کد خبر: 791667
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
بيست و چهارمين نمايشگاه قرآن آغاز به كار كرد
بيست و چهارمين نمايشگاه قرآن كريم با شعار«به سوي فهم قرآن» با حضور وزير ارشاد در مصلاي تهران آغاز به كار كرد. علي جنتي در مراسم افتتاحيه اين رخداد قرآني آشنايي مردم با فرهنگ قرآني را راهكار رفع نگراني‌هاي رهبري و مراجع عنوان كرد.
محمدصادق عابديني
نمايشگاه قرآن كريم هر ساله در طول ماه مبارك رمضان ميزبان آخرين توليدات فرهنگي و هنري قرآني است.
 
تلاش وزارت ارشاد براي نشر فرهنگ قرآن
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم آغاز به كار بيست و چهارمين نمايشگاه قرآن كريم، بر تلاش اين وزارتخانه براي نشر فرهنگ قرآن و فراهم كردن فضاي مرفه فرهنگي در چارچوب نظام اسلامي تأكيد كرد.

علي جنتي در اين مراسم گفت: قرآن معجزه ابدي اسلام و تنها كتاب معتبر آسماني است، تنزلش از جهان قرب به عالم مادي سبب عظمت ماه رمضان شده است و اين ايام مبارك، فرصت مغتنمي است تا تشنگان معرفت از لطايف و معارف قرآن سيراب شوند، قرآن اقيانوس بيكراني است كه فهم بشر از درك حقايق آن عاجز است و به تعبير امام راحل، قرآن جلوه خداي تعالي است، ادراك عمق آن كه حقايقش است، غيرممكن است با اين‌همه خدا آنقدر قرآن را تنزل داد كه دست به آن برسد و سير وصول قرب الهي ممكن شود.

وي افزود: هدف از اين كلمات بينات، سعادت بشر از طريق تهذيب نفوس و آگاهي جامعه بوده است، كتابي كه براي تربيت انسان نازل شده است بايد قابليت رشد دادن همه بشر را داشته باشد، قرآن توانسته است در هر دوره متناسب با شرايط آن زمان، نقش خودش را ايفا كند، بي‌گمان يكي از رموز قرآن درآميختگي آن با عناصر هنر و دانش است، اين ظرفيت سبب شد ايرانيان پايه‌گذار بسياري از علوم در زمينه هستي‌شناسي، انسان‌شناسي و خداشناسي باشند.  وزير ارشاد اظهار كرد: امروزه يكي از دغدغه‌هاي مسئولان، معضلات اخلاقي است كه در همين داستان شيرين يوسف(ع) مي‌توان پاسخ بسياري از معضلات اخلاقي را يافت. در اين سوره راه حل اين معضل را تهذيب نفس، تحمل، صبر و بردباري بيان كرده است و روحانيت معظم، صداوسيما و ديگر دستگاه‌ها و نهادهاي فرهنگي بايد در اين جهت حركت كنند.
  
رونمايي از نفيس‌ترين قرآن جهان
هر ساله جديد‌ترين دستاورد‌هاي قرآني و محصولات فرهنگي توليد شده در حوزه قرآن در نمايشگاه قرآن كريم عرضه مي‌شوند. امسال و در بيست و چهارمين دوره نمايشگاه قرآن، از نفيس‌ترين قرآن جهان رونمايي شد.

اين قرآن كه 18 سال كتابت آن به طول انجاميده است، به دليل حضور اساتيد بنام هنر‌هاي خطاطي و تذهيب در كتابت آن از متمايزترين قرآن‌هاي خطي است كه تا به حال در جهان كتابت شده است.
كاغذي كه براي كتابت اين قرآن به كار رفته است دست‌ساز زرافشان است و نگارش آن به خط ثلث، يكي از زيباترين خطوط و عروس خطوط اسلامي انجام شده است.

همچنين، كار كتابت اين قرآن نفيس توسط غلامرضا ماهرويي، متخصص خط ثلث انجام شده است. اين قرآن هر صفحه‌اش تذهيب مخصوص به خود را دارد كه آن را از ديگر قرآن‌ها متمايز كرده است. مجيد صادق زاده، مدير تذهيب پروژه و رسول معتمدي، مدير پروژه كتابت نفيس‌ترين قرآن جهان اسلام هستند.  از ديگر برنامه‌هاي رونمايي در بيست و چهارمين نمايشگاه قرآن، رونمايي از نخستين ترجمه گرجستاني قرآن كريم با نگاه فرهنگي اهل بيت(ع) است.
  
برگزاري مسابقه عكاسي با موضوع فهم قرآن
وزارت ارشاد در طول برگزار نمايشگاه قرآن اقدام به برگزاري مسابقه عكاسي با موضوع فهم قرآن كرده است. ياسر ساجدي، مدير سايت و فضاي مجازي نمايشگاه قرآن مي‌گويد: مسابقه عكس با سه موضوع «فهم قرآن، اقدام و عمل»، «خانواده و نمايشگاه قرآن» و «كاستي‌هاي نمايشگاه قرآن» برگزار مي‌شود. علاقه‌مندان مي‌توانند با مراجعه به سايت نمايشگاه قرآن از جزئيات اين مسابقه و نحوه شركت در آن اطلاع پيدا كنند.
 
پنج گام تا بهشت در نمايشگاه قرآن
يكي از بخش‌هايي كه امسال به نمايشگاه قرآن اضافه شده است، «پنج گام تا بهشت» است. مصطفي عباسي مقدم، مسئول اين بخش راه اندازي «پنج گام تا بهشت» را در راستاي اهداف شعار امسال نمايشگاه عنوان مي‌كند و مي‌گويد: استماع و قرائت صحيح، ترجمه و درك معناي قرآن، شناخت واژه‌ها و مفاهيم، تدبر و فهم عمومي و تمسك و عمل به قرآن، گام‌هايي هستند كه توجه به آنها فهم صحيح قرآن را در پي دارد. عباسي‌مقدم با بيان اينكه در اين بخش مفاهيم آيات به شكلي ساده و روان به بازديدكنندگان علاقه‌مند يادآوري مي‌شود، اظهار داشت: براي رسيدن به اين هدف پنج گام به سوي فهم قرآن طراحي شد به طوري كه اگر كسي اين گام‌ها را طي كند مي‌تواند از فهم آيات قرآن كريم بهره‌مند شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار