شعر و تربيت شاعران، مجموعه‌هاي مردمي و فني همچون شهرستان ادب، تقويت و حمايت شوند. در ابتداي اين ديدار، ۲۳ نفر از شاعران، اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامي قرائت كردند. همچنين شاعران نماز مغرب و عشا را به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه و روزه‌ خود را همراه با ايشان افطار كردند.
  
تابلويي كه به رهبر انقلاب اهدا شد
در مراسم ديدار شاعران با مقام معظم رهبري، تابلوي نقاشي از تصوير حاج احمد متوسليان در آغوش رهبر به ايشان تقديم شد. در اين مراسم كه همزمان با نيمه ماه مبارك رمضان برگزار شد، دانيال فرخ تابلويي را با تصوير حاج احمد متوسليان در آغوش رهبر انقلاب، به حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي تقديم كرد.
دانيال فرخ، هنرمند گرافيست، طراح و نقاش، در گفت و گو با «فارس» پيرامون اهداي اين تابلوي نقاشي به رهبر انقلاب اظهار داشت: استارت و اتود اوليه كار حدود 10 روز پيش آغاز شد. وي ادامه داد: در ابتداي امر نيتم اين نبود كه در اين ديدار آن را تقديم رهبر انقلاب كنم. قرارم اين بود تا طرح را در فضاي مجازي منتشر كنم؛ چراكه براي بازگشت حاج احمد مطالبه عمومي صورت گرفته بود و بايد قدمي برمي داشتم.

به گفته اين طراح، توقع خلق شخصي اثر داشتم، از اين رو در ذهنم اين بود كه ديدار يك سرباز با فرمانده و رهبرش پس از سي و اندي سال چگونه خواهد بود؟ اما با توجه به اينكه شناختي از فيگور و فرم بدني ايشان نداشتم و براي اينكه به طرح برسم كه چه فضايي دارد، چون ايشان را نديده‌ام و تنها چند عكس آرشيوي موجود است، از اين رو چند اتود زدم. فرخ افزود: در ماه مبارك رمضان و در فاصله زماني افطار تا سحر كار طراحي تابلو را انجام دادم و در نهايت قسمت شد و اثر را تقديم رهبر انقلاب كردم.

به گفته وي، تابلو را كه ديشب خدمت ايشان تقديم كردم تا ملاحظه فرمودند، متاثر شدند، با همان لحن فرمودند: زمان حال حاج احمد است؟ فرخ گفت: آقا از طراحي خوششان آمد و تعريف كردند. دعا كردند ايشان برگردد، چند بار دعا كردند.
برخی از چهره های ادبی حاضر در دیدار با مقام معظم رهبری، نظرات خود را در باره این دیدار بیان کردند، دو تن از شاعران نیز یادداشت هایشان را در اختیار «جوان» قرار دادند.
 
ميلاد عرفان‌پور: فضای جلسه از سال‌های قبل بهتر بود
خيانت‌هاي امريكا در برجام را سرود كنيدبه نظرم اين برنامه يكي از پرشورترين ديدارهاي شاعران با مقام معظم رهبري بود كه در نيمه ماه رمضان برگزار مي‌شود. در اين نشست، شعرهاي بسيار خوبي خوانده شد و شايد بتوان گفت كه فضاي كيفي جلسه، بهتر از سال‌هاي پيش بود.
حضرت آقا هم بين مراسم و شعرخواني‌ها، با نگاه ظريفي كه دارند، نكات ارزشمندي را درباره شعر شاعران و شعر امروز مطرح كردند كه برخي از آنها براي اولين بار مطرح مي‌شدند. مهم‌ترين بخش اين نشست، نكات بسيار ارزشمندي بود كه توسط رهبر انقلاب بيان شد و راهبرد شعر امروز را در كنار نقاط ضعف شعر ما مشخص مي‌كرد.
يك خوشبختي كه شامل حال ما شد، اين بود كه مقام معظم رهبري، رضايت ويژه‌اي از مؤسسه شهرستان ادب داشتند و در اين جلسه، از فعاليت‌هاي اين مؤسسه ياد كردند و فرمودند بايد امكانات بيشتري در اختيار آن و نهادهاي مشابه قرار بگيرد. رهبري در صحبت‌هاي ديشب خود فرمودند دلگرمي من به نهادهاي مردمي و غيردولتي است. بايد توجه كرد اين سخنان، مسئوليت ما را در مؤسساتي مانند شهرستان ادب بيشتر مي‌كند.
  
محمد مهدي سيار: آقا مهم‌ترین مسئولیت‌های فرهنگی را برعهده شعر دانستند
صحبت‌هاي رهبر انقلاب عمق دلبستگي ايشان به شعر و ادبيات را نشان داد. ايشان با فرصتي استثنايي كه هر سال براي شعرا مي‌گذارند و با وجود مسئوليت‌هاي سنگيني كه دارند در اين جلسه صحبت‌هاي مهمي داشتند كه نشانه دلبستگي و رضايت ايشان به شعر كشور است و حاكي از اين است كه اين دو موضوع براي ايشان اصلاً يك مسئله حاشيه‌اي نيست، بلكه برايشان مسئله اصلي و اولويت كاري كشور است. ايشان مهم‌ترين مسئوليت‌هاي فرهنگي در كشور را بر عهده شعر دانستند، يعني براي درگيري با نظام سلطه يا  مسئله برجام ايشان شعرا را مسئول دانستند و از آنها خواستند تا درباره خيانت امريكا در اين قضيه اشاره كنند و البته لطفي هم به شعر مشترك من و آقاي عرفان‌پور در اين زمينه با عنوان «هتل كوبورگ» داشتند، هر چند كه من در نوبت شعرخواني‌ام، شعر عاشقانه خواندم.
 
محمدكاظم كاظمي: آقا گفتند من به مردم افغانستان خيلي علاقه دارم
خيانت‌هاي امريكا در برجام را سرود كنيدپيش‌بيني مي‌كردم كه امسال هم به اين ديدار دعوت خواهم شد، چون پارسال كه به‌دليل گرفتاري‌ها نتوانستم شركت كنم، آيت‌الله خامنه‌اي در جلسه سراغ مرا گرفته بود. علاوه بر من، شاعران ديگري چون محمدمحسن سعيدي، سرور رجايي و نصير نديم نيز از افغانستان در اين جلسه حاضر بودند.
امسال مي‌خواستم به رهبر معظم انقلاب همان گفتني‌ را بگويم كه سال گذشته قصد گفتنش را داشتم؛ يعني قدرداني از توجه ايشان به تحصيل دانش‌آموزان مهاجر و همچنين رويكرد مثبتي كه در صحبت‌هاي ايشان نسبت به افغانستان در اين اواخر كاملاً مشهود است. ايشان بعد از صحبت‌هاي بنده گفتند كه «من به مردم افغانستان خيلي علاقه دارم و اين علاقه از امروز و ديروز نيست.» آنچه در صحبت‌هاي مقام رهبري براي من حيرت‌انگيز بود، اشاره ايشان به كتاب «شوكران در ساتگين سرخ» بود كه رماني است از حسين فخري داستان‌نويس معروف افغانستان. ايشان گفتند چندي پيش با رئيس‌جمهور افغانستان هم درباره اين رمان و نويسنده‌اش صحبت كرده است. اشاره ايشان به اين كتاب برايم جالب بود؛ چرا كه اين اثر هنوز در ايران به چاپ نرسيده است.
يكي ديگر از موضوعاتي كه دوست داشتم با رهبر معظم انقلاب در ميان بگذارم، اما فرصت اين امر پيش نيامد، تقاضاي ديداري با مهاجران افغانستاني بود. ايشان همچنين بعد از نماز و افطار و در جلسه شعرخواني، بعد از اينكه محمدمحسن سعيدي سروده‌اي را خواند، ايشان نسبت به شعر افغانستان گفتند كه شعر افغانستان روز به روز با روشني بيشتري مطرح مي‌شود و حالا حضور شاعران افغانستان واقعاً جدي است.

محسن سعيدي، شاعر افغانستاني: وقتي من شعر خود را در محضر ايشان خواندم، ايشان گفتند كه افغانستان دارد در ادبيات جوهر خودش را نشان مي‌دهد.
اين سخن ايشان هرچند كوتاه بود، اما نشان‌دهنده اشراف مقام معظم رهبري به حوزه شعر فارسي‌زبانان است. روي سخن ايشان نيز به شعر بنده نبود، ايشان به كليت شعر و جوهره آن اشاره داشتند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
0
0
ما بکندیم از خیانتکار، پوست

خواه دشمن بود خائن، خواه دوست

با سخن، خود را نمیبایست باخت

خلق را از کارشان باید شناخت
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
0
0
فعال فرهنگی باید مهمات خودی که در عرصه تاریخ، انقلاب و فرهنگ موجود است را به خوبی بشناسند. برخی از کسانی که امروز صرفاً در موضوع فرهنگ، نگاه همراه با تهدیدات فرهنگی دارند، فعال فرهنگی نیستند، بلکه علاف فرهنگی هستند. در مساله فرهنگی و نگاه به محصولات فرهنگی لازم است که با نگاهی فرصت محور توجه کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار