کد خبر: 793135
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
روایت دکتر رجبی دوانی از لحظه های حضور عالم آل محمد در دیار ادب و هنر
امام رضا(ع) در مسیر ورود به ایران، از شهرهای مختلفی عبور کردند تا اینکه به شهر مهم نیشابور رسیدند که در آن روزگاران مهد علم و تمدن بود و علما و دانشمندان بسیاری در آن می‌زیستند. در این شهر بود که امام هشتم(ع)حدیث مشهور سلسلة الذهب را ایراد فرمودند و به دلیل صدور این حدیث در شهر نیشابور، این شهر در تاریخ زندگی امام رضا(ع) جایگاه ویژه ای پیدا کرد.

 در تقویم شمسی دهم تیرماه بعنوان سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور ثبت شده که به همین مناسبت هر ساله ویژه برنامه های مفصلی در این شهر با همکاری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) برگزار می شود. دکتر محمد حسین رجبی دوانی استاد تاریخ اسلام  در این گفتگو به روایت لحظه های حضور امام رضا(علیه السلام) در نیشابور پرداخت و موقعیت این شهر در عصر رضوی را تبیین کرد.

موقعیت نیشابور در عصر رضوی

رجبی دوانی در این گفتگو مهم ترین اتفاق حضور امام رضا(ع) در نیشابور را نقل حدیث سلسله الذهب عنوان کرد و گفت: حضرت با نقل حدیث سلسله الذهب اعتقاد به امامت را شرط توحید کامل دانستند. امام رضا(ع) در مسیر ورود به ایران از شهرهای زیادی عبور کردند، اما در میان این شهرها، شهر نیشابور بیشتر در تاریخ مطرح شد. این اهمیت به دلیل صدور حدیث سلسلة الذهب در این شهر است.

وی به موقعیت شهر نیشابور در عصر امام رضا(ع) اشاره و تصریح کرد: نیشابور آن زمان مرکز بزرگ علمی بود و در کنار بغداد جزو مراکز مهم علمی جهان اسلام محسوب می شد. گرچه مردمان این شهر در آن زمان شیعه نبودند اما در تاریخ آمده استقبال از آن حضرت در نیشابور ساعت ها به طول انجامید و علما و محدثان آمده بودند تا پرسش‌های خود را از حضرت بپرسند. حدود 24 هزار محدث در نیشابور نزد امام رضا(ع) اجتماع و امام در آن اجتماع بزرگ حدیث عظیم سلسلة الذهب را بیان کردند.

محتوای حدیث سلسلة الذهب

وی به محتوای حدیث سلسلة الذهب اشاره کرد و گفت: مهم ترین مسأله ای که امام رضا(ع) در این حدیث مطرح کردند، تبیین جایگاه امامت و ولایت بود. حضرت پس از بیان حدیث سلسلة الذهب و در حالی که نویسندگان قلم های خود را کنار گذاشته بودند، ناگهان سرمبارک خویش را از کجاوه بیرون آوردند و فرمودند: «بشرطها و شروطها و انا من شروطها»، یعنی صرف اینکه موحد باشید و به توحید الهی اعتقاد داشته باشید، کافی نیست و باید به ولایت ما نیز اعتقاد داشته باشید.

تهدیدی که به فرصت تبدیل شد

رجبی دوانی به اهداف مامون از تبعید امام به مرو اشاره کرد و افزود: اگر چه آن حضرت به اجبار و اکراه به مرو آورده شدند و مأمون زیرکانه در پس این ماجرا اهداف خیلی مهمی را دنبال می‌کرد، اما امام رضا(ع) این تهدید را تبدیل به فرصت کردند و از آن بهره بردند؛ فرصت‌هایی که برای هیچ یکی از امامان ما پیش نیامد. وقتی مأمون، امام رضا (ع) را به عنوان خلیفه و بعد که حضرت نمی پذیرند، به عنوان ولیعهد معرفی می‌کند و می‌خواهد منتی به سر حضرت بگذارد که من این موقعیت را به شما دادم، حضرت خطاب به او می‌فرمایند: «پیش از اینکه تو این کار را انجام دهی، امضای مرا همه در سراسر جهان می‌شناختند و نامه‌هایم را می‌خواندند». عجیب است که امامان پس از امام رضا (ع) همه ابن الرضا(ع) نامیده می‌شوند. حتی امام هادی (ع) و امام حسن عسکری(ع). این مسأله خیلی مهم و نشان دهنده جایگاه با عظمت حضرت رضا(ع) است.

نحوه ورود امام به ایران از مرز شلمچه

وی افزود: در زمانی که امام به سوی ایران آمدند، به جز کاشان و قم که شیعیان در آنجا ساکن بودند و شمار کمی هم در نیشابور که مهد علما بود، می‌زیستند؛ بقیه ایران اهل شیعه نبودند، به همین دلیل دستور صریح مأمون به رجاء بن ابی ضحاک بود که امام رضا(ع) را از شهرهای شیعه نشین عبور ندهند تا مورد استقبال شیعیان قرار نگیرند، بخصوص اصرار داشت، امام رضا(ع) از کوفه و قم عبور نکنند. بنابراین امام را از بصره و از مرز شلمچه وارد ایران کردند، اما امام وارد هر شهری که می‌شدند، مورد استقبال گسترده مردم قرار می‌گرفتند.

 آنگاه که امام رضا(ع) نقاب از چهره کنار زدند....

این استاد تاریخ اسلام به حوادثی که پس از نقل حدیث سلسلة الذهب  در نیشابور اتفاق افتاد اشاره و تصریح کرد: مورخان نقل می‌کنند در نیشابور و هنگامی که امام(ع)حدیث سلسلة الذهب را نقل کردند، اتفاق‌های عجیبی رخ داد. از جمله اینکه مردم با دیدن چهره حضرت رضا(ع)، خاطره سیمای پیامبر (صلی الله علیه و آله) در ذهن شان تداعی شد و سخت گریستند.

وی به احساسات مردم نیشابور  وقتی چهره امام رضا(ع) را دیدند، اشاره کرد وگفت: محدثان اهل تسنن که حدیث سلسلة الذهب را  از امام نقل کرده اند، نوشته اند؛ به خاطر گرمی هوا  امام رضا(ع) نقابی بر چهره داشتند و حدیث سلسلة الذهب را بیان کردند.

وقتی مردم حدیث را از امام شنیدند، آن گاه از حضرت خواستند که نقاب را کنار بزنند تا مردم چهره ایشان را ببینند. نقل شده که مردم خطاب به امام گفتند: «ما که زمان پیامبر نبودیم و سیمای ایشان را ندیدیم، اما شما نواده پیامبر هستید و قطعا چهره شما شبیه رسول الله است. ما شما را که ببینیم، متوجه می‌شویم پیغمبر چه سیما و چهره ای داشته اند.» وقتی امام رضا(ع) نقاب را کنار زدند و مردم چهره ایشان را برای نخستین بار دیدند، بشدت گریستند، عده ای آه و ناله کردند حتی عده ای از شدت هیجان غش کردند. عده ای به لباس امام  دست می‌کشیدند به عنوان تبرک

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
1
یا امام رضا جانم فدایتان
هانيه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
1
4
متاسفانه برخي منافقين سيماي زشتي كه چهره باباشونه براي ائمه به نام دروغين سند تاريخي در موزه فرانسه!!! در نظر گرفتند! ائمه نژاد اصلشان عرب نبوده از خاندان بني هاشم هستند (هاشم به عبري در يحود نام از خدا است) كه نژادشان به ابراهيم پيامبر بر ميگردد دينشان از اول حنفي خداپرست بوده چون فرزندان اسماعيل برادر اسحاق هستند.... كه در اصل نژاد اوليه قوم بني اسرائيل دارند و قوم ابراهيم و خودش در بخشي از كردستان ايران و بابل زندگي ميكردند كه از ويژگي آنان زيبايي و پوستي روشن گندم گون بوده كه يكي از دلايل دشمني اعراب جاهل با آنها زيبايي آنها بوده كه نمك دستشان خوردند اما نمكدان شكستند و همه آنان به شهادت رسوندند وقتي لشگر يزدگرد سوم امپراطور ساسانيان شكست خورد از حمله قوم عرب كه به خواست عمر بود ( آن زمان امپراطوري بعلت دعواي شاهزاده ها سر پادشاهي سست و شكست پذير شده بود و فرماندهي ثابت وجود نداشت) بعد شكست دختران دربار ايران بعنوان برده بردند عربستان... اما حضرت علي گفت هر كس به اين دختران دست درازي كند با من طرف هست دختران آزادند تا خودشان از بين جوانان در مسجد همسر اختيار كنند كه شهربانو دختر يزدگرد سوم حضرت امام حسين وقتي در حال خواندن نماز بودند انتخاب كرد بخاطر جوانمردي ائمه كه در حق ايرانيان كردند و حامي ايرانيان بودند از همون اول ايرانيان پيرو و عاشقشان شدند. بماند عالم و دانا هم بودند بر خلاف قوم عرب.... همه آنان شجاع و رزمنده هاي قوي هم بودند اما فقط براي دفاع خون مظلوم از ظالم دست به شمشير زدند. اقوام زيادي ايران تصرف كردند مثل يونان و مغولان اما ايرانيان نه عاشقشان شدند نه دينشان كه بت پرستي بود پذيرا نشدند اما عاشق ائمه شدند چون به ايرانيان احترام ميگذاشتند و زيباي دانا بودند.
مهدیا گر کنی قبول،نوکرتم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
1
5
اهل بیت رسالت علیهم السلام،یک نور واحد بودند و تنها در شعاع باهم دیگه فرق داشتند
بدین معنا که انگار یک انسان 255 ساله ای بودند که در شرایط خاص،تصمیم مرتبط با آن شرایط را اتخاذ می کردند

زمان،همه چیو حل می کنه و هرچه افراد بد ذات بخواهند شخص پاک و خداشناس واقعی و معصوم را بد چهره نشان دهند،باز آن خداوند نقشه ی آنان را به خودشان بر می گرداند

یکی از اولاد خلف حضرت پیامبر و علی ع ، مثل من و شما در بدن جسمانی و مادی و در میان ما زندگی کرده و رفتار همه ما را از نزدیک میبینه و منتها خودش رو معرفی نمیکنه که من امام شما هستم
چون چنین لیاقتی را در ما نمیبینه
و اگر هوشمان جمع باشه و به کارهای خدایی روی آوریم،ایشان هم دست ما را خواهد گرفت

امیدوارم که آن چهره ی دلربای مهدی عج نصیب شما بشه و در ظهورش،یاور او باشید و به حرف دشمنانش گوش ندهید و لو از نزدیکان باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار