کد خبر: 792824
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
معضل جدی در مذهبی‌ترین شهر کشور؛
در هر یک از کوچه‌ها و خیابان‌های قم که قدم بزنید دیگر اثری از مغازه‌هایی که میوه‌های فصل را پشت شیشه‌های مغازه‌شان چیده باشند، نخواهید دید. کاهش مغازه‌های فروش میوه در قم هیچ ارتباطی به کاهش مصرف میوه در این شهر مذهبی ندارد...
عباسعلي محمدي مطلع

در هر یک از کوچه‌ها و خیابان‌های قم که قدم بزنید دیگر اثری از مغازه‌هایی که میوه‌های فصل را پشت شیشه‌های مغازه‌شان چیده باشند، نخواهید دید. کاهش مغازه‌های فروش میوه در قم هیچ ارتباطی به کاهش مصرف میوه در این شهر مذهبی ندارد بلکه شهروندان قمی دیگر عادتی به خرید میوه از مغازه‌ها ندارند و درواقع سبد میوه‌ای خود را از فروشندگانی تهیه می‌کنند که در خیابان‌های اصلی شهر پرسه می‌زنند و حتی در برخی از خیابان‌ها مکان‌های ثابتی را نیز برای خود اختیار کرده‌اند. هرچند که آمار دقیقی از تعداد وانت‌بارهای میوه‌فروش در سطح شهر منتشرنشده است اما خیابان و یا محله‌ای در سطح شهر وجود ندارد که در آن وانت‌بارها دیده نشوند در این میان تعدادشان در هر یک از محله‌ها به حدی است که خریداران به‌راحتی می‌توانند تمام میوه‌های فصل را در محله خودشان از این فروشندگان دوره‌گرد تهیه کنند.

//////

قیمت پایین‌تر در کنار کیفیت متوسط میوه‌هایی که وانت‌بارهای میوه‌فروش در خیابان‌ها عرضه می‌کنند شاید خود عامل استقبال مردم از این فروشندگان دوره‌گردی شده که در یک سال گذشته علاوه بر ساکنان شهر قم از روستاها و شهرهای نزدیک نیز برای فروشندگی به این شهر مذهبی پا می‌گذارند.

ترافیک شدید، سد معبر، ایجاد اخلال در نظم شهری در کنار از بین بردن سیمای شهری تنها گوشه‌ای از معضلاتی است که وانت‌بارهای میوه‌فروش در شهر ایجاد کرده‌اند که هرازگاهی صدای مسئولان شهری را نیز درآورده است. شورای اسلامی شهر قم که درواقع بیشترین سهم را در مدیریت شهری دارد بارها و در جلسات مختلف خود در سال‌های اخیر به موضوع وانت‌بارهای میوه‌فروش ورود پیداکرده است اما تصمیمات این شورا نیز نتوانسته مرهمی بر این معضل شهری باشد.

تیرماه سال گذشته و درست زمانی که از ورود سقائیان نژاد شهردار جدید قم به ساختمان شهرداری قم نزدیک به یک ماه می‌گذشت لایحه‌ای از سوی شهرداری به صحن علنی شورا آمد که طی آن شهرداری مدیریت رفع سد معبر در مناطق شش و هفت شهر را با هزینه‌ای بالغ‌بر ماهیانه 100 میلیون به بخش خصوصی می‌سپرد که سرانجام این لایحه با کش‌وقوس‌های فراوان به تصویب رسید.

طبق این جلسه 5 نقطه برای این امر در نظر گرفته شد و قرار بر این شد با شناسنامه‌دار شدن وانت‌بارها، آن‌ها در محل‌های در نظر گرفته‌شده مستقر شوند، علاوه بر این مقررشده بود که هرچند وقت یک‌بار محل استقرار وانت‌بارها تغییر پیدا کند.

سقائیان نژاد همان زمان تردد و فعالیت وانت‌بارها را به‌شرط شناسنامه‌دار بودن مجاز دانسته و گفته بود: وانت‌بارها شب‌ها به‌شرط شناسنامه دار بودن می‌توانند کالای خود را در معرض فروش قرار دهند و قبل از ساعت ده شب قرار نیست این افراد در خیابان‌ها در راه عبور و مرور مردم قرار بگیرند.

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم نیز که از مدافعان این لایحه بود دراین‌باره گفته بود: برای این کار پنج نقطه در شهر مشخص‌شده تا شهرداری آن را برای حضور وانت‌بارها آماده کند و با دادستانی و نیروی انتظامی جلساتی داشتیم که پس از آماده شدن این جایگاه‌ها قرار است برخوردهای سخت‌تری با این معضل صورت بگیرد.

اجرای طرح شناسنامه‌دار شدن و عدم استقبال فروشندگان

به‌هرحال مصوبه شورای اسلامی شهر قم در حالی از 15 فرودین ماه امسال اجرایی شد که از همان روزهای آغازین طرح می‌شد به بی‌میلی فروشندگان میوه برای استقرار در محل‌های معین‌شده پی برد، علاوه بر این تعداد بالای فروشندگان امکان استقرار نصف آن‌ها را هم در این مکان‌ها نمی‌داد.به‌هرحال با اجرایی شدن این طرح هم اتفاق خاصی رخ نداد به‌طوری بار دیگر خیابان‌های سطح شهر مملو از وانت‌های میوه‌فروشی که شد که البته مقداری نسبت به قبل کمتر شده بودند و حتی برخی از آن‌ها با تغییر درروند کاری خود به‌جای وانت از چرخ‌های دستی برای فروش میوه‌های خود اقدام می‌کردند.

از سوی دیگر شهردار قم برای برخورد جدی‌تر و قاطع‌تر با فروشندگان به دنبال همگرایی مسئولان استانی نیز بود به‌طوری‌که اردیبهشت‌ماه امسال بعد از اجرایی شدن طرح به دیدار دادستان قم نیز رفت.مصطفی برزگر گنجی دادستان قم در جلسه مشترک با مدیران شهرداری قم، با اشاره به برنامه شهرداری برای اجرای طرح جمع‌آوری و ساماندهی وانت‌بارها از سطح شهر با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، گفت: تدابیر ویژه‌ای برای اجرای این شهر و تأمین نظم و انضباط شهری توسط مجموعه شهرداری و نیروهای انتظامی اندیشیده شده است،. خوشبختانه در مدتی که برنامه‌های اجرای طرح آغازشده، اطلاع‌رسانی به وانت‌بارها و ثبت‌نام از آن‌ها انجام‌شده و مکان‌های استقرار آن‌ها نیز آماده‌شده است.

این در حالی است که برخورد با وانت‌بارهای میوه‌فروش مخالفان دیگری نیز دارد، محمدرضا ملکی، یکی از اعضای شورای شهر با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور دراین‌باره می‌گوید: رکود اقتصادی وضعیت بدی برای خانواده‌ها ایجاد کرده و از بین بردن منبع درآمد یک عده از شهروندان در چنین شرایطی کار درستی نیست. دراین‌بین عدم برخورد از روز اول یکی از مهم‌ترین چالش‌ها بوده است، به‌طوری‌که در سال‌های اخیر نه‌تنها اعضای شورا بلکه بسیاری از مسئولان چشم خود را بر روی این معضل شهری بسته بودند و اجازه دادند تا تعداد این وانت‌بارها بیش‌ازحد زیاد شود و درنهایت همین موضوع هم برخورد با این معضل را سخت‌تر کرد. به نظر می‌آید تنها راه باقیمانده برای مسئولان ایجاد بازارچه‌های فروش میوه در سطح شهر است که شاید با این اقدام و انتقال فروشندگان به این بازارچه‌های ثابت به هرج‌ومرج به وجود آمده در خیابان‌های شهر، پایان داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار