کد خبر: 792936
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸
شكايت به خاطر پرداخت‌نكردن حق پخش euro2016
روزنامه قطري «الوطن» از شكايت شبكه BeIN اسپورت اين كشور بر ضد صداوسيما و چند شبكه تلويزيوني آفريقايي به خاطر پخش غيرقانوني مسابقات جام ملت‌هاي اروپا خبر داد.
محمدصادق عابديني
فوتبال‌دوستان ايراني روزهاي ماه مبارك رمضان را با پيگيري جام ملت‌هاي اروپا مي‌گذرانند؛ مسابقاتي كه بعد از جام جهاني فوتبال مهم‌ترين و هيجان‌انگيزترين مسابقات فوتبال در سطح جهان به شمار مي‌رود. اما خبر روز گذشته يك روزنامه قطري ممكن است روزهاي فوتبالي ايراني را تلخ كند.
BeIN  اسپورت قطر كه زير مجموعه شبكه الجزيره به شمار مي‌رود به صورت تخصصي در حوزه ورزش فعاليت مي‌كند و تقريباً حق پخش همه مسابقات مهم ورزشي جهان را در رشته‌هاي مختلف براي پخش در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در اختيار دارد. اين شبكه قطري هم اكنون انحصار پخش مسابقات فوتبال جام ملت‌هاي اروپا را در اين منطقه خريداري كرده است و شبكه‌هاي تلويزيوني كشور‌هايي مانند ايران كه در اين حوزه جغرافيايي قرار گرفته‌اند، بايد حق پخش را از قطري‌ها بخرند.
اين اولين باري نيست كه صداوسيما براي خريد حق پخش مسابقات فوتبال با قطري‌ها وارد مذاكره مي‌شود، اما پيش از اين نيز قطري‌ها براي تلويزيون ايران سنگ‌اندازي‌هايي داشته‌اند، از جمله مسئله پخش‌نكردن گل‌ها و صحنه‌هاي حساس مسابقات فوتبال در بخش اخبار بود كه گويا صداوسيما توانايي خريد حق پخش براي بازپخش‌هاي مسابقات و پخش گزيده‌هاي مسابقات را نداشته است. اين اتفاق منحصر به ايران نبوده و چندين شبكه معتبر تلويزيوني نيز قيد هزينه خريد اين تصاوير را زده‌اند. داوود عابدي خبرنگار و گزارشگر ورزشي شبكه خبر به «جوان» مي‌گويد: «به دليل قيمت بالاي حق پخش بسياري از شبكه‌ها مانند يورونيوز نيز از اخبار ورزشي فقط عكس مسابقات را پخش مي‌كنند.» اما مشكل مالي تلويزيون گويا براي خريد حق پخش مسابقات فوتبال حل شده بود، به طوري كه صداوسيما همزمان حق پخش دو مسابقه مهم فوتبال جهان يعني جام ملت‌هاي اروپا و جام ملت‌هاي امريكاي جنوبي(كوپا امريكا) را خريداري كرد كه پخش مسابقات اروپا به شبكه 3و كوپا امريكا به شبكه ورزش سيما رسيد. البته بعضي از مسابقات يورو به دليل تداخل با برنامه‌هاي شبكه 3به شبكه ورزش سپرده شد. در عين حال مسئله پرداخت حق پخش يكي از نگراني‌هايي بود كه رفع نشده بود.

ميرحسيني، مدير اسبق شبكه 3سيما در آخرين مصاحبه‌هايي كه در مقام مديريت اين شبكه داشت، در پاسخ به سؤالي پيرامون پخش مسابقات يورو 2016 گفت: حق پخش فوتبال جام ملت‌هاي اروپا و رايزني براي دريافت سيگنال‌هاي مربوط انجام گرفته و مردم عزيز مي‌توانند فوتبال را به صورت زنده و مستقيم تماشا كنند. نه‌تنها حق پخش اين رقابت‌ها پرداخت شده، بلكه به عنوان يك خبر خوب بايد بگويم تمام بدهي‌هاي مالي اين شبكه تسويه‌حساب شده است. اين مي‌تواند يك خبر خوش باشد.
با وجود تأكيد مدير شبكه بر خريد حق پخش مسابقات و در حالي كه چند روزي از آغاز مسابقات يورو گذشته است و بخش‌هاي ورزشي صداوسيما به طور كامل حال و هواي يورو را به خود گرفته‌اند، روز گذشته روزنامه الوطن چاپ دوحه در گزارشي خبر از شكايت گروه BeIN اسپورت از صداوسيماي ايران و شبكه‌هاي موريتانيا، شبكه‌هاي الشروق در تونس، الجزاير و چاد خبر داد. اين روزنامه قطري مدعي شد اين شكايت به دليل پرداخت نكردن حق پخش است. به گفته اين روزنامه عربي شركت قطري BeIN  مي‌خواهد از اين كشورها به يوفا شكايت كند.

اين ادعاي روزنامه قطري از سوي ديگر رسانه‌هاي قطري و بين‌المللي بازتاب و بازنشر نداشته است. حسين زكايي، تهيه‌كننده برنامه يورو2016 حاضر نشد درباره شكايت قطري‌ها اطلاعاتي را در اختيار«جوان» بگذارد، اما ايران عضو اتحاديه راديو و تلويزيون آسيا و اقيانوسيه (ABU) است و قاعدتاً اگر قرار بر شكايتي باشد مرجع يوفا به عنوان اتحاديه فوتبال اروپا، مرجع قانوني رسيدگي به شكايت حق پخش نمي‌شود، مگر اينكه قطري‌ها بخواهند از طريق يوفا شكايت خود را در نهاد‌هاي قانوني ديگري پيگيري كنند.

امسال شبكه 3سيما به خاطر پخش مسابقات فوتبال اروپا از پخش سريال‌هاي مناسبتي ماه رمضان صرف نظر كرده و تدارك گسترده‌اي را براي پخش مسابقات فوتبال اروپا در نظر گرفته است. با توجه به اعلام مدير سابق اين شبكه نيز به نظر نمي‌رسد كه صداوسيما به صورت غيرقانوني اقدام به پخش مسابقات كرده باشد و محتمل‌ترين شكل ممكن اين است كه طرف ايراني در انجام تعهدات قانوني خود نسبت به شركت قطري بدعهدي كرده باشد و حق پخش مسابقات را با وجود دريافت تصاوير از BeIN تا به حال پرداخت نكرده است. قطعاً توضيحات صداوسيما درباره ادعاي قطري‌ها مي‌تواند در اين باره روشنگر باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار