کد خبر: 788206
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
وزير خارجه دولت يازدهم اولين سفر پسا‌برجامي خود به اروپا را از شمال و شرق اروپا كليد زد. او سفر خود را عصر ديروز از لهستان آغاز كرد و سپس به فنلاند، سوئد و لتوني خواهد رفت؛ كشورهايي كه مي‌توانند كمك قابل ملاحظه‌اي به گشايش مناسبات بانكي ايران در فضاي كارشكني امر‌يكا انجام دهند.
به گزارش «جوان»، محور اصلي سفر محمد‌جواد ظريف اقتصادي است و او را در اين سفر هيئت ۶۰ نفره اقتصادي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران همراهي مي‌كنند. وزير خارجه دولت يازدهم پيش از آغاز سفر اروپايي خود در تهران با وزير خارجه اوكراين ملاقات و راه‌هاي توسعه مناسبات دوجانبه به خصوص در زمينه اقتصادي را بررسي كرد. ظريف صبح ديروز در ملاقات با «پاولو كليمكين» و ضمن بررسي راه‌هاي توسعه مناسبات دوجانبه به خصوص در زمينه اقتصادي، بر ارائه تسهيلات كنسولي براي صاحبان صنايع و تجار ايراني تأكيد كرد. 

وزراي خارجه هر چهار كشوري كه ظريف به آنها سفر كرده، پيش از اين به تهران سفر كرده‌اند و سفر وزير خارجه ايران به اين كشورها، پاسخ به سفر آنان محسوب مي‌شود. ظاهراً كمك به برقراري مناسبات بانكي بين كشورهاي اروپايي با ايران، به خصوص در شرايطي كه مناسبات بانكي ايران با چالش روبه‌رواست، از اهداف مهم سفر ظريف محسوب مي‌شود. ظريف روز شنبه در ملاقات با ليناس لينكه ويچيوس، وزير امور خارجه ليتواني از تسهيل ملموس مراودات بانكي از طرف اروپاييان خبرداه بود و آنطور كه سفير فنلاند اواخر ارديبهشت اعلام كرده، قرار است برقراري ارتباط بين بانك‌ها در سطح وزيران خارجه فنلاند و ايران بررسي و ارتباطات بانكي دو كشور برقرار شود. سناتور ماچي گروبسكي رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و لهستان نيز اواسط ارديبهشت ماه از گسترش مناسبات بانكي ايران و كشورش حمايت كرده بود. ديدار با مقامات و شخصيت‌هاي سياسي و همچنين شركت در نشست مشترك فعالان اقتصادي چهار برنامه‌ سفر رئيس دستگاه ديپلماسي و هيئت همراه است. رامين مهمان‌پرست سفير جمهوري اسلامي ايران در ورشو در گفت‌و‌گو با فارس در خصوص سفر ظريف گفت كه اين سفر رسمي در پاسخ به سفر دو سال پيش وزير خارجه لهستان به ايران انجام مي‌شود. جمهوري لتوني؛ كشوري كه ظريف اولين سفر دوجانبه اروپايي خود را در آنجا پايان خواهد داد، مي‌تواند تسهيل‌كننده مناسبات بانكي ايران باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار