کد خبر: 792811
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
مريم احمدي

 عليرغم اينکه اثرات چشمگير استفاده از ماشين آلات به روز کشاورزي در کاهش هزينه توليد، اصلاح اراضي، جايگزيني نيروي انساني و دامي، کاهش ضايعات محصول و مقابله با آفات و بيماري ها اثبات شده است اما متاسفانه در بسياري از استانهاي کشور که حتي نام قطب کشاورزي را با خود به يدک مي کشند، کمبود اين تجهيزات و يا فرسوده بودن آنها همچنان به عنوان مهمترين مشکل پيش پاي کشاورزان مطرح است. متاسفانه به دليل سوء مديريت در اين حوزه، کشاورزان مناطق مختلف کشور همواره با عدم عرضه مناسب تجهيزات لازم و در پي آن استفاده از ماشين آلات فرسوده و مستهلک روبرو شده اند. ميزان تزريق ماشين آلات به بخش کشاورزي در سالهاي گذشته جوابگوي ميزان استهلاک ماشين آلات نبوده و اين وضعيت کشاورزان را مجبور به استفاده از ماشين آلات مستهلک و فرسوده کرده است .کمبود توليد داخلي اين ماشين آلات و بالا بودن هزينه واردات اين تجهيزات، در کنار بالا بودن هزينه سوخت، نگه داري و تعميرات و همچنين عدم ارائه اموزش هاي صحيح و کاربردي در استفاده بهينه از اين ابزار نه تنها مانع تحقق مکانيزه شدن اين صنعت شده بلکه کشاورزان را با مشکلاتي دو چندان مواجه کرده است.

مشکلاتي چون عدم داشتن تبحر بر اطلاعات فني اوليه جهت کاربرد ماشين ها و بي اطلاعي کشاورزان در کنار نبود تعمير گاههاي مجاز ماشين آلات کشاورزي و يا عدم دسترسي راحت به آنها در اقصي نقاط کشور، نبود مراکز آموزش و تعليم جهت کشاورزان به منظور تبادل تجربيات و استفاده بهينه از ماشين و ادوات در کنار نبود قطعات يدکي و عدم نظارت دقيق بر نحوه ورود و توزيع و فروش آنها از جمله مشکلاتي است که براي حل ان در کشور طي سالها اقدام اساسي انجام نشده است.

اگرچه مي توان گفت کشاورزي در ايران با مکانيزه شدن هنوز فرسنگ ها فاصله دارد و بسياري از کشاورزان مناطق مختلف کشاورزي نتوانسته اند به دلايل مختلف آنگونه که بايد و شايد از مزيت هاي طرح هاي توسعه کشاورزي بهره مند شوند اما دولت و مسئولان متولي از جمله وزرات جاد کشاورزي مي توانند با انجام اقداماتي توسعه اين صنعت را تسريع کنند. از آنجا که در اکثر مناطق کشور به دليل عدم تناسب مساحت زمين هاي زراعي با نوع ماشين آلات مورد استفاده، استفاده از اين تجهيزات از نظر کشاورزان مقرون به صرفه نيست جا دارد براي يکپارچه کردن زمين هاي کوچک اقدام شود. چرا که بديهي است با افزايش سطح زير کشت عملکرد ماشينها در مزارع بهتر شده و راندمان کار بالاتر خواهد رفت. تامين نقدينگي مورد نياز صنايع مرتبط با بخش مکانيزاسيون و اختصاص اعتبارات بانکي متناسب با سقف توليدات از جمله راهکارهاي عملي ديگر است.ارائه الگوي مکانيزاسيون براي انواع کشت هاي مختلف و تناسب اندازه ماشين با واحد توليدي همچنين برگزاري دوره هاي آموزشي کاربردي براي کشاورزان متناسب با سطح سواد آنها مي تواند در اين زمنيه راهگشا باشد.

همچنين از آنجا که دسترسي کشاورزان در نقاط مختلف به ويژه مناطق محروم به امکانات و ماشين آلات امکانپذير نيست انتظار مي رود توزيع مراکز عرضه ماشن آلات و مراکز ارائه خدمات گارانتي، تعميرات و نظرات کارشناسي براي رفع نياز کشاورزان در استانهاي مختلف به طور يکنواخت و عادلاتنه صورت پذيرد تا اين افراد براي رفع نيازهاي تعميرات ماشن الاتشان متحمل صرف وقت و هزينه هاي گزاف در اين خصوص نباشند.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
الهام طوسی فرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
0
0
با سلام
شرکت ما تولید کننده ی دستگاههای کشاورزی و ملزومات کشاورزی میباشد و با دستگاههای کشوری مثل ترکیه رقابت میکنیم و چون خودمون تولید کننده هستیم قیمت این دستگاهها فوق العاده پایین میباشد، هدف ما خدمت به جامعه ی کشاورزی ست
لطفا بفرمایید که چطور میتوانیم به رفع نیاز کشاورزان بپردازیم و بتوانیم خدمت کنیم؟؟
موفق باشید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار