کد خبر: 793174
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
افزايش واردات گندم درحاليست که گندم توليد داخل روي دست کشاورزان مانده
انتشار خبر 100 هزار تن گندمي که روي دست کشاورزان گلستاني مانده همچون شوکي بزرگ جامعه کشاورزان و بخصوص گندم كاران را تحت تاثير قرار داد. اين خبر درست زماني منتشر شد که هنوز تمام کشاورزان مناطق مختلف کشور نتوانسته‌اند گندم توليدي خود را برداشت کنند و با شنيدن اين خبر اميد خود را از خريد تضميني دولت از دست داده‌ و نمي‌دانند در روزهاي آتي چه بلايي سر زحمت يکساله‌شان مي‌آيد. اين در شرايطي است که بر اساس گزارش گمرک در فروردین ماه سال جاری واردات گندم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 59.88 درصد افزايش يافته است. البته ايران سالهاست در زمينه توليد گندم به مرحله خودکفايي رسيده و واردات قانوني و غيرقانوني هرساله گندم‌هاي بي‌کيفيت پايه‌هاي صنعت کشاورزي را با مشکل مواجه مي‌کند.
ميترا شهبازي
دلالان گندم وارداتي را تضميني به دولت مي‌فروشند

توليد و برداشت گندم به عنوان مهمترين بخش غذايي مردم کشور، زير ذره‌بين جهاد کشاورزي بوده و اين نهاد به درستي مي‌داند که در سال جاري چندهزار تن گندم در کدام منطقه از کشور توليد مي‌شود. بنابراين سازمان مذکور ميزان برداشت گندم از زمين‌هاي کشاورزي را پيش‌بيني کرده و اطلاعات به دست آمده را قبل از تعيين بودجه به دولت مي‌دهد. طبق روال هر ساله دولت نيز بودجه‌اي براي خريد تضميني گندم از کشاورزان تعيين مي‌کند و تمام شرايط و امکانات براي برداشت و خريد اين محصول استراتژيک فراهم مي‌شود. امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته، بودجه مورد نياز تخصيص داده شده است. به گفته علی قنبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعتبار مورد نیاز برای خرید 10 میلیون تن گندم بیش از 13 هزار و 400 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. وي ادامه مي‌دهد: نرخ خرید تضمینی گندم معمولی 12705 ریال و برای گندم دوروم 13060 ریال است.

افزايش 59درصدي واردات گندم در سايه ممنوعيت

عباس سعیدی، رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان طي چند روز گذشته از پيش‌بيني تولید 10 میلیون تن گندم طی سال جاری در کشور خبر مي‌دهد که با توجه به گفته علی قنبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی هم، پيش‌بيني مي‌شود دولت نيز براي خريد تضميني اين 10 ميليون تن گندم توليدي داخل آمادگي کامل را داشته باشد. اما در همين حين که خبرهاي اميدوار کننده‌اي از ممنوعيت واردات گندم از سوي رسانه‌ها منتشر مي‌شود، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه استان گلستان از ۱۰۰ هزارتن گندم توليدي که روي دست کشاورزان گلستاني مانده است، مي‌گويد!

با توجه به شرايط موجود که واردات ممنوع اعلام و ميزان توليد و برداشت هم از قبل پيش‌بيني شده، همچنين بودجه دولتي هم براي خريد تضميني محصول توليدي در نظر گرفته شده است. اين سوال پيش مي‌آيد که جاي اين 100 هزار تن محصولي که اکنون خريدار ندارد، چگونه پر شده است؟

بر اساس آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری 193 هزار و 519 تن گندم به ارزش 46 میلیون و 312 هزار و730 دلار به کشور وارد شده که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 59.88 درصد و از نظر ارزشی 35.95 درصد افزایش را نشان می‌دهد. از اين رو بر اساس این اطلاعات گندم چهارمین کالای عمده وارداتی در فروردین ماه است.

با توجه به آمار به دست آماده از گزارش‌هاي گمرک نه تنها در سال جاري واردات گندم ممنوع نشده بلکه با افزايش 59 درصدي هم روبه‌رو بوده است. حال که متوليان گندم را وارد کرده‌اند،‌ حسن عباسی معروفان،‌ معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی واردات گندم را تا اطلاع ثانوی برای مصرف در بازار داخلی ممنوع اعلام مي‌کند.

سيلوها گندم مملو از قاچاق

انتشار خبر ممنوعيت واردات اين محصول استراتژيک سال‌هاست درست قبل از برداشت گندم داخلي و بعد از انجام واردات آن منتشر مي‌شود. داستان تکراري که هرساله با نزديک شدن به زمان برداشت کشاورزان منتشر مي‌شود تا دست‌هاي پشت پرده با خيال راحت به فعاليت بپردازند.

البته تمام سيلوها با گندمي که بر اساس آمار گمرگ فروردين ماه، سال جاري وارد شده‌اند، پر نشده است. به گفته‌‌ي علي‌اكبر پوراحمد نژاد،‌ دبیر کمیته مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، سيلوهاي گندم محل دپوی کالاهای قاچاق شده است. البته علي قنبري، معاون وزير جهادكشاورزي اين ادعا را رد کرده و مي‌گويد: «در سيلوهاي گندم دولتي، كالاي قاچاق قرار نمي‌گيرد تاکنون اين اتفاق نيافتاده ‌است.»

در اين بين که معاون وزير جهادكشاورزي با تاکيد، شواهد به دست آمده از وجود کالاي قاچاق در سيلوهاي گندم را رد مي‌کند، جاويد مهري، فرمانده انتظامي شهرستان اسفراين نيز از کشف بيش از 17 تن کيلو گندم قاچاق به ارزش 155 ميليون ريال خبر مي‌دهد. وي با اشاره به کشف نيروي انتظامي مي‌گويد: «در راستاي مبارزه با قاچاق کالا، مأموران پاسگاه عباس آباد شهرستان اسفراين يک دستگاه کاميون حامل گندم قاچاق توقيف کردند. مأموران در بازرسي از کاميون توقيفي، بيش از 17 تن کيلو گندم قاچاق فاقد مدارک گمرکي را كشف و ضبط و راننده متخلف را دستگير كردند. »

گندم توليد داخل خوراک مرغ‌داري‌ها

حال که براساس برنامه‌ريزي 10 ميليون تن گندم توليدي که قرار بود به ارزش بیش از 13 هزار و 400 میلیارد تومان از سوي دولت خريداري شود، تامين شد. مسئولان جهاد کشاورزي در شرايطي که دولت براي خريد تضميني گندم معمولي قيمت 1270توماني ارائه کرده بود، بر روي گندم کشاورزان گلستاني قيمت ۸۰۰ تومان گذاشته‌اند و و نمي‌گذارند گندم کشاورزان گلستاني به قيمت واقعي خود به فروش برسد. البته اين داستان تکراري است که هر ساله رخ مي‌دهد، به طوري که کاظم مزيناني يکي از کشاورزاني از طريق کاشت و برداشت گندم امرار معاش مي‌کند، به خبرنگار «جوان» مي‌گويد: گندم‌‌ها را که برداشت مي‌کنيم و مي‌خواهيم آن را به فروش برسانيم،؛ متوليان با زدن برچسب‌هايي چون بي‌کيفيت بودن گندم يا رطوبت داشتن آن، اين محصول را از ما نمي‌خرند و به ناچار گندم با کيفيت خود را به گاو‌داري‌ها و مرغ‌داري‌ها، آنهم زير قيمت مي‌فروشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار