کد خبر: 792705
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
کشاورزي در خطر است، از اشتغال جايگزين هم خبري نيست!
از سالهاي دوراکثر ساکنان شهرستان هندیجان و روستاهای تابعه آن به کشاورزی و دامداری مشغول بوده اند و از اين راه امرارمعاش می‌کردند. بعدها در پي خشکسالي و کاهش سطح آب رودخانه زهره به عنوان منبع اصلي آب کشاورزي، وضعيت معيشتي کشاورزان با مشکلاتي روبرو شد و برخي از اهالي از اين حرفه دست شستند.
مريم احمدي

 دراين ميان سنگ اندازي برخي مسئولان به بهانه برداشت بي رويه از آب رودخانه زهره و ايجاد محدوديت در خصوص برداشت آب از رودخانه مذکور هم شرايط کشت و کار را براي ساکنان سخت تر مي کرد. حالا کار به جايي رسيده که زمين هاي کشاورزي اين  منطقه باير و  بسياري از کشاورزان بيکار مانده اند.

 

در حالي که طي سالهاي اخير وضعيت اقتصادي و معيشتي ساکنان هنديجان روز بروز ضعيف تر شده و بيکاري و نبود منبع درامد در اين شهرستان بيداد مي کند تصميم گيري هاي عجولانه و غيرکارشناسي برخي مسئولان هم بر مشکلات اهالي اين منطقه افزوده است.

 چند روزپيش دبیرخانه کشاورز شهرستان هندیجان از ممنوعيت کشت تابستانه از سوی مسئولان سازمان آب و برق خوزستان  خبر داد. بنا به گفته فتح‌الله الهیاری در حالي که بیش از هزار هکتار باغات، نخیلات، دامداری‌ها و کشت‌های دائمی تابستانه‌ای که در این شهرستان وجود دارد به سهمیه آب نیاز دارند اما مسئولان  نه تنها سهمیه‌ای برای کشاورزان هندیجانی در نظر نمي گيرند بلکه با ايجاد محدوديت هايي چون ممنوعيت کشت زندگي را بر اهالي اين شهرستان سخت کرده اند. طبق اظهارات دبير خانه کشاورزي هنديجان در سال 1342 اسنادي صادر شد که بر اساس آن تعداد یک هزار و 700 هکتار زمین دارای سند آبی شد و طبق قانون مدنی کشور حق بهینه برداشت آب از رودخانه زهره  به اين افراد صاحب سند داده مي شد. اما به مرور به دليل  سوءمدیریت و تقسیم ناعادلانه آب توسط ادارات و شرکت‌های مرتبط با سازمان آب و برق استان خوزستان، زمين هاي کشاورزي تشنه ماندند و  حالا اين حرفه آبا و اجدادي هنديجاني ها در معرض نابودی قرارگرفته است.  لازم به ذکر است ممنوعيت کشت تابستانه در هنديجان درحالي اعلام شده است که در بالادست رودخانه و بخش سردشت و زیدون برداشت بي رويه آب از رودخانه صورت گرفته و همين مسئله سبب کمبود آب براي کشت تابستانه و در پي ان اعلام ممنوعيت براي کشاورزان هنديجان شده است. 

چراغي که به خانه روا نبود!

نکته مهم تر اينکه در اين مدت نه تنها براي انتقال آب به اين رودخانه و بالا بردن سطح آن اقدامي انجام نشده بلکه در نهايت تاسف   بحث انتقال آب اين رودخانه ( که کفاف نياز ساکنان را نمي دهد) به استان بوشهر و دشت ليراوي هم مطرح شده است. اين در حالي است که تا چندي پيش نماينده اين شهر در مجلس شوراي اسلامي  و برخي ديگر از مسئولان هنديجان به دنبال انتقال آب کارون به اين منطقه براي احياي رودخانه زهره بودند اما حالا با مشکلي بزرگتر روبرو شده اند.

دبیر خانه کشاورز شهرستان هندیجان با تاييد اين موضوع مي گويد:  اخیرا اعلام شده آب رودخانه زهره را به استان بوشهر و دشت لیراوی انتقال خواهند داد که این جای تأسف و نگرانی دارد. اگر جلوی این اقدام گرفته نشود از مجمع نمایندگان خوزستان خواستاریم وزیر نیرو را استیضاح کنند.

الهیاری مي افزايد: مسئولان وزارت نیرو بجای انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه زهره یا رودخانه‌های خوزستان به استان‌های دیگر باید به فکر احیای رودخانه‌های بی‌آب استان خوزستان باشند و نه مشکلی برای رودخانه های خشکیده خوزستان دُرست کنند.

نکته اينجاست درحالي که مسئولان خود بارها اذعان کرده اند رودخانه زهره به مرز خشکي و نابودي رسيده و نبايد بيش از اين از آب رودخانه براي کشاروزي منطقه استفاده کرد و گرنه به طور کامل خشک مي شود، حالا با چه منطقي بحث انتقال چيزي را که وجود ندارد به استان بوشهر و دشت لیراوی مطرح مي کنند؟

پرورش ميگو به کجا رسيد؟

با کم آب شدن رودخانه زهره و بي رونق شدن کشاورزي که حرفه اصلي اکثر هنديجاني ها محسوب مي شود لزوم ايجاد اشتغال جايگزين در بندر هنديجان مطرح شد. از جمله اين موارد بحث پرورش آبزيان در اين بندر بود که بنا به گفته کارشناسان پتانسيل و ظرفيت هاي لازم براي توليد و پرورش انواع آبزيان از جمله ميگو را داراست. اما متاسفانه بر خلاف ابراز تمايل اهالي و تلاش برخي مسئولان هنديجاني ها موفق به دريافت مجوز پرورش آبزيان نشدند. اين در حالي است که تاکنون هيچ علت و دليل مشخص و قانع کننده اي براي محروم کردن اهالي اين بندر از فعاليت در حوزه پرورش آبزيان ارائه نشده است. امام‌جمعه هندیجان دراين خصوص با بيان اينکه کار پرورش میگو سال‌هاست در هندیجان اجرایی نشده و مردم به دنبال گرفتن مجوز آن هستند مي گويد:  متأسفانه هنوز بعد از سال‌ها مجوز داده نشده تا جوانان مشغول به کار شوند و این جای نگرانی دارد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی شمیل پور مي افزايد: برخی مسئولین شهرهای کشور مجوز پرورش میگو به مکانی داده‌اند که اصلاً دریا و محیط دریایی ندارد، کوهستانی و صعب‌العبور‌است ولی به شهرستان هندیجان که از نظر استراتژیکی محل پرورش میگو است مجوز نمی‌دهند و این جای تعجب است.

البته ناگفته نماند که از اوايل دهه 90 بارها و بارها مسئولان شهر و استان از راه اندازي سايت پرورش ميگو در بندر مذکور خبر داده اند اما تا به حال فعاليتي که نشان دهنده تحقق اين وعده ها باشد مشاهده نشده است. اواسط سال گذشته رئیس اداره شیلات بندر هندیجان از راه اندازی پرورش میگو در ساحل این بندر جنوبی خوزستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت : با راه اندازی این سایت پرورش میگو برای یک هزار و 500نفر فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.

فرامرز مزارعی با بيان اينکه برای راه اندازی این سایت پرورش میگو مجوز واگذاری 450 هکتار از اراضی ساحلی از سوی شیلات بندر هندیجان صادر شده است افزود: این سایت پرورش میگو برای چند شرکت تعاونی متقاضی بومی تعریف شده و قرار است زیرساخت های این مجموعه آبزی پروری از سوی شیلات از محل اعتبارات استانی احداث شود. اين د رحالي است که حالا پس از گذشت چندين ماه از وعده رئیس اداره شیلات بندر هندیجان هنوز هيچ نشاني مبني بر احداث اين سايت مشاهده نمي شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار