کد خبر: 791898
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
بلومبرگ: ايران 100 فروند هواپيما از بوئينگ خريداري مي‌كند
در حالي كه در ضرورت خريد هواپيماي خارجي هنوز ابهام وجود دارد و از قرارداد و نحوه تأمين مالي اين خريد خارجي جزئياتي منتشر نشده است، روز گذشته خبرگزاري بلومبرگ اعلام كرد طي روزهاي آينده ايران قرارداد 25 ميليارد دلاري براي خريد 100فروند هواپيماي مسافربري بوئينگ منعقد مي‌كند، البته رويترز اعتبار لازم براي اين قرارداد را 17ميليارد دلار اعلام داشته است.
فرود 17 ميليارد دلار بوئينگ امريكايي روي باند اقتصاد مقاومتيبه گزارش «جوان»، خريد هواپيماي خارجي آن هم به تعداد بالا در حالي كه اقتصاد ايران در پسا برجام هم از گرداب ركود خارج نشده و بنگاه‌هاي اقتصادي يكي پس از ديگري تعطيل مي‌شوند و دولت خود معترف شده كه 7500 بنگاه اقتصادي تعطيل و نيمه تعطيل هستند، جاي بسي تعجب و تأمل دارد.  خبرهاي دريافتي نشان مي‌دهد كه در بالاترين سطوح نظام نيز هنوز در مورد پافشاري عباس آخوندي‌وزير راه و شهرسازي براي انعقاد قرارداد خريد صدها فروند بوئينگ امريكا و ايرباس فرانسه ابهام و سؤال وجود دارد و اين انتقاد مطرح مي‌شود كه چرا دولت به جاي عمل به سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي و تمركز روي اجراي بند بند اين سياست‌ها، تلاش دارد با خريدهاي خارجي ميليون دلاري و جذب سرمايه‌گذار خارجي اقتصاد را احيا كند، غافل از آنكه يك‌سال بيشتر از پايان به كار دولت باقي نمانده است و اقتصاد بيش از پيش به ركود فرو رفته و همچنان مي‌رود.
 
پول خريد هواپيماي خارجي چرا به اقتصاد تزريق نمي‌شود
آخوندي در نشست خبري اسفند ماه سال 94 مبلغ قرارداد ايرباس‌ها را 10/5 ميليارد دلار اعلام كرد اين در حالي است كه رويترز اعتبار مورد نياز براي خريد 100فروند بوئينگ را 17ميليارد دلار اعلام كرده است، البته ارقام 25 و 27ميليارد دلار هم براي اين قرارداد از سوي بلومبرگ ذكر شده است، ‌حال اگربا خوش‌بيني مجموع قرارداد ايرباس و بوئينگ را رقمي بالغ بر 30ميليارد دلار در نظر بگيريم به پول ايران براي عقد اين قرارداد به‌طور تقريبي اعتباري بالغ بر100هزار ميليارد تومان لازم است كه حوزه عمراني كشور در هيچ سالي چنين رقم و اعتباري را به خود نديده است و بي شك با تزريق چنين منبعي به اقتصاد به واقع يك شوك مثبت و احيا كننده به بخش توليد وارد مي‌شود كه مي‌تواند انرژي لازم براي خروج از ركود اقتصادي را فراهم آورد.
 
آخوندي از نحوه تأمين مالي خاص قرارداد مي‌گويد
در اين ميان، وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه نحوه تأمين مالي قراردادهاي خريد هواپيماهاي ايرباس و بوئينگ استثنايي است، چنان آسمان و ريسمان را به هم مي‌بافد كه بگويد خريد هواپيماي خارجي حتي در شرايط ركود اقتصادي فعلي نيز يك فرصت براي كشور به شمار مي‌آيد.  حال در پي اظهارات روزهاي گذشته، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، مبني براينكه جزئيات قرارداد ايران با بوئينگ طي روزهاي آينده اعلام خواهد شد، بلومبرگ به نقل از يك مقام ارشد بوئينگ اعلام داشته است كه اين شركت قصد دارد در صورت اجازه دولت امريكا با ايران قرارداد ببندد.  قرارداد 27ميليارد دلاري ايران با ايرباس فرانسه نيز نيازمند تأييد وزارت خزانه داري امريكا پيش از نهايي شدن است.  به گفته دنيس مولنبرگ، يكي از مقامات ارشد بوئينگ، اين شركت قصد دارد در صورت اجازه دولت امريكا با ايران قرارداد ببندد.  مولنبرگ درباره بازار صنعت هواپيمايي ايران گفت: ظرفيت بازار ايران به‌صورت مساوي بين بوئينگ و ايرباس تقسيم شده است و قصد داريم در اين زمينه با ايرباس رقابت كنيم.
 
امريكا مجوز فروش هواپيماي مسافربري به ايران را صادر كرد
از سوي ديگر امضاي سند وزارت خزانه‌داري امريكا در آخر هفته گذشته خبر از آن مي‌دهد كه چشم‌انداز توافق خريد بوئينگ از ايالات متحده امريكا روز به روز عملي‌تر مي‌شود.  همان طور كه ايرنا خبر داده، در سند وزارت خزانه‌داري امريكا كه در 24 مارس امضا شده، آمده است: «اتباع ايالات متحده مجاز هستند كه در تمامي تراكنش‌هاي رايج مربوط به مذاكرات و همچنين به قراردادهاي مشمول صدور مجوز فعاليت‌هاي مرتبط با صادرات و بازصادرات، هواپيما‌هاي مسافري تجاري و قطعات و خدمات مربوطه به ايران ورود كنند. با اين شرط كه اجرايي شدن هر يك از اين قراردادها صراحتاً مجوزي از دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي داشته باشد.» پيش از اين در دي‌ماه‌ سال گذشته، باراك اوباما رئيس جمهوري امريكا ضمن موافقت با فروش هواپيماهاي مسافربري امريكايي به ايران، به وزير خارجه خود اختيار داد تا مجوز فروش هواپيماهاي مسافربري را به ايران صادر كند.  در اسفند ماه سال گذشته شركت بوئينگ اعلام كرد كه فروش هواپيماي مسافري به ايران نيازمند موافقت رسمي دولت ايالات متحده در زمينه‌هاي متعدد و مشخص است، اما اين شركت مجوز مذاكره با ايران را دريافت كرده است.  سخنگوي شركت بوئينگ گفت: «مجوزي كه از دولت امريكا داريم به ما اجازه مي‌دهد تا با شركت‌هاي هواپيمايي مسافربري ايران كه مورد تأييد ايالات متحده هستند وارد مذاكره شويم.
 
آخوندي: قرارداد خريد 118 فروند ايرباس نهايي مي‌شود
در اين بين در شرايطي خبرها از به حاشيه رفتن قرارداد خريد ايرباس فرانسه حكايت دارد كه وزير راه و شهرسازي نيز طي چند روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايرنا با رد اخبار منتشر شده مبني بر تعويق در نهايي شدن قرارداد خريد 118 فروند ايرباس، تأكيد كرد كه پيش‌قرارداد خريد ناوگان از ايرباس در سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به فرانسه به امضا رسيد. اين قرارداد در آينده نزديك نهايي خواهد شد.
از زمان لغو تحريم‌هاي غرب عليه ايران، اين كشور به صورت جدي براي خريد هواپيماهاي مسافربري اقدام مي‌كند و با توجه به كاهش شديد تقاضا براي خريد هواپيماهاي مسافربري در جهان به دليل بحران‌هاي كنوني در اقتصاد جهاني، باز شدن بازار ايران براي شركت‌هاي هواپيماسازي بسيار اميدواركننده است.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
1
0
سایت جوان "خرید هواپیمای بوئینگ دو
برد برای این دولت دارد.
1- با این رقم پولی که ایران به جیب امریکا می ریزد"شاید عاملی شود" که
سیاستمداران امریکا کوشه چشمی"
داشته "فرصتی در برجام با خوش خیالی برای دولت بازکنند.
2- اقایانی که دریافتی نجومی داشتند"
نباید سوار بوئینگ امریکائی بشوند"واقعا هواپیمای امریکائی "مانند ماشین ها
یشان"بسیار راحت ست"اجازه
نمی دهد اب در دل شان تکان بخورد.
-ضمنا بقیه 99 درصد بقیه مردم هم تماشاچیان خوب ومودبی هستند.
فراهانی
|
Germany
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
1
1
شما دوست داری میتونی سوار همین تچلف ها بشی...
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
1
0
112 فروند ایرباس از فرانسه وحالا 100 فروند بوئینگ از امریکای جنایتکار
اصلا فرض کنیم اقتصاد مقاومتی نداریم ایا کشور واقعا نیاز به دویست فروند هواپیما دارد؟چه توجیه اقتصادی ویا منافع ملی برای این کار است ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
1
1
... شیفته امریکا کار خودش را می کند وبه هیچ نصیحت یا تذکر هم گوش نمی دهد. چون باورش این است که باید با غرب ارتباط داشته باشیم. این هواپیما ها فردا احتیاج به قطعه وتعمییر پیدا می کنند و صد در صد وابسته وگرفتار می شویم . این هم هدف اخوندی است.
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
1
0
آنچه که دشمنان، دشمنان بنیانی این ملت همیشه میخواهند و دنبال میکنند، این بوده است که از این ملت سلب هویت کنند. وقتی یک ملتی احساس شخصیت نکرد، احساس هویت نکرد، راحت‏تر زیر بار میرود؛ گذشته‏ ی او را انکار میکنند، امکانات او را انکار میکنند، قدرتهای درونی و ذاتی او را انکار میکنند، برای اینکه بتوانند براحتی آن ملت را، آن کشور را در مشت بگیرند. این کاری است که در استحاله‏ ی فرهنگی،انجام می گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار