کد خبر: 788594
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
وزیر امور خارجه کشورمان در سفری یک و نیم روزه به ورشو در دیدار با مقامات لهستانی ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و راه‌های گسترش روابط در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی را بررسی کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در اولین مقصد سفر دوره‌ای خود به اروپا پس از اجرای برجام و در پاسخ به سفر دو سال قبل وزیر خارجه لهستان عصر یکشنبه نهم خرداد ماه به وقت محلی وارد ورشو شد.

 


ورود وزیر امور خارجه ایران به لهستان

 

ظریف در بدو ورود مورد استقبال مقامات لهستانی، رامین مهمان‌پرست سفیر ایران در لهستان و کارمندان سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو قرار گرفت.

 


استقبال از ظریف در فرودگاه ورشو

 

حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه و یک هیأت اقتصادی 60 نفره نیز ظریف را در این سفر همراهی می‌کردند.

 

 

وزیر امور خارجه در اولین دیدار کاری خود با «ویتولد واشچیکوفسکی» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 


دیدار ظریف و وزیر خارجه لهستان

 

این دیدار نخست با گفت‌گوهای خصوصی دو وزیر خارجه در خصوص روابط و همکاری‌های دو کشور آغاز و سپس ظریف و همتای لهستانی یادداشت تفاهم رایزنی‌های سیاسی دوره‌ای وزرای امور خارجه را در حضور خبرنگاران رسانه‌های گروهی امضاء و در سخنانی کوتاه از سوابق تاریخی همکاری‌های دو ملت و ظرفیت‌های فعلی گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی سخن گفتند.

 


امضای یادداشت تفاهم رایزنی‌های سیاسی ایران و لهستان

 

سپس گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه در حضور هیات‌های همراه و با ضیافت شام رسمی ادامه یافت.

در این گفت‌وگوها در خصوص حوزه‌های مختلف همکاری اقتصادی ایران و لهستان از جمله در زمینه انرژی و روابط بانکی و مسائل بین‌المللی مورد اهتمام طرفین مانند بحران‌های منطقه غرب آسیا و راه‌های حل آن و همچنین بحران مهاجرت بحث و تبادل نظر شد.

 


دیدار وزرای خارجه ایران و لهستان

 

به گزارش فارس، ظریف همچنین در یک کنفرانس خبری مشترک با «ویتولد واشچیکوفسکی» وزیر خارجه لهستان گفت: من متقاعد شدم که خواسته سفیر (ورشو در تهران) برای رساندن حجم معاملات دو جانبه سالانه به یک میلیارد دلار به حقیقت خواهد پیوست.

وزیر خارجه لهستان که سفیر سابق این کشور در تهران است نیز در این کنفرانس خبری اظهار داشت: ما همیشه احساس می‌کردیم که ایران بخشی از راه‌حل است و بخشی از مشکل نیست. بعد از سال‌ها به حاشیه رانده شدن و طرد شدن، ایران هم‌اکنون به عنوان یک شریک مهم و یک بازیگر مهم که بر راه‌حل‌های مثبت جهانی اعمال نفوذ خواهد کرد، به صحنه بین‌المللی بازگشته است.

بر اساس این گزارش، معاملات تجاری سالانه بین لهستان و ایران در سال‌های اخیر به واسطه تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران، حدود 70 میلیون دلار بوده است.

به گزارش فا‌رس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان همچنین صبح دیروز در صبحانه‌ای کاری با جمعی از ایرانیان مقیم لهستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 


ظریف در دیدار با ایرانیان مقیم لهستان

 

وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشور در زمینه اقتصادی و تجاری ابراز امیدواری کرد در مرحله پسابرجام این ظرفیت‌های بالقوه به طور کامل عملیاتی شود.

ظریف با تاکید بر سیاست دولت در زمینه روابط متوازن با کشورهای مختلف جهان، توفیق در مذاکرات هسته‌ای را توفیق ملت ایران دانست و افزود: هدف اقتصاد مقاومتی، انزواگرایی نیست، بلکه مبتنی بر دو اصل درون‌زایی و برون‌گرایی در عین اتکاء به ظرفیت‌های داخلی است و به دنبال گسترش روابط متوازن با جهان هستیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به مقام ششم ایران در نانوتکنولوژی و مقام پنجم در تعداد فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی، رشد علمی و نیروی انسانی کارآمد را مهم‌ترین سرمایه کشور دانست و گفت: قدرت جمهوری اسلامی ایران متکی بر مردم است و همین مهم‌ترین عامل حفظ امنیت ملی کشور است.

 


وزیر امور خارجه در دیدار با ایرانیان مقیم لهستان

 

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید مجدد بر اینکه ایرانیان مقیم خارج از کشور سرمایه ملی ایران هستند، اعلام کرد: به همه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در سراسر جهان ابلاغ شده است در دو زمینه کنسولی و تجاری حداکثر خدمات و تسهیلات ممکن را به ایرانیان و تجار و بازرگانان ارائه کنند.

ظریف در پایان این دیدار به برخی سئوالات ایرانیان مقیم پاسخ داد.

در ادامه سفر ظریف به ورشو معاون وزیر توسعه لهستان با حضور در هتل محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان با وی دیدار و در خصوص همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت‌وگو و رایزنی کرد.

 

 

ظریف در این ملاقات با تشریح ظرفیت‌های گسترده اقتصادی ایران بر تصمیم و اراده سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با لهستان در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

معاون وزیر توسعه لهستان نیز بر علاقة‌مندی دولت متبوع خود نسبت به گسترش روابط و همکاری‌ها با ایران در حوزه‌های مختلف از جمله توریسم، انرژی و همکاری‌های بانکی تاکید کرد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در ادامه برنامه کاری خود در لهستان، در همایش مشترک اقتصادی ایران و لهستان حضور یافت.

در این همایش که توسط اتاق‌های بازرگانی دو کشور برگزار شد، 60 بازرگان و مدیر شرکت‌های ایرانی و تعداد زیادی از بازرگانان لهستانی حضور داشتند.

 


ظریف در مراسم امضای تفاهمنامه مشترک با لهستان

 

وزیر امور خارجه در سخنان خود در این همایش با اشاره به روابط تاریخی بیش از پانصد ساله ایران و لهستان و تاکید بر فرصت‌های پسابرجام برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور به تشریح ظرفیت‌ها و ویژگی‌های اقتصادی ایران پرداخت و گفت: مسئولیت بخش‌های خصوصی دو کشور استفاده از این فرصت‌ها در جهت فعال سازی ظرفیت‌های همکاری دو کشور است.

ظریف مبنای قدرت ایران را مردم ایران معرفی کرد و افزود: مردم ایران و بخش خصوصی ایران که بهترین نمایندگان این مردم هستند با نگاه مثبتی که به لهستان دارند از حضور و همکاری شرکت‌ها و کارآفرینان و توریست‌های لهستانی در ایران استقبال خواهند کرد.

در این اتاق‌های بازرگانی ایران و لهستان با حضور وزیر امور خارجه کشورمان تفاهمنامه مشترک بازرگانی امضا کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در ورشو، با رئیس دفتر امنیت ملی لهستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دفتر امنیت ملی لهستان در این دیدار استقبال گرم ایران از آوارگان لهستانی در جنگ جهانی دوم را سرمایه روابط دو کشور خواند که هیچگاه فراموش نخواهد شد.

وی با ابراز خرسندی از توافق هسته‌ای ایران، آن را دستاورد بزرگ ایران و جامعه بین‌المللی معرفی و بر تمایل کشورش برای گسترش روابط سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی با ایران تاکید کرد.

رئیس دفتر امنیت ملی لهستان همچنین ابراز امیدواری کرد سفر ظریف موجب گشایش حوزه‌های جدید در همکاری‌های دو کشور شود.

ظریف نیز در این ملاقات روابط دیپلماتیک ایران و لهستان را پانصد و چهل ساله و روابط دو ملت را بسیار قدیمی‌تر از آن خواند و با اشاره به تجربیات مشابه تاریخی دو ملت در ایستادگی در برابر متجاوزان در جنگ جهانی و جنگ تحمیلی هشت ساله گفت: ما با توجه به تجربه تلخ جنگ تحمیلی و حمایت جهان از متجاوز، برنامه دفاعی خود را متکی به امکانات داخلی بنا کرده‌ایم.

وزیر خارجه با تاکید بر اینکه جنگ‌ها هیچ پیروزی ندارد، افزود: معتقدیم بحران‌های جاری در غرب آسیا راه‌حل نظامی ندارد و مبارزه با تروریسم نیز نیازمند راه‌حل همه جانبه است که برخورد نظامی تنها جزء کوچکی از آن است.

وزیر خارجه ترویج رواداری و اسلام حقیقی و جلوگیری از اعمال خشونت توسط مسلمانان و علیه مسلمانان را مهم دانست و گفت: در این موضوع ارتباطی نزدیک بین فرهنگ و امنیت وجود دارد.

به گزارش فا‌رس، ظریف در ادامه برنامه دیدار خود از لهستان با معاون اول نخست‌وزیر و وزیر فرهنگ لهستان دیدار و در خصوص همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی گفت‌وگو و رایزنی کرد.

 


دیدار ظریف با معاون اول نخست وزیر لهستان

 

ظریف در این ملاقات با اشاره به روابط تاریخی فرهنگی ایران و لهستان و تقدیم نمونه‌ای از تمبرهای منتشر شده در ایران از کودکان لهستانی حاضر در یتیم‌خانه لهستانی‌ها در اصفهان گفت: ایرانیان خاطرات خوبی از لهستانی‌هایی دارند که در جنگ جهانی آواره شدند و به ایران آمدند و هنر و ورزش معاصر ایران از این حضور تاثیر مثبت پذیرفته و این یک زمینه مثبت فرهنگی از لهستان در ایران است.

وزیر امور خارجه همچنین بر آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های فرهنگی و جهانگردی و اقتصادی دو کشور تاکید و خواهان همکاری دولت لهستان در زمینه ارائه تسهیلات کنسولی بهتر به جهانگردان و بازرگانان ایرانی و برقراری روابط کارگزاری بانکی بین دو کشور شد.

وزیر فرهنگ لهستان نیز با تاکید بر سیاست دولت لهستان در زمینه گسترش همکاری‌ها در تمام حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، از ملت ایران بة‌خاطر کمک به ملت لهستان در سخت‌ترین شرایط تشکر و با اشاره به برخی زمینه‌های همکاری فرهنگی دو کشور در حوزه تهیه فیلم مشترک و آموزش زبان فارسی و لهستانی در دانشگاه‌های دو کشور گفت: روابط فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز گسترش روابط اقتصادی دو کشور نیز باشد.

معاون وزیر خزانه‌داری لهستان نیز که در این ملاقات حضور داشت با اشاره به اهمیت برقراری روابط کارگزاری بانکی میان دو کشور، آمادگی دولت لهستان برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران و تسهیل و تسریع در برقراری روابط بانکی را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این سفر با حضور در دانشگاه ورشو به سخنرانی در جمع دانشجویان، اساتید و نخبگان لهستانی پرداخت.

 


حضور ظریف در دانشگاه ورشو

 

براساس این گزارش، محمدجواد ظریف همچنین در این سفر یک روزه خود به لهستان با رئیس مجلس نمایندگان این کشور نیز دیدار و رایزنی کرد.

 


دیدار ظریف با رئیس مجلس نمایندگان لهستان

 

به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان در آخرین بخش از برنامه کاری خود در ورشو با خانم «شیدوو» نخست‌وزیر لهستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این ملاقات گفت: خاطرات خوب ملت ایران از آوارگان لهستانی در جنگ جهانی دوم و تجربه مشترک پیروزی در برابر فشارها و جنگ تحمیلی از سوی بیگانگان و پانصد و چهل سال روابط دیپلماتیک بدون مشکل ما را آماده مرحله جدیدی از همکاری‌ها می‌کند.

وزیر امور خارجه با اعلام اینکه همراهی هیات بزرگ اقتصادی از شرکت‌های مهم ایرانی در این سفر نشانه فایده‌مندی و اهمیت همکاری‌های اقتصادی برای بخش‌های خصوصی دو کشور است، ظرفیت‌های گسترده اقتصادی دو کشور را پشتوانه گسترش روابط اقتصادی دانست و گفت: روابط فرهنگی و سیاسی دو کشور نیز می‌تواند گسترش یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با برشمردن موضوعاتی چون شراکت در حوزه‌های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی و ارتباطات، همکاری در تولید لبنیات و ارائه به بازار 400 میلیونی منطقه پیرامونی ایران، همکاری در حوزه حمل و نقل و سرمایه گذاری لهستان در زمینه تولید خودرو در ایران برای بازار بزرگ پیرامونی را به عنوان برخی از زمینه‌های ممکن همکاری اقتصادی دو کشور برشمرد و گفت: اگر روابط بانکی برقرار و بیمه سرمایه‌گذاری فعال شود، قراردادهای تجاری حدود 500 میلیون دلاری که امروز در حاشیه همایش اقتصادی دو کشور امضاء شد به سرعت اجرایی خواهد شد.

نخست‌وزیر لهستان نیز ضمن اعلام اینکه مهمان‌نوازی ایرانیان از آوارگان لهستانی در جنگ دوم جهانی هیچگاه از خاطره ملت لهستان محو نمی‌شود، بر آمادگی لهستان برای گسترش روابط دو کشور تاکید و برنامه‌های اقتصادی دولتش برای رشد اقتصادی سریع، تغییر وضعیت زندگی مردم لهستان و بهبود موقعیت این کشور در اتحادیه اروپایی را برشمرد و افزود: موضوعاتی مانند تضمین تامین منابع انرژی، جذب فناوری پیشرفته و همکاری‌های علمی برای لهستان اهمیت و اولویت دارد.

وی با ابراز خوشحالی از همراهی هیات بازرگانی بزرگ همراه وزیر خارجه، آمادگی لهستان برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی و کشاورزی را اعلام کرد.

به گزارش فارس ظریف در این سفر با حضور در میدان پلس پیوسوتسیگو و پارک ساکسون با تقدیم تاج گل به سربازان کشته‌شده لهستانی در جنگ جهانی دوم ادای احترام کرد.

 


حضور ظریف در بنای یابود سربازان کشته‌شده لهستانی در جنگ جهانی دوم

 

وزیر امور خارجه همچنین با حضور در محل سنگ یادبود تقدیر از میزبانی بیش از 100 هزار مهاجر لهستانی از سوی ایران در جریان جنگ دوم جهانی در شهر ورشو، تاج گل اهدا کرد.

 


اهدای تاج گل به بنای یادبود ایرانیان

 

ظریف شب گذشته در پایان سفر خود به لهستان، ورشو را به مقصد هلسینکی ترک کرد و در دومین مقصد سفر دوره‌ای خود به قاره اروپا وارد فنلاند شد.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از فنلاند به سوئد و لتونی سفر خواهد کرد.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبد
|
-
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
0
تاسف بر این دولت بی تدبیر و نا امید کننده که اونها به زنده های ما بی احترامی می کنند و امتاسفانه مسئولین بدبخت ما به کشته های اونها که معلوم نیست در راه حق بوده میرن ادای احترام می کنند خدایا ان شاالله یا این دولتمردان ما را عاقل کن یا نیست و نابودشان کن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار