کد خبر: 792693
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
پروژه هاي راه و شهرسازي در آغاز راه ماند
هر سال در ايام مختلف از جمله تعطيلات نوروز و تابستان، بحث رفع نقاط حادثه خيز جاده هاي کشور داغ مي شود و مسئولان اداره راه و شهرسازي استانها درپر کردن روزمه کاري سالانه شان گوي سبقت را از دست هم مي گيرند.
مريم احمدي

در اين ايام آمار و ارقام دلگرم کننده اي از ميزان شناسايي و اصلاح نقاط حادثه خيز، ترميم آسفالت، احداث پل روزگذر و زيرگذر و تجهيز جاده ها به تابلو ها و ... منتشر مي شود و هموطنان را به سفرهاي جاده اي ايمن دلخوش مي کند. اما در اين ميان برخي جاده ها هم هستند که با وجود صدرنشين بودن در فهرست حوادث و تلفات جاده اي انگار به چشم مسئولان نمي آيند.

****

شهرستان ايذه واقع در شمال شرق استان خوزستان از ديرباز به عنوان دروازه استان و يکي از ترانزيتي ترين شهرهاي جنوب کشور شناخته شده که روزانه دهه ها تريلر، اتوبوس و سواري از جاده هاي حد فاصل اين شهر با اصفهان ، يزد، شهرهاي چهارمحال و بختياري و لرستان تردد مي کنند. مسيري که تاکنون بستر رخداد وقايع تلخ و ناگواري چون واژگون شدن اتوبوس کاروان راهيان ديار نور و اردوهاي دانش آموزي و دانشجويان بوده و افرادي بسياري را به کام مرگ کشانده است. با اين حال هر سال بنا به دلايلي نامعلوم از ليست اولويت هاي اداره راه و شهرسازي شهرستان و استان خوزستان جا مي ماند و روز به روز بر امار مرگ و مير در جاده هاي ايذه افزوده مي شود.

ايذه- اصفهان پرتردد و پرحادثه !

جاده ایذه -اصفهان از جاده هاي قديمي است که با وجود حجم بالاي تردد از کمترين استانداردها هم بي بهره بوده و سالهاست فاقد شرايط لازم براي تزانزيت مسافر است. عرض کم جاده و نبود شانه هاي خاکي، عدم استفاده از گاردريل و نبود آيينه هاي کنار جاده اي در پيچ هاي خطرناک، وجود شکاف و چاله هاي عميق در آسفالت اين محرو مواصلاتي را به جاده پرحادثه تبديل کرده است. اين جاده که سالهاست به عنوان جانشيني براي بزرگراه اصلي اهواز- تهران زير بار ترافيک بيش از حد رفته و مسيري براي تردد اتوبوس هاي مسافربري در ساعات مختلف شبانه روز شده است بارها حادثه هاي مرگباري را به خود ديده و واضح است در صورت تداوم شرايط موجود این جاده آبستن حوادث بزرگی دیگری خواهد بود.

از اين رو چندي است طرح توقف تردد اتوبوس هاي مسافربري از سوي مردم و مسافران مطرح شده است. بسياري از افرادي که ناچار شده اند فاصله اصفهان تا ايذه را با اتوبوس در جاده هاي پرپيچ و خم طي کنند معتقدند کوتاهي يک تا دو ساعته مسير تردد از اصفهان به ايذه در مقايسه با بزرگراه تهران- اهواز دست و پنجه نرم کردن با مرگ است و مسئولان براي کاهش ميزان حوادث جاده اي تردد اتوبوس هاي مسافربري در اين مسير را ممنوع اعلام کنند. اين در حالي است که طبق گزارشات رسيده اداره راه و شهرسازي ايذه هيچ تصميمي دراين مورد اتخاذ نکرده و همچنان مسير مذکور محلل تردد شبانه روزي اتوبوس هاي مسافربري است.

گواه ديگري بر کم کاري مسئولان

در طي سالهاي اخير نه تنها اقدام موثري در انجام اصلاحات و رفع نقاط حادثه خيز جاده هاي ايذه به استانهاي همجوار صورت نگرفته ، بلکه اداره راه و شهرسازي اين شهرستان در حل رفع مشکلات مسير5 کيلومتري ايذه به مرکز استان هم نتوانسته نمره قبولي بگيرد.از آنجا که مسير 5 کيلومتري جاده ايذه به اهواز همه ساله شاهد تصادفات بسياري است ساخت پل روگذر براي افزايش ايمني اين مسير در دستور کار قرار گرفت. سال 89 کلنگ پروژه مذکور به زمين شد و با توجه به اهميت آن قرار بود در اسرع وقت يعني نهايتا ظرف يک سال به بهره برداري برسد. اما حالا پس از گذشت شش سال پيشرفت فيزيکي اين پروژه 80 متري همچنان تک رقمي باقي مانده است. اگرچه حمدالله قاسمی رئیس اداره راه و شهرسازی ایذه مشکل کمبود بودجه و دست خالي ماندن پيمانکار را دليل تعلل در ساخت پل مذکور عنوان مي کند اما انجام اقداماتي مشابه در شهرهاي همجوار که از ريدف بودجه اي مشابهي با اين شهر برخوردارند به خوبي نشان دهنده اهمال کاري و بي توجهي مسئولان و سوء مديريت هاست. قاسمي کم کاري دولت را در تعلل اين پرژه پررنگ دانسته و مي گويد: ما براي پروژه بودجه اي در حدود 300 ميليارد ريال تعريف مي کنيم و واريزي دولت تنها يک ششم مبلغ مذکور است و قطعا با اين مبلغ کار پيش نمي رود! ناگفته نماند که در طي همين شش سال تاکنون پل هاي بسياري با متراژ و وسعت بيشتري در شهرهاي مختلف به بهره برداري رسيده است و اين پروژه چند متري عليرغم تمام ضرورت د راجرا، اندر خم يک کوچه مانده است.

احداث آزاد راه اهواز- ايذه – لردگان

علاوه برانجام اقدامت ذکر شده براي کاهش تلفات در جاده هاي پرپيچ و خم و ناامن شهرستان ايذه اوايل سال جاري احداث آزاد راه اهواز- ايذه - لردگان به عنوان يکي از ضرورت ها براي كاهش تلفات جاده اي بوده و کاهش هزينه هاي مقطعي مطرح شد. اين آزادراه ضمن كوتاه كردن مسير خوزستان به اصفهان و چهار محال و بختياري مي تواند نقش موثري در کم کردن حوادث و مرگ و مير داشته باشد. گويا مطالعات کارشناسي اين طرح انجام شده و به زودي کليد خواهد خورد. حمد الله قاسمي راد رئيس اداره راه و شهرسازي شهرستان ايذه در اين خصوص مي گويد: احداث آزاد راه اهواز- ايذه - لردگان يكي از ضرورت ها براي كاهش تلفات جاده اي و است كه مطالعات آن انجام شده و جزو طرح هاي بزرگي است كه شايد با احداث آن ديگر نيازي به هزينه هاي سالانه و اضافي نداشته باشيم. ضمن اينکه احداث اين آزادراه تمامي مشكلات عمده چندين ساله اين شهرستان را برطرف خواهد كرد.

بنا به گفته اين مسئول براي اين پروژه ملي 271کيلومتري اعتباري در حدود 27هزار ميليارد ريال پيش بيني شده و تا 10سال نيز از سوي پيمانكار مربوطه تضمين خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار