کد خبر: 791322
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
لاريجاني در سايه كم‌توجهي ساير نمايندگان در كميسيون فرهنگي ثبت‌نام كرد
استقبال نمايندگان مجلس دهم از كميسيون فرهنگي آنقدر كمرنگ بود كه حالا علي لاريجاني، رئيس مجلس براي عضويت در اين كميسيون ثبت‌نام كرده است تا شايد به اين وسيله اندكي از بار كم‌لطفي نمايندگان به حوزه فرهنگ كاسته شود.
الناز خمامي‌زاده
اينكه تنها پنج نفر براي عضويت در كميسيون فرهنگي مجلس دهم ثبت‌نام كنند و باقي نمايندگان در صف‌هاي طويل ساير كميسيون‌ها به انتظار بنشينند تا شايد يك صندلي خالي در اين كميسيون‌هاي پر‌ازدحام برايشان پيدا شود، يكي از اتفاقات عجيب و البته متداول مجلس شوراي اسلامي است. كميسيون فرهنگي مجلس معمولاً در اكثر دوره‌ها با بي‌رغبتي نمايندگان مواجه مي‌شود و اين در حالي است كه موضوع فرهنگ در بسياري از مواقع جزو لاينفك سخنان مقام معظم رهبري بوده است. آنچنانکه چندي پيش در ديدار مقام معظم رهبري با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايشان از يك «بي‌اهتمامي» در «امر فرهنگ» گلايه كرده و اين ولنگاري را محدود به دستگاه‌هاي دولتي نكردند، بلكه دستگاه‌هاي غير‌دولتي - همچون مجلس شوراي اسلامي - را نيز داخل در اين مسئله دانستند. اين سخنان وضعيت بحراني چند سال گذشته را درباره مجلس دهم تغيير نداد. كميسيون فرهنگي از دوره هشتم و سال 87 با بي‌توجهي نمايندگان خانه ملت رو‌به‌رو شد. در آن سال تعداد اعضاي كميسيون فرهنگي براي نخستين‌بار به حد نصاب نرسيد. بعد از آن در دوره نهم و در سال 91 نيز براي اولين تعداد متقاضيان كميسيون فرهنگي تك رقمي شد و به 9 نفر رسيد. حالا مجلس دهم از نظر شدت كم‌توجهي نمايندگان و داوطلب شدن تنها پنج نماينده در كميسيون فرهنگي در نوع خودش كم‌نظير است.

تا پيش از ثبت‌نام علي لاريجاني، تنها چهار نماينده براي عضويت در كميسيون فرهنگي اعلام آمادگي كرده بودند. حجت‌الاسلام احمد سالك(اصفهان)، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر(مشهد)، دكتر جمشيد جعفر‌پور(لارستان) و حجت‌الاسلام احمد مازني(تهران) اين چهره‌ها هستند. ساير نمايندگان اما براي عضويت در كميسيون‌هاي مرتبط با امنيت ملي و سياست خارجي، اقتصاد، صنايع و برنامه و بودجه صف بسته‌اند و در اين شرايط رئيس مجلس شوراي اسلامي هم آمادگي خود را براي حضور در اين كميسيون كم تعداد اعلام و در آن ثبت‌نام كرده است. به اين ترتيب تعداد نمايندگان كميسيون فرهنگي مجلس تا اين لحظه به پنج نفر افزايش پيدا كرده است. لاريجاني در گذشته تجارب فرهنگي چون رياست سازمان صداوسيما و نشستن بر صدر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را داشته است و از اين رو آشنايي و توانمندي خوبي نسبت به امور فرهنگي دارد. علاوه بر اين، حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي در كميسيون فرهنگي مي‌تواند به نوبه خود توجه ساير نمايندگان را به اين كميسيون كم طرفدار جلب كند. به ويژه آنكه قرار است در همين روزها تكليف اعضاي كميسيون‌هاي پر ازدحام مشخص شود به آن معنا كه احتمالاً برخي نمايندگان مجبور خواهند شد كه از كميسيون‌هاي پر ترافيك قطع اميد كنند و به كميسيون‌هاي كم ازدحام‌تري چون كميسيون فرهنگي دل ببندند. ظاهراً كميسيون‌هاي عمران، اقتصادي، آموزش و تحقيقات و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم تقاضاي عضويت بالايي دارند. حالا احتمال آن وجود دارد كه برخي داوطلبان عضويت در اين كميسيون‌ها از سر ناچاري راهي كميسيون فرهنگي شوند. اتفاقي كه چندان خوشايند به نظر نمي‌رسد؛ چراكه از نظر بسياري از صاحبنظران فرهنگي، كميسيون فرهنگي بايد جاي افرادي باشد كه دغدغه فرهنگي دارند نه افرادي كه با بي‌ميلي حوزه دلخواه خود را به مقصد اين كميسيون رها كرده‌اند.

از آنجا كه تعداد اعضاي هر كميسيون بايد به حد نصاب 19 عضو برسد، حالا عرصه فرهنگ و هنر منتظر معرفي 14 عضو باقيمانده كميسيوني است كه تصميماتش مي‌تواند سرنوشت چهار سال حوزه فرهنگ و هنر كشور را رقم بزند.

در حال حاضر از ميان پنج چهره داوطلب حضور در كميسيون فرهنگي كشور، دو تن حامي توقيف فيلم و لغو كنسرت‌ها در مجلس نهم بوده‌اند. در عين حال با وجود حمايت هنرمندان از ليست اميد در زمان انتخابات مجلس، از فراكسيون 158 نفره اميد تنها يك نماينده در كميسيون فرهنگي ثبت‌نام كرده است. با اين حال برخي رسانه‌ها نيز علي لاريجاني را چهره معتدل كميسيون فرهنگي پيش‌بيني مي‌كنند؛ كسي كه مي‌تواند رويكرد مجلس را نسبت به مسائل فرهنگي تعديل كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
فرهنگ، دژ حیات یک ملت است که برفراز قله هستی یک ملت بنا می شود،. اگر دشمن بتواند در دژ حیاتی یک ملت یعنی فرهنگ یک کشور رخنه کند و یا به هر دلیل، برج و باروی آن به تصرف معیارها و ارزشهای مورد نظر آنان درآید، بی شک آن ملت خودآگاه یا ناخودآگاه حیاتش همان گونه که صاحبان معیارهای بیگانه اراده کنند، رقم خواهد خورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار