کد خبر: 788595
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
کتاب «روایت سفر سوریه» عکس‌های محمد تاجیک از سوریه با حضور خانواده شهدا و هنرمندان رونمایی شد.

آئین رونمایی از کتاب عکس «روایت سفر سوریه» اثر محمد تاجیک عصر روز گذشته در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

*پیشنهاد شهید همدانی که سوریه را از سقوط نجات داد

گلعلی بابایی در این مراسم با اشاره به نحوه شکل‌گیری هسته مقاومت حزب‌الله گفت: 34 سال پیش در چنین ایامی گروهی از رزمندگان ایرانی به فرماندهی حاج احمد متوسلیان برای کمک به شیعیان لبنان به سوریه رفتند که البته حضور کوتاهی در آنجا داشتند اما این حضور کوتاه‌مدت اسارت حاج احمد را در پی داشت که علاوه بر این موجب تشکیل هسته اولیه جبهه حزب‌الله لبنان شد و امروز می‌بینید که حزب‌الله برگ برنده نیروهای مقاومت است.

وی افزود: از سال 89 جنگ داخلی سختی در سوریه آغاز شد و شهید حاج حسین همدانی به عنوان مشاور این جبهه در سوریه گمارده شد و خودش می‌گفت می‌روم تا راه نیمه‌تمام حاج احمد متوسلیان را تمام کنم.

این پژوهشگر دفاع مقدس در ادامه گفت:‌ در آن روزهایی که سوریه درگیر جنگ بود و دولت این کشور در آستانه سقوط به سر می‌برد و حتی شخص بشاراسد نیز دنبال پناه گرفتن به کشور دیگری مانند روسیه بود، حاج حسین همدانی توصیه‌ای به او می‌کند و می‌گوید دیگر چیزی برای از دست دادن نمانده پس بهتر است این اقدام را نیز انجام دهیم تا شاید بتوان از سقوط کشور جلوگیری کرد. او پیشنهاد داد که درهای اسلحه‌خانه‌های پادگان را به روی مردم باز کنند تا مردم خود در دفاع از کشور در برابر جبهه تکفیری به پا خیزند و همین راهکار نیز سبب شد که سوریه سقوط نکند و امروز شاهدیم که جبهه مقاومت روز به روز در حال عقب راندن نیروهای تکفیری است.

 

*توصیه رهبر انقلاب به شهید همدانی چه بود

بابایی در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌سال 92 بود که سهیل کریمی به من گفت امکان دارد که شرایطی فراهم شود تا برای تهیه فیلم و عکس به سوریه برویم که من با شهید همدانی حرف زدم و ایشان نامه‌ای دادند و سهیل کریمی و محمد تاجیک برای مستندسازی به سوریه رفتند و این کتاب حاصل آن سفر است.

او در پایان گفت:‌ در دیدار آخری که همراه با شهید همدانی به محضر رهبر انقلاب رفتیم ایشان به نکاتی اشاره کردند و فرمودند بگردید و صحنه‌های جذاب را پیدا کنید و اگر این‌ها را پیدا کنید می‌تواند در سطح جهانی منتشر شود و بهتر است برای اینکار از اهلش استفاده کنید.

*ممارست شهید همدانی موجب تهیه این عکس‌ها شد

محمدعلی صمدی از نشر نارگل که این کتاب را منتشر کرده در ادامه گفت: این کتاب نتیجه تلاش چند ماهه محمد تاجیک است هر چند مدت زیادی نیست او را می‌شناسیم اما در این مدت شیفته او شده‌ایم امیدوارم که به زودی شاهد انتشار جلد دوم این کتاب باشیم.

وی افزود: در مصاحبه‌ای که با محمد تاجیک داشتم گفتم که اگر ممارست و پیگیری شهید همدانی نبود موفق به تهیه این عکس‌ها نمی‌شدم.

*در انتخاب عکس‌ها سعی شد نمایی عمومی از جنگ سوریه نشان داده شود

محمد تاجیک در پایان این مراسم گفت:‌ من آدم جنگجویی نیستم هر چند در جنگ تخصص دارم و اسلحه و لباس رزمی که در آنجا پوشیدم دستور میدان نبرد بود. مخاطب اصلی این کتاب مردمی هستند که با ادبیات جنگ و آرمان‌خواهی بیگانه هستند.

وی افزود: 40 روز در منطقه حلب بودم و این پنجمین جنگی بود که بعد از جنگ ایران و عراق عکاسی کردم. در انتخاب عکس‌های این کتاب سعی شد نمایی عمومی از جنگ سوریه نشان داده شود و تمام عکس‌های خودم از این جنگ را منتشر نکردم.

*عکاسی از خانواده کشتگان جبهه‌النصره به صورت اتفاقی

عکاس کتاب «روایت سفر سوریه» در ادامه گفت:‌در طول این مدت حدود 8 روز با سردار همدانی تنها بودم و او به خاطر اینکه من بتوانم عکاسی کنم حتی دست از نماز جماعت خواندن خود کشیده بود و نمازهایش را فرادی می‌خواند و حاصل این 8 روز حدود 400 عکس انتخاب شده شد ولی خب این عکس‌ها را از من گرفتند و به من ندادند و هنوز به دست من نرسیده است.

او در ادامه گفت: من در این سفر 5 روایت مختلف به صورت داستانی را عکاسی کردم که یکی از آنها عکاسی از خانواده یکی از نیروهای جبهه النصره است. در ابتدا خودم نمی‌دانستم که آنها خانواده وابسته به یکی از کشته‌شدگان جبهه النصره هستند و بعد از اتمام عکاسی از آنها متوجه این موضوع شدم. وقتی با خبر شدم که آنها متعلق به این جبهه هستند جا خوردم و اعضای آن خانواده گفتند نترس اینجا در امنیت هستی و ما کاری به تو نداریم. وقتی شهید همدانی با خبر شد گفت با این کارهایت دودمان ما را به باد می‌دهی.

تاجیک در پایان با اشاره به این کتاب عکس گفت:‌ یک مجموعه عکس نیز در طول این سفر از یکی از مدافعان حرم تهیه کرده‌ام که به پیشنهاد دوستان شاید در مجموعه‌ای با عنوان مدافع حرم منتشر کنم.

در پایان این مراسم از کتاب «روایت سفر سوریه»‌ که به سردار شهید حاج حسین همدانی تقدیم شده بود، با حضور فرزند او و جمعی از هنرمندان رونمایی شد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار