کد خبر: 792415
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳
رهبر معظم انقلاب در ديدار استادان دانشگاه‌ها و اعضاي جامعه دانشگاهي سراسر كشور:
روي سرعت رشد علمي تأكيد دارم، نمي‌توانيم با سرعت كساني كه جلو هستند حركت كنيم / رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد مجدد بر اينكه برگزاري جلسات با اساتيد دانشگاه‌ها، به منظور احترام و تكريم علم و استادان علم است، به مجاري ارتباطي متعدد خود با دانشگاهيان، نخبگان علمي و دانشجويان اشاره کردند...
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز (شنبه) در ديدار جمعي از اساتيد، نخبگان علمي و پژوهشگران دانشگاه‌ها، پارك‌هاي علم و فناوري و مراكز علمي و تحقيقاتي، با ترسيم اهداف 20 ساله نظام اسلامي براي دستيابي به جايگاه ايراني «مقتدر، عزتمند، مستقل، متدين، ثروتمند، برخوردار از عدالت و داراي حكومتي مردمي، پاك، جهادگر، دلسوز و پرهيزگار»، دانشگاه‌ها را پايه و اساس اين اهداف والا برشمردند و تأكيد كردند: «افزايش سرعت رشد علمي در دانشگاه‌ها و مراكز علمي»، «ايجاد و تقويت احساس هويت افتخارآميز ايراني ـ اسلامي در جوانان»، «انقلابي بودن دانشگاه‌ها و دانشجويان» و «نقش‌آفريني واقعي فرماندهان و افسران جنگ نرم»، از جمله الزامات تبديل شدنِ نظام اسلامي به يك قدرت علمي مطرح و الگوي مردم‌سالاري همراه با اسلام و معنويت، در دنيا است.

رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار با تأكيد مجدد بر اينكه برگزاري جلسات با اساتيد دانشگاه‌ها، به منظور احترام و تكريم علم و استادان علم است، به مجاري ارتباطي متعدد خود با دانشگاهيان، نخبگان علمي و دانشجويان اشاره و خاطرنشان كردند: برگزاري چنين جلساتي، علاوه بر نمادين بودن، تصوير اجمالي از فضاي گفتماني، علمي و فكري دانشگاه‌ها ارائه مي‌كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس، نگاه به آينده كشور را از دغدغه‌هاي دانايان، خردمندان و نخبگان هر كشور برشمردند و گفتند: ترسيم چشم‌انداز آينده از آن جهت مهم است كه اداره كشور در سال‌هاي آينده بر عهده دانشجوياني است كه اكنون در دانشگاه‌ها مشغول تحصيل و تلاش علمي هستند.
ايشان اين موضوع را نشانگر اهميت جايگاه اساتيد و مسئولان دانشگاه‌ها دانستند و خاطرنشان كردند: زنجيره علم و معرفت از آموزش و پرورش تا دانشگاه، وظيفه اصلي براي تحقق آينده مطلوب كشور را برعهده دارند.

رهبر انقلاب اسلامي با طرح اين سؤال كه براي ايرانِ پس از ۲۰ سال، چه آينده مطلوبي متصور است، افزودند: اگر آينده مطلوب مورد نظر، ايراني مقتدر، عزتمند، مستقل، متدين، ثروتمند و برخوردار از عدالت و داراي حكومتي مردمي، پاك، جهادگر، دلسوز و پرهيزگار باشد، ضروري است دانشگاه‌ها آراسته به اين شاخص‌ها باشند و نسل جوان را معتقد و مؤمن به اين عناصر تربيت كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: اگر در دانشگاه‌ها به اين شاخص‌ها اهميت داده نشود، در آينده، ايراني وابسته، از لحاظ فرهنگي رها شده، مبتلا به گسست‌هاي اجتماعي و قومي و مذهبي و سياسي و داراي حاكميت اشرافي را شاهد خواهيم بود.

ايشان خاطرنشان كردند: نتيجه چنين آينده‌اي، كشوري خواهد بود با قله‌هاي ثروت در كنار دره‌هاي بدبختي و نابساماني و محروميت كه نمونه بارز آن جامعه امريكا يا وال استريت امريكايي است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: در چنين آينده‌اي، همه اقشار جامعه از رفاه برخوردار نخواهند بود و كشور، در واقع وال‌استريت ايراني خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامي در جمع‌بندي اين بخش از سخنان خود گفتند: به همين دليل است كه من همواره تأكيد بسيار زيادي بر موضوع دانشگاه‌ها، اساتيد و وزراي علوم دارم زيرا رسيدن به آينده مطلوب ايران، نيازمند تربيت انسان‌هايي عالِم، صبور، مجاهد في‌سبيل‌الله، كاربلد و شجاع است كه اين افراد عمدتاً در دانشگاه‌ها پرورش مي‌يابند.  
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به بيان الزامات تربيت چنين جواناني در دانشگاه‌ها پرداختند و افزودند: «پيشرفت علمي»، «انضباط اخلاقي»، «خويشتنداري ديني»، «بصيرت سياسي» و «ايجاد احساس هويت و افتخار» در محيط دانشگاه‌ها، از الزامات اين كار مهم است.

ايشان درخصوص «پيشرفت علمي»، بر لزوم افزايش سرعت رشد علمي تأكيد كردند و گفتند: من چندي پيش نيز در خصوص كاهش سرعت رشد علمي تذكر دادم زيرا سرعت كم شده است و براي جبران فاصله عقب ماندگي علمي چاره‌اي جز افزايش سرعت رشد علمي وجود ندارد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اظهارات برخي صاحبنظران درباره كاهش سرعت رشد علمي در غرب، خاطرنشان كردند: اگر در غرب سرعت رشد علمي كاهش پيدا كرده به اين دليل است كه آنها از بيشتر ظرفيت‌هاي خود استفاده كرده‌اند اما ما بايد عقب ماندگي 60 يا 70 ساله خود را كه به‌وسيله حكومت‌هاي خائن و غافل به‌وجود آمده، جبران كنيم تا بتوانيم در اين مسابقه جهاني خود را به سطوح بالا و قله‌ها برسانيم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به نقش اساتيد در ايجاد و تقويت «هويت ايراني و اسلامي» در دانشجويان اشاره كردند و گفتند: استادان با بيان پيشرفت‌هاي كشور در عرصه‌هاي هوا فضا، نانو، هسته‌اي، زيست فناوري و پزشكي، مي‌توانند احساس هويت را در دانشجويان به‌وجود آورند.
ايشان با تأكيد بر اينكه ايجاد هر نوع احساس حقارت و واگرايي در دانشجويان، خيانت محسوب مي‌شود، افزودند: دانشجويان بايد همواره به ايراني بودن و مسلمان بودن و انقلابي بودن خود افتخار كنند. رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: اگرچه ما در زمينه پيشرفت‌هاي علمي عقب‌ماندگي تاريخي داريم اما با تلاش و انرژي جوانان با استعداد كشور مي‌توانيم اين عقب‌ماندگي‌ها را جبران كنيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به گزارش‌هاي برخي پايگاه‌هاي استنادي و مجلات معتبر دنيا در خصوص پيشرفت‌هاي علمي ايران اشاره كردند و افزودند: در اين گزارش‌ها به پيشرفت‌هاي علمي ايران با عباراتي همچون «پيشرفت‌هاي ايران خيره‌كننده است»، «ايران قدرت نوظهور علمي است»، «ايران به دنبال تبديل اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش‌محور است»، و «پيشرفت‌هاي ايران در سلول‌هاي بنيادي، علوم هسته‌اي، هوا – فضا، تبادل انرژي و فناوري اطلاعات» اشاره شده است كه بايد اين واقعيت‌ها به نسل جوان منتقل شود تا آنان ضمن احساس هويت، به ايراني بودن خود نيز افتخار كنند.
ايشان، سخن نوِ نظام اسلامي در عرصه مردم‌سالاري را نيز يكي ديگر از افتخارات برشمردند و تأكيد كردند: نظام اسلامي ايران تنها حكومتي است كه مردم‌سالاري را همراه با اسلام و معنويت ارائه كرده است.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: مردم‌سالاري غرب، در واقع حزب‌سالاري است و احزاب در غرب بيشتر از آنكه يك شبكه گسترش يافته در ميان مردم باشند، باشگاه‌هاي سياسي متشكل از برخي سياستمداران و سرمايه‌داران هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: اگر اين واقعيت‌هاي افتخارآميز به جوان دانشجو گفته شود، او ديگر دچار حس واگرايي نخواهد شد و اگر هم براي ادامه تحصيل به خارج از كشور برود، قطعاً بازخواهد گشت زيرا احساس هويت و افتخار مي‌كند. ايشان درباره هويت اسلامي در دانشگاه‌ها نيز افزودند: مسئولان دانشگاه‌ها بايد در مقابل هر اقدام و موضوعي همچون اردوهاي مختلط كه هويت اسلامي دانشگاه‌ها را خدشه‌دار مي‌كند، حساس باشند و با آن برخورد كنند.
بصيرت سياسي و سياست در دانشگاه‌ها يكي ديگر از الزامات دستيابي به ايراني با آينده مطلوب بود كه رهبر انقلاب اسلامي در خصوص آن گفتند: من همواره بر كار سياسي در دانشگاه‌ها تأكيد داشته‌ام و حتي سال‌ها پيش گفتم، «خدا لعنت كند كساني را كه بساط فكر و كار سياسي را در دانشگاه‌ها جمع كردند.»

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: مسئولان آن زمان، از اين عبارت بسيار ناراحت شدند ولي عقيده آنها جلوگيري از كار سياسي در دانشگاه‌ها بود، اگرچه اين روزها رياكارانه حرف‌هاي متفاوتي درباره دانشگاه‌ها مي‌زنند.
ايشان با تأكيد بر اينكه محيط دانشگاه، محيط تضارب آرا و بحث و چالش است، خاطرنشان كردند: وجود اين فضا براي دوران پرانرژي دانشجويي اشكالي ندارد اما اشكال آنجا است كه از اين محيط براي مخالفت با انقلاب و ارزش‌هاي انقلابي بهره‌برداري شود. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: وجود گرايش‌هاي مختلف سياسي در دانشگاه‌ها مانعي ندارد اما مسئولان دانشگاه‌ها اعم از مديران ارشد وزارتخانه و رؤسا و اساتيد بايد همواره مدافع و هدايت‌كننده فضاي چالشي دانشگاه‌ها به سوي مباني و اهداف انقلاب اسلامي باشند و به هيچ وجه نبايد از گرايش‌هاي مخالف انقلاب حمايت شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: دانشگاه و دانشجو بايد همواره انقلابي باشند.
ايشان با اشاره به برخي گزارش‌ها مبني بر گرايش به سوي جانبداري از جريان‌هاي مخالف نظام، در برخي دانشگاه‌ها خاطرنشان كردند: مسئولان آموزش عالي بايد بسيار مراقب باشند تا دانشگاه تبديل به جايگاهي براي واگرايي از مفاهيم و ارزش‌‌هاي انقلاب نشود.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: وجود فضاي انقلابي‌گري و تدين ياد و نام امام (ره) از الزامات حتمي در دانشگاه‌ها است.
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: البته نبايد در دانشگاه‌ها فضاي اجبار و زور و امنيتي به‌وجود آيد بلكه بايد فضاي انقلابي و تدين را با كار طبيبانه و خردمندانه به‌وجود آورد.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه چند توصيه خطاب به مسئولان آموزش عالي و دانشگاه‌هاي كشور بيان كردند.
«حفظ روحيه اميدواري و نشاط در محيط‌هاي علمي و تحقيقاتي»، «اهميت دادن به علوم پايه»، «هدايت مقالات علمي به سمت نيازهاي كشور»، «لزوم تبيين نقشه جامع علمي براي دانشگاهيان و تبديل آن به برنامه» و «تأكيد بر علوم انساني اسلامي» از توصيه‌هاي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به مسئولان بود.

«اهميت ديپلماسي علمي» توصيه ديگري بود كه رهبر انقلاب اسلامي بيان و در عين حال تأكيد كردند: ديپلماسي و ارتباطات علمي مهم است و با آن موافق هستيم اما بايد هوشيار باشيم كه فريب نخوريم و بستر ارتباطات علمي به دريچه‌اي براي نفوذ امنيتي تبديل نشود، زيرا دشمن از هر وسيله‌اي از جمله ارتباطات علمي براي نفوذ استفاده مي‌كند و اين اتفاق در گذشته اتفاق افتاده است و اكنون نيز در مواردي ديده مي‌شود.
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود، اقتصاد مقاومتي را زمينه‌ساز عزت ملي و گره‌گشاي نيازهاي فعلي دانستند و گفتند: برخي مي‌گويند با تأكيد‌هاي مكرر بر عزت ملي، چگونه مي‌خواهيد نيازها و مشكلات فعلي جامعه را برطرف كنيد كه در پاسخ بايد گفت: تنها راه علاج، اجراي واقعي و صحيح سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.

«اهميت و اصل دانستن كار فرهنگي در دانشگاه‌ها» توصيه بعدي رهبر انقلاب اسلامي بود.
ايشان افزودند: البته كار فرهنگي به معناي برگزاري كنسرت يا  حركات موزون در دانشگاه‌ها نيست، بلكه مسئولان بايد ميدان را براي دانشجويان و اساتيد ارزشي باز، و ذهن‌ها را با فرهنگ اسلامي و انقلابي آشنا كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين خطاب به اساتيد انقلابي به عنوان فرماندهان جنگ نرم و دانشجويان انقلابي به عنوان افسران جنگ نرم تأكيد كردند: وظيفه شما نيز نقش‌آفريني واقعي و جدي است زيرا شدت جنگ نرم دشمن نسبت به سال‌هاي گذشته چند برابر شده است.
«پرهيز از حضور و به‌كارگيري عناصر نامطمئن در دانشگاه‌ها» توصيه ديگري بود كه رهبر انقلاب اسلامي بر آن تأكيد و خاطرنشان كردند: كسي كه به هر بهانه‌اي مانند انتخابات و امثال آن، نظام را به چالش مي‌كشد، نامطمئن است و صلاحيت حضور در دانشگاه‌ها را ندارد، همانگونه كه هيچ كشوري اجازه به چالش كشيدن نظام حاكم بر آن، را نمي‌دهد.
 در ابتداي اين ديدار جمعي از اساتيد، صاحبنظران و متخصصان حوزه‌هاي علوم مهندسي، علوم پزشكي و علوم انساني در سخناني پيشنهادها و نظرات خود را در مسائل مختلف بيان و بر محورهاي زير تأكيد كردند:

 ـ جايگاه علم فضا در فناوري‌هاي نوين و توانمندي‌هاي كشور در اين عرصه
 ـ ضرورت همخواني سياست‌هاي دولت به‌ويژه در بخش واگذاري اكتشاف و بهره‌برداري از ميادين نفتي به شركت‌هاي خارجي، با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي
 ـ اهميت توسعه اقتصاد دانش‌بنيان در بخش‌هاي مختلف كشور
 ـ نقش و جايگاه فناوري اطلاعات و شركت‌هاي فناور در توليد علم و ثروت
 ـ ضرورت تأسيس قرارگاه مركزي جهادي براي ارائه خدمات پزشكي و سلامت در مناطق محروم
 ـ لزوم استفاده از مباني ديني و فقهي براي تدوين چارچوب‌هاي نظري حقوق بشر اسلامي و ارائه گزارش سالانه حقوق بشري
 ـ اهميت درك شيوه‌ها و لايه‌هاي پنهاني گسترش زبان انگليسي در كشورهاي هدف و لزوم چارچوب صحيح براي آموزش زبان‌هاي خارجي
 ـ ضرورت بازتوليد نظري و عملي گفتمان انقلاب اسلامي در دو بُعد داخلي و خارجي با رويكرد كارآمدي نظام اسلامي
در پايان اين ديدار اساتيد دانشگاه‌ها نماز مغرب و عشا را به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي اقامه و روزه خود را به همراه ايشان افطار كردند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
1
0
رهبر فرزانه ایران"اگر اساتید وجامعه دانشگاهی ومسئولان بالادستی کشور
" سخنان شمارا سرلوحه عملکرد خود قراردهند"کشورمان در جایگاهی قرار
می گیرد"که کمتر کشوری درمنطقه
افسوس جایگاه کشورمان را "چه ازنظر اقتصادی واجتماعی ونظامی را نخورد.
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
1
با سلام . یکی از بهترین نام گذاری سالها. سال 95 بود که رهبر انقلاب این سال را سال اقتصاد مقاومتی نامیدند . انتظار این بود که همه دست در دست هم بدهند . و بسوی تولید و صادرات محصولات ایرانی برویم . و سارمانهای دیریط از محصولات ایرانی حمایت کنند سازمان مالیات با بستن مالیات سنگین و گمرگ تعرفه های سنگین از واردات چلوگیری کنند . و نیروی های انتظامی و غیره از ورود اجناس قاچاق با بستن بنادر غیر مجاز و ورودی غیر مجاز اعم از گمرگ و مرزها به حمایت از اقتصاد مقاومتی بپردازند . بنظر می رسد هنوز کسانی که از واردات سود بسیار زیاد بهره می ببرند . نمی خواهد بسوی تولید و صادارات اجناس ایرانی بروند و انچنان قدرتی در مجلس . نهادها و ادرات روزنامه ها و رسانه ها و دارند که دوست ندارند به این زودیها اقتصاد مقاومتی اجرا شود . و گویا همه اینها تصمیم گرفته اند این وظایف را را به آیندگان بسپارند . چون می خواهند از ضعف قوانین مالیاتی وگمرگی و و قانون کار و نیز ضعف نظارت بر بنادر غیر مجاز و گمرگ نهایت استفاده را بکنند . و هر موقع که ذهن مردم بسوی اقتصاد مقاومتی می رود با حاشیه سازی در روزنامه ها و رسانه ها حتی در مجلس افکار مردم را به مسائل دیگر مشغول سازند .
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
1
انتقام دشمن این است که با تهاجم نرم جوانان ما را به لذات و شهوات سرگرم کند. پول خرج می‌کنند، عکس مبتذل چاپ می‌کنند و مجانی بین جوانان منتشر می‌کنند. فیلمهای مهیج شهوت را مجانی به این و آن می‌دهند که نگاه کنند. سرمایه‌گذاری می‌کنند، برای پول، سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. می‌توانند آنها را در کشورهای دیگر، آزادانه پخش کنند و پول به‌دست آورند. این‌جا می‌خواهند نسل جوان را ضایع و نابود کنند.
رهگذری در وال استریت
|
Germany
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
1
0
اولین اقدام مهم و حیاتی جهت سرعت بخشیدن به شتاب علمی بخصوص در ایران , تشخیض و برداشتن سرعت گیرهاست.که شوربختانه قاطعیتی در این ضمینه به دلایل مختلف وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار