کد خبر: 791138
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
اگر برای مقابله یا پیشگیری از تحریف امام اقدامات جدی صورت نگیرد، پیامدهای آن می‌تواند مصیبت‌بار باشد. این بی‌توجهی ممکن است در بستر تاریخ کم‌کم موجب قرائتی از امام شود که با آنچه حضرت امام می‌خواست تا ثریا فاصله داشته باشد.
دكتر عبدالله گنجي

اگر برای مقابله یا پیشگیری از تحریف امام اقدامات جدی صورت نگیرد، پیامدهای آن می‌تواند مصیبت‌بار باشد. این بی‌توجهی ممکن است در بستر تاریخ کم‌کم موجب قرائتی از امام شود که با آنچه حضرت امام می‌خواست تا ثریا فاصله داشته باشد، ممکن است «سنت‌های غلط» و «بدعت‌های دینی - سیاسی» به نام امام در تاریخ ثبت شود که آیندگان را درگیر خود کند و یا به عمق حقیقت و ماهیت قیام امام دست پیدا نکنند. به طور مثال امام با سه دسته مرزبندی جدی داشت که عبارتند از: 1- غرب به عنوان مظهر قدرت مادی و طاغوتی 2- لیبرال‌ها و التقاط به عنوان قرائت‌های انحرافی از دین 3- اشرافی‌گری در روحانیت یا حاکمان جامعه اسلامی. اگر این خطوط فاصل به درستی تبیین نشود، ممکن است خود اشراف پرچمدار نهضت امام شوند و یا لیبرال‌ها خود را وارث انقلاب بدانند. برای پیشگیری از تحریف امام عمده اقدامات قابل حصول را می‌توان به نحو زیر احصا و برجسته نمود.
1- مقام معظم رهبری یکی از بهترین‌ راه‌های پیشگیری از تحریف امام را به میدان آمدن شاگردان قدیمی امام می‌داند. آنان که با سیره و اندیشه امام زندگی کرده‌اند و با همه وجود آن حضرت را درک کرده‌اند، می‌توانند پرچمدار صیانت از آرا و اندیشه امام باشند و از شاخص‌های واقعی خط امام هم در خود و هم در جامعه اسلامی حراست و پاسداری نمایند.
2- امام شخصاً اعلام نموده‌اند که آنچه به بنده منتسب می‌شود یا باید دست‌خط خود من باشد یا صوت من در صدا و سیمای جمهوری اسلامی موجود باشد. بنابراین با این قاعده می‌توان هرآنچه با بیان و قلم امام مغایر است را دور ریخت و بی‌اعتبار ساخت.
3- اندیشمندان و دانشگاهیان که علاقه‌مند به مطالعه درباره اندیشه، ‌نظام‌سازی و سیره امام هستند باید بدانند که با «روش‌های برون‌دینی» به خطا خواهند رفت و به جای تفسیر امام به تحریف ایشان خواهند رسید. از آنجا که امام از التقاط بیزار است و مبتنی بر معرفت ذاتی تجویز سیاسی می‌کند، نمی‌توان با روش‌های پست مدرن علوم انسانی غرب به تحقیق و تفسیر امام پرداخت. بنابراین روش‌های «درون‌دینی» همچون روش‌های نقلی، کلامی، وحیانی، قیاسی، کیفی و .... می‌تواند در زمینه پژوهش‌های امام‌شناسی به کار گرفته شود. از آنجا که روش های پست مدرن همچون پساساختارگرانی، گفتمان، ابطال‌پذیری، هرمنوتیک، پدیدارشناسی و... مبتنی بر معرفت نسبی پایه‌گذاری شده‌‌اند، اندیشه امام را به انحراف خواهند کشاند و مشکلات نیروهای فکری اصلاح‌طلب اکنون همین موضوع است.
4- مراجعه به قرائن از دیگر متدهای مواجهه با تحریف امام است. ممکن است شخصی یک عبارت، داستان یا تصمیمی را از امام ذکر نماید. برای بررسی و قضاوت درباره صحت و سقم آن لاجرم باید به گفتمان امام در آن زمینه مراجعه شود. به طور مثال ممکن است فردی یا جریانی مدعی نرمش امام در مقابل امریکا شود، برای این موضع باید موضع علنی امام درباره امریکا از 1341 تا 1368 بررسی شود و اگر مورد مشابهی وجود ندارد بدون تردید آن مدعا باطل است.
5- ممکن است امام در برخی زمینه‌ها از تطور گفتمانی برخوردار باشد یا مواضعش متفاوت باشد. دقت در این موارد نشان می‌دهد که سیر تطور امام به معنی عدول نبوده که در مسیر تکامل بوده است و شرایط زمانی و مکانی ایجاب می‌کرده که شیب و جهت مواضع امام چگونه باشد. به طور مثال امام از سال 1341 تا 1348 به دنبال نصحیت حاکمان ایران و کم کردن سلطه خارجی از طریق نقادی است، اما وقتی به بی‌فایده بودن تذکرات پی می‌برند حکومت اسلامی را به عنوان مدل جایگزین طرح می‌نمایند. بنابراین در این پروسه مبارزات امام مسیر کمال و تکامل را طی می‌‌نمایند و هر روز بعدی از خاستگاه فکری و سیاسی خود نسبت به وضع موجود را تکمیل می‌نمایند تا اینکه در بهمن 1357 هیچ تساهل و تسامحی را در همراهی، ادغام و سهم‌دهی نمی‌پذیرند. زمان و مکان دو عنصر مهم امام در اجتهاد است که بسیار از آن بهره بردند، اما زمان و مکان شیب حرکت تکاملی امام را معین می‌کرد نه اصل و غایت حرکت وی را. به طور مثال حضرت امام سال 1358 بیشتر از سال 1342 بر سر امریکا فریاد می‌زند و در سال 1367 آن را به اوج می‌رساند. این مسیر به صورت تدریجی و مبتنی بر کنش- واکنش امریکا و انقلاب اسلامی است. نمی‌توان گفت امام در سال 1342 با امریکا کاری ندارد، اما در سال 1367 آن را دشمن اسلام و مسلمین می‌داند.

6- برای درک انگیزه تحریف‌کنندگان باید کشف صورت گیرد. برای این منظور مطالعه چند شاخص در خصوص فرد یا جریان تحریف‌کننده ضروری است. نسبت فرد مذکور با حال و گذشته مرکزیت نظام جمهوری اسلامی چگونه است؟ نگاه فعلی غرب به ایشان و برعکس چگونه است و آیا در این نگاه دوطرفه تطور صورت گرفته است؟ آیا زندگی خصوصی فرد با شاخص‌های مدنظر امام جهت زیست اجتماعی- اقتصادی همخوان است؟ و... با موارد ذکر شده می‌توان به واکاوی و روانکاوی انگیزه‌های درونی تحریف‌کنندگان پی برد و دست به افشا زد.
7- باید مرکز یا مرجعیتی فراجریانی و در تراز انقلاب اسلامی مأموریت رصد و هشدار نسبت به تحریف امام را به عهده داشته باشد و سخن و قضاوت آن مرکز فصل‌الخطاب باشد. پیشنهاد در این زمینه این است که رهبری حّی در هر عصری می‌تواند این مسئولیت را برعهده داشته باشد یا اینکه مجلس خبرگان رهبری این مسئولیت را با ایجاد زیرساختی در دبیرخانه انجام دهد یا مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در شعاع اداره مجلس خبرگان رهبری قرار گیرد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
1
0
دکتر گنجی" ایا؟ نباید این مرزبندی در
وهله اول درمیان مسئولین بالادستی
کشور حاکم باشد؟ اما کافی ست
بررسی اماری از عملکرد وافکار مسئول
درجه یک کشور داشته باشید"خواهی
دید"کمتر فردی را پیدامی کنید"که مرزبندی وماهیت قیام امام را درک و رعایت می کند" اگر هم قبلا چنین بوده
"در گذر زمان درمسیر قدرت طلبی "
ثروت اندوزی و اشرافی گری قرارگرفته
"افکار لیبرالی پیداکرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
ليبرالها بيشتر اختلاس ودزدي كرده اند يا مدعيان دين داري و...
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
1
0
1_"جریان تحریف" برای مقابله با امام خمینی در همان دوران حیات امام در پاریس شکل گرفت, و ان سه نفری (بنی صدر، ابراهیم یزدی و صادق قطب زاده) که سخنان امام را به فرانسه، آلمانی و انگلیسی ترجمه می کردند گاهی خودشان را سخنگوی ایشان معرفی می‌کردند و بعضی جاها از خودشان هم حرف‌هایی اضافه می‌کردند.بر همین اساس هنگامی که به امام این مطلب را گفتند، ایشان فرمودند: "به همه بگوئید من سخنگو ندارم و هر کجا لازم باشد خودم سخن خواهم گفت و مترجمین باید تنها سخنان مرا ترجمه کنند".
2_امام خمینی به خطر تحریف در وصیت‌نامه خود نیز اشاره کرده اند و در خصوص راهکارهای مقابله با "جریان تحریف" فرموده اند:"اکنون که من حاضرم، بعضی نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم."
3_با وجود تاکیدات مکرر امام خمینی و لی "جریان تحریف" در کشور توسط "شخصیت‌هایی که سوابق حضور در مبارزات انقلابی را دارند"، "موسسات"، "رسانه‌های مکتوب" و "رسانه های مجازی" شکل گرفته است و همه اضلاع "جریان تحریف" سعی دارند با "تحریف"، مکتب جدیدی را جایگزین "مکتب" امام خمینی کنند.لذا در سال‌های اخیر باب خاطره‌گویی‌ها و تعبیر خواب‌ها باز می‌شود
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
1
0
امام خمینی را باید صریح آورد وسط میدان. مواضعش بر علیه استکبار و در راس ان شیطان بزرگ و طاغوت کبیر،
مواضعش بر علیه جریان ارتجاع منطقه و در راس ان ال سعود،
مواضعش بر علیه لیبرال دموکراسی غرب و تحجر داخلی،
مواضعش بر علیه اشرافیگری و مرفهین بی دردو حمایت از پابرهنه ها و مظلومان ,
مواضعش برعلیه اسرائیل و حمایت از فلسطین , و مواضعش در خصوص اسلام امریکایی(اسلام لیبرال و اسلام تحجر) و اسلام ناب محمدی باید صریح بیان کرد
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
1
0
کسانی که می گویند قطع رابطه ایران با آمریکا، خواست صهیونیست هاست و حزب اللهی ها را متهم به افراطی گری و اهداف صهیونیستی می کنند، این افراد در واقع امام را به صهیونیست ها تشبیه می کنند چون امام خمینی بسیار قاطع دنبال قطع رابطه با آمریکا بودند.

حضرت امام به خاطر این به دنبال قطع رابطه با آمریکا بودند که به ایران ضرری نرسد اما صهیونیست ها با هدف ضربه زدن به ایران خواهان قطع ارتباط ایران و آمریکا بوده و هستند و افرادی که ارتباط با آمریکا را برای کشور مفید می دانند در حقیقت مبنای اسرائیلی این قضیه را پذیرفته اند و به آن اعتقاد دارند.
.
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
1
0
بارها و بارها به این مسئله "تحریف" از طرق مختلف و دستگاههای ذیربط و...... پرداخته و اشاره نموده ام ............ولی حیف از یک واکنش جدی در این زمینه ..........
وقتی سایت اصلی آثار امام خمینی با نام "جماران" طراحی می شود و شما در فضای مجازی به راحتی هرچه تمامتر نمی توانی با "نام امام خمینی" به آثار امام خمینی دسترسی داشته باشی ؛ این یعنی چی؟ آیا این نوع حرکت ، خود بیانگر تحریف نیست؟
وقتی در سایت جماران بصورت گزینشی ، مطالب امام خمینی ، توسط چهار نفر سابقه دار کج فهم ساده لوح ، که خودشان را اطرافیان امام جا زده اند ، مطرح می شود ؛ آیا این حرکت بوی تحریف نمی دهد؟!!!
وقتی فضای سایت آثار امام خمینی ، محدود به چهار کلمه یا گفته یا نوشته حضرت امام خمینی است ؛ این خود نوعی تحریف قلمداد نمی شود؟!!!
وقتی اصحاب موسسه آثار امام خمینی ، در برابر ولی فقیه زمان و جانشین بلافصل امام خمینی که توسط مجلس خبرگان رهبری انتخاب می شود ، با ایشان زاویه می گیرند ؛ در جایی که امام خمینی خود مبتکر ولی فقیه در عصر حاضر در جامعه سراپا تحریف و دروغ و مستکبر و ضد حقوق بشر و....... بود ؛ آیا میشود به آنها اعتماد نمود که حقایق را بیان دارند!!؟؟؟؟؟؟؟
وقتی اعضاء موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در مقابل ولی فقیه زمان رسمی و قانونی ؛ که هم از نظر عقلی(شرع) و هم از نظر عرفی و نقلی(قانون) پذیرفته شده است و از همه بالاتر ، در عمل ؛ سالهای سال است که اثبات نموده که می تواند در این جایگاه رفیع جای بگیرد ؛ تمام قد در مقابل او قد علم کرده و "فقیه" می تراشند تا بتوانند به خیال خام خودشان ؛ از نفوذ کلمات ولی فقیه زمان ، در اعماق دل و جان مردم ؛ نه ایران بلکه تمام جهان اسلام و حتی غیر اسلام و کفر و دنیا بکاهند ؛ آیا این تحریف محسوب نمی شود ؟؟؟!!!
و ........
والله بارها و بارها این خطر جدی را به همه و همه گوشزد نمودم .... ولی دریغ از یک گوش شنوا........
نمی دانم چرا از تجربه تاریخ استفاده نمی کنیم و همیشه خود باید تجربه کنیم !!!!..... و همیشه نتیجه تلخ آن را دریافت کرده ایم ولی ....... علیرغم اینکه ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین ، سفارشات بسیار و تاکیدات زیادی در طول تاریخ به استفاده از تجربیات گذشتگان داشته اند ......
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.....
یا زهراء مرضیه .
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
1
0
معارضه‌ی شایسته با تهاجم فرهنگی غرب در ابعاد مختلف، باید در صدر برنامه‌های رسانه‌های عمومی قرار گیرد. بی‌تفاوتی و مسامحه در برابر این تهاجم فرهنگی، که گاه با قلم عناصر مطرود و خودباخته‌ی داخلی صورت می‌گیرد، زیانهای جبران‌ناپذیری در بر خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار