کد خبر: 788898
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲
جامعه هدف بانك مسكن در دولت يازدهم اغنيا شدند
در حالي كه به دليل شرايط بد اقتصادي دخل عمده مردم جامعه با خرجشان نمي‌خواند، بانك مسكن از ابتداي دولت يازدهم جامعه هدف خود را براي تأمين مالي خريد مسكن تغيير داده و عملاً منابع بانك را در اختيار دهك‌هاي متوسط و رو به بالاي جامعه قرار داده است، به گونه‌اي كه ديگر اقشار ضعيف جامعه به دليل درآمد اندك نمي‌توانند ار تسهيلات خريد مسكن اين بانك دولتي بهره ببرند.
هادي غلامحسيني
در حالي كه به دليل شرايط بد اقتصادي دخل عمده مردم جامعه با خرجشان نمي‌خواند، بانك مسكن از ابتداي دولت يازدهم جامعه هدف خود را براي تأمين مالي خريد مسكن تغيير داده و عملاً منابع بانك را در اختيار دهك‌هاي متوسط و رو به بالاي جامعه قرار داده است، به گونه‌اي كه ديگر اقشار ضعيف جامعه به دليل درآمد اندك  نمي‌توانند ار تسهيلات خريد مسكن اين بانك دولتي بهره ببرند.
به گزارش «جوان»، بانك مسكن، تنها بانك تخصصي حوزه مسكن در كشور به شمار مي‌آيد كه در راستاي سياستگذاري‌هاي وزارت راه و شهر‌سازي ميزان و شروط تأمين مالي بخش مسكن را طراحي مي‌كند، اين در حالي است كه اين بانك از ابتداي دولت يازدهم عملاً تأمين مالي دهك‌هاي پايين درآمدي جامعه را رها كرده و منابع خود را در خدمت دهك‌هاي بالاي درآمدي قرار داده است.
بانك مسكن به عنوان تنها بانكي كه به شكل تخصصي در حوزه مسكن وظيفه تأمين مالي بخش عرضه و تقاضا را برعهده دارد، به طور طبيعي بايد در سياستگذاري‌ها و طرح‌هاي خود توجه ويژه‌اي به تأمين مالي اقشار ضعيف جامعه براي خانه دار شدن داشته باشد.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد از ابتداي دولت يازدهم تا‌كنون‌ بانك مسكن و همچنين وزارت راه و شهر‌سازي به عنوان دو نهادي كه نقش مهمي در بخش مسكن ايفا مي‌كنند، به شكل پيوسته ميزان تسهيلات خريد مسكن را افزايش داده‌اند، به طوري كه وام خريد مسكن كه پايان دولت دهم بسته به معمولي بودن ملك يا صنعتي‌ساز بودن آن بين 20تا 25 ميليون بود، هم‌اكنون از 50 ميليون تومان عبور كرده كه بسته به شهرهاي مختلف رقم و ميزان باز‌پرداخت وام متفاوت است.
در اين بين از دير‌باز كارشناسان بخش مسكن به اين تحليل و باور رسيده بودند كه در اقتصاد ايران، همزمان با افزايش تسهيلات خريد مسكن قيمت در اين بخش تحريك مي‌شود يا حداقل اين رويداد مانع از افت بها و تخليه حباب در بخش مسكن مي‌شود.
از سوي ديگر نكته جالب آنكه، بخش قابل ملاحظه‌اي از مردم ايران تنها درآمدشان دستمزد است، اين بدان معني است كه مردم كارمند يا كارگر هستند، بدين ترتيب با توجه به اين که  حداقل دستمزد نيروي كار در ايران با خط فقر فاصله قابل ملاحظه‌اي دارد، عملاً رشد سقف وام پرداختي خريد مسكن، انتفاع براي قشر ضعيف جامعه ندارد، زيرا دهك‌هاي پايين درآمدي درآمدشان اجازه نمي‌دهد تا از وام خريد مسكن بخش مالي چون بانك مسكن استفاده كنند.
به طور نمونه در جامعه ايران طبق آمارهاي رسمي در حدود 12 تا 13 ميليون نفر كارگر وجود دارد که  حداقل 10 ميليون نفر آنان، از حداقل دستمزد برخوردارند در اين بين، حداقل دستمزد نيروي كار در سال جاري در محدوده 800هزار تومان قرار دارد، بدين ترتيب با توجه به اينكه اقساط تسهيلات خريد مسكن بانك مسكن قابل ملاحظه است، عملاً عمده كارگران توانايي استقاده از تسهيلات خريد مسكن را ندارند.
در اين بين لازم به توضيح است كه اوضاع درآمد عمده كارمندان نيز تعريفي ندارد و تفاوت چنداني بين درآمد عمده كارگران و عمده كارمندان نيز وجود ند‌ارد، بدين ترتيب به نظر مي‌رسد بانك مسكن به عنوان يك بانك دولتي كه بازوي تأمين مالي وزارت راه و شهرسازي است و مديرعامل آن با هماهنگي وزير راه و شهر‌سازي تعيين مي‌شود، ‌عملاً از ابتداي دولت يازدهم جامعه هدف خود را از اقشار محروم و ضعيف جامعه به افراد با توانايي مالي متوسط و بالا تغيير داده است.

  جامعه هدف بانك مسكن
دكتر محمدهاشم بت شكن، مديرعامل بانك در آخرين نشست خبري خود در سال 94 با اشاره به تصويب طرح جديد اعطاي تسهيلات خريد و ساخت مسكن توسط شوراي پول و اعتبار بيان كرد: به منظور ارتقاي توان مالي اقشار متوسط جامعه، طرح‌هاي جديدي به اين شورا ارائه شد كه مورد موافقت قرار گرفت.
وي افزود: منظور از اقشار متوسط جامعه كساني هستند كه توانايي پس انداز كردن و پرداخت قسط دارند.  در ادامه دكتر بت‌شكن به تشريح شرايط جديد حساب صندوق پس‌انداز مسكن يكم پرداخته و گفت: سقف تسهيلات پرداختي از محل اين حساب براي زوجين خانه اولي بر روي يك پلاك ثبتي به دو برابر افزايش يافته است به طوري كه زوجين مي‌توانند از محل اين تسهيلات در تهران تا سقف 160 ميليون تومان، در مراكز استان‌ها و شهرهاي با جمعيت بالاي 200 هزار نفر جمعيت تا سقف 120 ميليون تومان و در ساير شهرها تا سقف 80 ميليون تومان استفاده نمايند.
همچنين مديرعامل بانك مسكن نرخ سود تسهيلات را با يك درصد كاهش معادل 13 درصد عنوان و اظهار كرد: بازپرداخت اين اقساط 12 ساله بوده و در تهران حدود يك ميليون و 900 هزار تومان، در مراكز استان‌ها و شهرهاي با جمعيت بالاي 200 هزار نفر جمعيت حدود يك ميليون و 460 هزار تومان و در ساير شهرها حدود 970 هزار تومان خواهد بود.
در ادامه مديرعامل بانك مسكن به تشريح طرح دوم پرداخت و بيان كرد: امكان بهره‌مندي زوجين از تسهيلات خريد مسكن از طريق حساب سپرده سرمايه‌گذاري ممتاز كه اوراق آن در فرابورس وجود دارد نيز فراهم شده است. بر اساس اين طرح زوجين مي‌توانند بر روي يك واحد مسكوني در تهران تا سقف 100 ميليون تومان (هريك 50 ميليون تومان)، در مراكز استان‌ها و شهرهاي با جمعيت بالاي 200 هزار نفر جمعيت تا سقف 80 ميليون تومان (هر يك 40 ميليون تومان) و در ساير شهرها تا سقف 60 ميليون تومان (هر يك 30 ميليون تومان) تسهيلات دريافت نمايند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار