کد خبر: 788295
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
درجمع ایرانیان مقیم ورشو؛
وزیر امورخارجه گفت: طرف های غربی و بخصوص آمریکا در آن حدی که باید برای اجرای تعهداتشان در برجام جدی باشند، جدی نیستند و هنوز برخی بقایای ذهنی تحریم در سیستم های پولی اروپایی باقی مانده است
جوان آنلاين: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه صبحانه کاری با جمعی از نخبگان و فرهیختگان ایرانیان مقیم لهستان در هتل اینترکنتیننتال ورشو، اظهار کرد: باید از شرایط جدید کشور به دلیل رفع تحریم ها باید استفاده کنیم و همکار های خود را با کل دنیا افزایش دهیم.

وی افزود: اروپا در این میان نقش ویژه ای دارد اما لزوما این به آن معنا نیست که فقط روابط را باید به اروپا محدود کرد. سیاست دولت تدبیر و امید سیاست مثبت و تعامل سازنده با دنیا است. البته این به این معنا نیست که توجه ما از شرق به غرب معطوف شده است.

ظریف تاکید کرد: کشورهای اروپای شرقی یک شریک قابل توجه با ایران میتوانند باشند؛ حجم روابط اقتصادی خیلی چشمگیری نیست اما امکانات و ظرفیت هایی که در لهستان وجود دارد قابل توجه است به همین دلیل این اولین سفر جدی من به لهستان و اروپا است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایرانیانی که در لهستان مقیم هستند می توانند مشاورین امینی برای بخش خصوصی ایران باشند. امروز امکانات بخش خصوصی جمهوری اسلامی چشمگیر است و ظرففیت عظیمی در بخش خصوص ایران خوابیده است و متاسفانه از تمام این ظرفیت استفاد نمی شود. امکان اشتغال و کمک به رشد و توسعه کشور می تواند از طریق سرمایه گذاری های بخش خصوصی حاصل شود.

وی ادامه داد: امروز طرف های غربی و بخصوص آمریکا در آن حدی که باید برای اجرای تعهداتشان در برجام جدی باشند، جدی نیستند و هنوز برخی بقایای ذهنی تحریم در سیستم های پولی و مالی کشورهای اروپایی باقی مانده است و این به دلیل جریمه های سنگینی است که این شرکت ها در دوران تحریم متحل شدند.

مقاومت مردم ایرانی باعث ناامیدی دشمن از اعمال فشار به کشورمان شد

ظریف تصریح کرد: توفیقات برآمده از مذاکرات هسته ای ناشی از ملت ایران است و توفیق دولت و مذاکره کنندگان نیست زیرا مردم مقاومت خوبی در دوران تحریم و حضور گسترده ای را در انتخابات ۹۲ داشتند که باعث شد دنیا از اعمال فشار به ایران ناامید شود.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم دنیا از تحریم ایران ناامید شود و دلیل تکیه بر اقتصاد مقاومتی بنا بر فرمایش رهبری این است که ایران را چنان در برابر تحریم مقاوم کنیم که عده ای فکر نکنند میتوانند ما را با تحریم تهدید کنند.

اتکای به مردم دلیل تمایز ایران از سایر کشورهای منطقه

وی افزود: یکی از مهمترین عوامل امنیت ما نیروهای مسلح ما هستند اما آنچه ما را از بقیه منطقه ممتاز کرده اتکای جمهوری اسلامی به مردم است زیرا مردم بودند که علیرغم همه فشارها و تهدیدات در انتخابات سال ۹۲ و انتخابات اخیر شرکت کردند با اینکه تبلیغات گسترده ای از خارج ایران انجام می شد که رای مردم در ایران نمایشی بوده و رد صلاحیت های گسترده صورت گرفته است.

ظریف تاکید کرد: آنچه باعث شد دندان طمع آمریکا و غرب از مردم ایران کشیده شود حضور مردم در انتخابات بود زیرا مردم نشان دادند باید مطالبه خود را پای صندوق های رای پیگیری کنند. بطلان خط تحریم این بود که مردم را نمی‌توان از نظام جمهوری اسلامی جدا کرد.

دنیا باید بداند که امنیت ویژه ای بر ایران حاکم است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما نباید مصرف کننده باشیم و باید به تولید داخلی خود متکی باشیم. باید دنیا بداند که امکانات ایران، امکانات ویژه ای بوده که یکی از آنها موضوع امنیت ویژه حاکم بر ایران است. امکانات ترانزیتی ما منحصر بفرد است و امیدواریم اروپای شرقی و شمالی از طریق ایران بتواند به خلیج فارس متصل شود.

ظریف با اشاره به مساله سوئیفت گفت: امروز برقراری سوئیفت مشکلی ندارد بلکه مشکل مقررات بانکی است که در چند سال اخیر و در دوران تحریم شکل گرفته است و ما به دلیل قطع ارتباط، از این سیستم دور بوده ایم. یک مشکل دیگر این است که چون آمریکایی ها جریمه های سنگینی برای بانک ها برای مبادله با ایران تحمیل کرده بودند، امروز آنها بعنوان یک بنگاه اقتصادی نگرانند و اعتمادی به آمریکا برای تعامل و تبادل اقتصادی با ایران ندارند.

آمریکا به بنگاه های اقتصادی اطمینان دهد جریمه نمی شوند

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: دولت آمریکا و دستگاه های آن باید به بنگاه های اقتصادی دنیا اطمینان خاطر بدهند که در تعامل با ایران جریمه نمی‌شوند. در حالی که سوئیفت از همان روز اول برقرار شد، اما امروز فقط ارتباط پولی وجود ندارد.  

وی گفت: امروز مانعی که برای تعامل و تبادل اقتصادی با ایران وجود دارد، مانع وحشت است.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تضمینی برای ادامه راهبرد سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در دولت های بعدی وجود دارد؟، تصریح کرد: این مشکل در اکثر کشورها وجود دارد. بعنوان مثال اگر در آمریکا ترامپ رای بیاورد امکان دارد رویه سیاست خارجی آمریکا تغییر پیدا کند.

سیاست خارجی نباید جناحی شود

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: سیاست خارجی نباید جناحی باشد اما متاسفانه چون فضای جامعه ما بشدت سیاسی است از هر حرف بنده برداشت سیاسی می‌شود در حالی که بنده اصلا سیاسی نیستم.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز امکان وجود نیروی انسانی در ایران به سایر ابزارها برتری دارد و مهمترین دلیل آن هم این است که ایران با وجود این نیروی انسانی از خطر مصون شده است. توان نیروی انسانی کارآمد ایران در دنیا کم نظیر است.

ظریف گفت: وظیفه ما در وزارت خارجه این است که نمایندگی های و سفارتخانه های ما در خارج از کشور در خدمت ایرانیان باشند و در واقع ایرانیان خارج از کشور صاحبخانه های واقعی این نمایندگی های هستند. در بخش خدمات کنسولی ابلاغ کردیم که هیچ نوع برخورد غیر از تکریم در مورد ایرانیان قابل پذیرش نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: اگر توان ما چه در حوزه امنیتی و چه در حوزه سیاسی برخواسته از مردم است بنابراین خدمات ما هم باید به همین شکل باشد.

وی گفت: ایرانیان خارج از کشور در اکثر کشورها حضور دارند. ایرانیان در کشورهای غربی و بویژه آمریکا، محبوب ترین و فرهیخته ترین اقلیت هستند. این عده معرف شخصیت ایرانی‌ها خواهند بود. آنچه ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد منافع ملی ماست و منافع ملی گرایش و جناح سیاسی نمی‌شناسد؛ بعنوان مثال مساله محیط زیست در ایران ایران نه اصلاح طلب و نه اصولگرا است.

ظریف ادامه داد: کشور ما وارد یک حوزه ای شده که مدتی از آن دور بوده است. ما امروز در حوزه مسائل بانکی در دنیا عقب هستیم. امروز تصمیمی برای عدم شفافیت در ایران نیست البته معضلات بانکی و بدهی های بانکی ما در سال های اخیر انباشته شده است.

همراهی ۷ کمیسیونر با موگرینی در سفر به تهران بی سابقه بود

وی با اشاره به سفر موگرینی به ایران افزود: سفر موگرینی به ایران قابل توجه بود زیرا در دوران وی سابقه نداشته که ۷ کمیسیونر اتحادیه اروپایی وی را در سفری همراهی کنند.

پلمپ هسته ای را احمدی نژاد نشکست

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر احمدی نژاد پلمپ های هسته ای را نمی شکست امروز برجام شکل می گرفت؟ خاطر نشان کرد: پلمپ های هسته ای را احمدی نژاد نشکست بلکه دولت آقای خاتمی شکاند و نامه آن را هم من نوشتم. تصمیمی که امروز غرب گرفت می توانست سال ۲۰۰۵ بگیرد. ایران اصلا در مذاکرات هسته ای کوتاه نیامد بلکه پیشنهادات ایران همان پیشنهادات سال ۲۰۰۵ است.

ظریف تصریح کرد: غربی ها در همان مقطع سال ۲۰۰۵ رفتار نامناسبی داشتند. ولی سپس از تحریم ها ناامید شدند. اما ما با همان رویکرد ابتدایی خود حقوق خود را به رسمیت شناساندیم.

پیش از سخنرانی ظریف، رامین مهمانپرست سفیر ایران در لهستان در سخنان کوتاهی با اشاره محدود بودن جمعیت ایرانیان مقیم لهستان، گفت: تنها حدود چهارصد دانشجو در لهستان زندگی می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که این سفر به گسترش روابط دوجانبه بویژه در زمینه اقتصادی منجر شود.

منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
0
جناب ظریف"غلو می فرمائید"که سیاسی نیستید.مگر می شود وزیر امور خارجه کشور"که سیاست های بین المللی یک کشور را هدایت می کند"
سیاسی نباشد"درحالی که مردم ایران مسائل سیاسی راخوب درک می کنند.
اگر احمدی نژاد سانتریفوژ ها را در زمان
خود به 19 هزار نرسانده بود"امریکا حاضربه مذاکره در زمان احمدی نژاد
می شد.اگر امروز امریکا در انجام تعهدات
خود جدی نیست"کارشناسان خارج از تیم به شما در باره اشگالات متن برجام
هشداردادند"ولی شما گوش نکردید.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
0
ساعت خواب ! ساعت 12 ظهر است. فکر نمیکنید کمی دیر از خواب بیدار شده اید.!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار