کد خبر: 791873
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸

رئیس فدراسیون شطرنج با حضور در ایسنا از مسائل مختلف این رشته ورزشی سخن گفت.فدراسیون شطرنج که مدت ها با سرپرست اداره می شد سرانجام به ثبات مدیریتی رسید و مهرداد پهلوان زاده که از بطن جامعه شطرنج است بر صندلی ریاست فدراسیون شطرنج تکیه زد. او حالا هدف های بزرگی برای شطرنج دارد. او که سالها زندگی خود را صرف شطرنج کرده زمانی که فتوای امام خمینی (ره) در خصوص شطرنج صادر شد در جبهه به همرزمانش شیرینی داد.

پهلوان زاده روز کاری خود را از شنبه تا پنجشنبه می داند و اولویت زندگی‌اش کارش است. او معتقد است اگر شطرنجبازان به درستی حمایت و هدایت شوند شطرنج ایران روزی قهرمان جهان نیز خواهد داشت. رئیس فدراسیون شطرنج زمانی که این فدراسیون تنها یک اتاق داشت، کاخی در رویا خود برای شطرنج ساخت و ایده‌اش را به عنوان پایان نامه درسی‌اش ارائه داد که در نهایت حالا فدراسیون کنونی شطرنج است.

او ساعتی مهمان ایسنا بود که گفتگوی ایسنا با رییس فدراسیون شطرنج را در ادامه می خوانید:

 

شطرنج مجاز شد، در جبهه شیرینی دادم

وقتی که سال 67 فتوای امام (ره) در خصوص شطرنج اعلام شد من در جبهه بودم و زمانی که این خبر اعلام شد من برای همه پادگان شیرینی خریدم. حتی در همان جا با یک دستگاه خراطی که داشتیم مهره شطرنج تراشیدیم و یک مسابقه هم برگزار کردیم. من علاقه زیادی به شطرنج داشته و دارم.

 

اولین مسابقه بزرگ رسمی بعد از انقلاب را برگزار کردیم

سال 69 قبل از اینکه حتی فدراسیون برپا شود من اولین مسابقه رسمی را در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردم. در همان سال 69 فدراسیون باز شد و برای قهرمانی استان تهران اطلاعیه ای زدیم که 2000 نفر ثبت نام کردند. واقعا برای ما یک شوک بود زیرا نه انتظار اینچنین استقبالی را داشتیم و نه امکانات آنرا. آن زمان فدراسیون شطرنج ساختمان کوچکی داشت و امکاناتی نبود برای برگزاری مسابقاتی با این تعداد شرکت کننده. سالن قصر یخ را سازمان تربیت بدنی در اختیار ما گذاشت و بقیه لوازم را هم از جاهای مختلف تهیه کردیم. مسابقه را به خوبی برگزار کردیم و از همان زمان من درگیر برگزاری مسابقات شدم.

 

از بریدن سر گوسفند تا پر کردن سر انسان!

من به عنوان اولین رییس هیات شطرنج استان تهران انتخاب شدم که آن موقع با 24 سال سن فعالیت زیادی کردم. با فرهنگسراهای تهران ارتباط برقرار کردیم و آنها را در شطرنج فعال کردیم. کشتارگاه بهمن به فرهنگسرای بهمن تغییر نام و کاربری داد و قطب فعال شطرنج کشور شد. اصلاح یعنی این که از بریدن سر گوسفندان تصمیم بگیری سر انسان ها را به کار بیاندازی. شطرنجبازان بسیاری از آن جا شکل گرفتند.

 

"کاخ شطرنج ایران" از رویا تا واقع

من در رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی تحصیل کرده ام، پایان نامه ام را با عنوان کاخ شطرنج ایران انتخاب کردم، وقتی موضوع را با اساتید مطرح کردم گفتند مگر شطرنج کاخ می خواهد! در یک میز هم می شود بازی کرد. تعجب کردند که ساختمان شطرنج در چه حد می تواند مهم باشد که پایان نامه کارشناسی ارشد باشد. در هر صورت قبول کردند و  طرحی که من ارائه دادم طرح پایه همین ساختمانی است که ساخته شده است. حتی به صورت فرضی هم من حوالی پارک لاله را برای ساختمان شطرنج انتخاب کرده بودم. مهندس کامبوزیا از من خواست که نقشه های پروژه را در اختیارش قرار دهم که در ادامه ساختمان کنونی شطرنج ساخته شد. من همیشه می گویم که اگر رویایی دارید روی کاغذ ثبت کنید تا به واقعیت نزدیک شود. من این کار را امتحان کردم.

 

 

خزانه دار فدراسیون شطرنج آسیا هستم

ده سال پیش یک گروه خوبی برای شرکت در انتخابات فدراسیون شطرنج آسیا تشکیل دادیم و پیروز انتخابات شدیم. در این گروه رییس و دبیر از امارات بودند و هستند و من هم از آن زمان به عنوان خزانه دار فدراسیون شطرنج آسیا فعالیت می کنم. در این مدت فعالیت های خوبی در راستای گسترش شطرنج در آسیا انجام داده ایم. در زمانی که شروع کردیم 44 کشور عضو فدراسیون آسیا بودند اما حالا  تعداد اعضاء به 51 کشور رسیده است.

 

روز کاری من شنبه صبح شروع می‌شود و پنجشنبه شب تمام!

من به خاطر موقعیت پیش آمده خانواده را به امارات بردم و تقریبا 8 سال آنجا بودم. تا اینکه دو سال قبل هر دو فرزندم در مدرسه تیزهوشان قبول شدند و خواستار بازگشت به ایران شدند تا در ایران تحصیل کنند زیرا ایران برای تحصیل بهتر است. کامبوزیا به من گفت که کریمی می خواهد استعفا دهد و از من خواست که جایگزین او شوم. من روز جمعه از امارات به اصفهان سفر کردم که کامبوزیا گفت شنبه به فدراسیون بروم که بالاخره رضایت دادند من شنبه عصر فدراسیون باشم و از آن موقع تاکنون در فدراسیون فعالیت دارم. روز کاری من شنبه صبح آغاز و پنجشنبه شب پایان می پذیرد .البته بسیاری از جمعه ها هم مشغول برگزاری دوره های آموزشی و یا مسابقات هستیم( با خنده) من چندین سال به عنوان داور بین المللی فعالیت کردم. در مسابقات معتبر زیادی داوری کردم و زمانی که برگشتم ایران هنوز تعهداتی داشتم که شش ماه اول که به عنوان دبیر بودم برخی سایت ها اعتراض می کردند که چرا دبیر فدراسیون حضور ندارد در حالیکه من تعهدات داشتم. اما بعد از پایان تعهدات بدلیل مشغله کار دیگر وقت داوری ندارم.

 

نزدیک ترین منزل ممکن به فدراسیون را انتخاب کردم

خانواده من هم اکنون اصفهان هستند و اگر بشود آخر هفته کنار خانواده ام. خانواده با این شرایط تا حدی کنار آمده اند. البته چون من سفرهای شطرنجی زیادی به عنوان داور رفته ام درک می کنند. منزلم رو به روی فدراسیون است و زمانی که آمدم تهران نزدیکترین خانه ممکن را به فدراسیون انتخاب کردم.

 

اولویتم کار است

اگر تمام ایرانی ها اولویت زندگی خود را کارشان قرار دهند قطعا می توانیم بیش از این پیشرفت کنیم. چرا می گویند فرار مغزها در حالی که بسیاری از بهترین ها نرفته اند، از همه اقشار رفته اند ولی اکثر آنهایی که رفته اند موفق بودند زیرا می خواستند در کشور جدید بهترین باشند بنابراین به تحصیل و کار اهمیت زیاد دادند، به همین دلیل در کشورهای مهاجر پذیر، ایرانی ها به عنوان مهاجران موفق معروف هستند

 

خبرگزاری شطرنج داریم

ما یک خبرگزاری برای فدراسیون راه اندازی کردیم که می خواهیم گسترش بدهیم. شاید در ابتدا که ایسنا به عنوان خبرگزاری دانشجویان ایران به وجود آمد مردم آشنایی چندانی نداشتند و خیلی ها آنرا جدی نمی گرفتند اما حالا به قدری بزرگ و معتبر شده که همه دنبال می کنند. به همین دلیل نام کانال تلگرام را خبرگزاری شطرنج گذاشتیم. ما یک دوره ی تخصصی آموزش ارتباطات رسانه ای شطرنج برگزار کردیم که با استقبال خوبی رو به رو شد. معضلی همیشه داشتیم که خبرنگاران با شطرنج آشنا نبودند چون شطرنج در حالت تخصصی سخت است. این کلاس را گذاشتیم تا خبرنگاران و برخی از کادر فدراسیون در چند بخش اطلاعات بصری ، ساخت گزارش، برنامه نویسی، طراحی وبسایت و ... آموزش ببینند.

 

تیتر بزنید "تیم ملی شطرنج از پرواز جا ماند!"

گفتم خبر جا ماندن تیم ملی از پرواز را منتشر کنید چون به نفع شطرنج است. انتقاد نباشد کسی توجهی نمی کند. تا ایرادی گفته می شود مردم خبرها را دنبال می کنند طبیعی هم هست زیرا مردم از مصاحبه های تشریفاتی و اخبار پر تملق بدشان می آید. شطرنجبازان ما سال گذشته در المپیاد زیر 16 سال جهان در مغولستان شرکت کردند که تمام کشورهای صاحب شطرنج دنیا در آن شرکت کرده بودند. بچه های ما هند و روسیه را پشت سر گذاشتند و قهرمان جهان شدند اما در برگشت از پرواز جا ماندند و بچه ها مجبور شدند که 48 ساعت همانجا بمانند و با دو روز تاخیر به ایران آمدند. خبر "ایران قهرمان شطرنج تیمی زیر 16 سال جهان شد" را شاید افراد کمی دیدند اما اگر در خبر تیتر بزنید تیم ملی ایران از پرواز جا ماند این خبر جاذبه زیاد دارد و با پخش شدن این خبر مردم میفهمیدند که ایران قهرمان جهان شده است. تعریف می کنید مردم نمی خوانند. شما تیتر کنید تیم ایران به دلیل بی نظمی مسئولان از پرواز جا ماند تا این خبر پربازدیدترین خبر شود(باخنده)

 

ضعف ها را قبل از رئیس شدن دیده ام

من اعتقاد دارم انتقاد سازنده ارزشمند است. حتی اگر انتقاد از ما مغرضانه باشد باعث دیده شدن شطرنج می شود. من یک فرد هستم و نمی گویم می توانم همه جا را گلستان کنم یعنی تاثیر گذاری من نسبی است. من سالها برای شطرنج کار کرده ام. فدراسیون کارش را انجام می داد و کمتر کاری در این سال ها جا ماند. حتی زمانی که با سرپرستی اداره میشد ما کارمان را می کردیم و حالا هم ما در تداوم گذشته هستیم و صرفا یک انتخاباتی انجام شد و من از یک صندلی به صندلی دیگر رفتم. وضعیت ثبات پیدا کرده است. ما تقریبا با همان تیم و تغییرات اندک کار را ادامه می دهیم. من از بدنه فدراسیون آمده ام و همین که ضعف ها را قبل از ریاست دیده ام فکر می کنم بهتر می توانم کار کنم. حالا احساس می کنم در اتاق ریاست محبوس شده ام. رییس بودن چندان چیز خوبی هم نیست. حالا  اهل شطرنج و همکاران انتقادها را کمتر منتقل می کنند و به نوعی دچار خودسانسوری هستند. اما من سعی کردم ارتباط خوبم را با کارکنان فدراسیون حفظ کنم تا همچنان اگر ضعفی هست فورا در جریانم بگذارند. مربی گری را نیز در فدراسیون تخصصی کردیم. مثلا مربی درجه دو ما باید حداقل پنج بخش تخصصی را گذرانده باشد تا بتواند در دوره مربیگری درجه دو شرکت کند. در مربیگری درجه یک که این مباحث بیشتر است. با این شرایط مربیان علمی تر می شوند و تخصص ها آنها در زمینه های مختلف شطرنج و ورزش بیشتر می شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار