کد خبر: 788196
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
سياست در پاكستان عرصه‌اي سخت و پرخطر است كه در آن چندين‌بار قانون اساسي معلق شده، دولت‌ها با كودتا سرنگون شده‌اند...
سيد‌رحيم لاري
سياست در پاكستان عرصه‌اي سخت و پرخطر است كه در آن چندين‌بار قانون اساسي معلق شده، دولت‌ها با كودتا سرنگون شده‌اند و سياستمداراني چون ذوالفقار علي بوتو، ژنرال ضيا‌ء الحق و بي‌نظير بوتو به قتل رسيده‌اند. اين عرصه آن قدر سخت بوده كه از زمان استقلال پاكستان در سال 1947 تا كنون تنها يك نخست وزير توانسته دوره قانوني پنج ساله خود را به طور كامل تمام كند و با كودتا، ترور و اتهام‌هاي مالي كنار زده نشود. شايد بتوان گفت كه محمد نواز شريف، نخست وزير فعلي پاكستان، نمونه‌اي روشن بر تأييد اين موضوع است؛ كسي كه دو دوره بين سال‌هاي 1990 تا 1993 و 1997 تا 1999 نخست وزير بود اما بار اول به دليل اختلاف با غلام اسحاق خان، رئيس‌جمهور وقت و البته ارتش مجبور به استعفا شد و در دور دوم هم اين ارتش و فرمانده آن، ژنرال پرويز مشرف بود كه به طور مستقيم و با انجام يك كودتا باعث بركناري او شد. حالا او دور سوم نخست‌وزيري خود را مي‌گذراند و براي انجام جراحي قلب راهي لندن شده در حالي كه بعد از پشت سر گذاشتن بحران سياسي در ابتداي اين دور نخست وزير، دچار مشكلات سنگيني با دو جناح سياسي و نظامي كشور شده است.

عمران خان، رهبر حزب تحريك انصاف، از ابتدا سر ناسازگاري با نواز شريف داشت و با ادعاي تقلب حزب او در انتخابات پارلماني هوادارانش را به خيابان كشاند كه بعد از ماه‌ها به نتيجه‌اي نرسيد و مجبور به پذيرش نخست‌وزيري او شد. بعد از افشاي اسناد پاناما و در درج نام فرزندان نواز شريف در برخي از اسناد آن بود كه عمران خان بار ديگر فرصتي براي مبارزه با نخست وزير پيدا كرد و علاوه بر هوادارانش، از ديگر احزاب خواست تا براي بركناري نواز شريف دست به كار بشوند. اعتراض و درخواست او نتيجه داد و احزاب مردم، عوامي ملي، ‌متحده قومي، مسلم ليگ شاخه قائد اعظم، مسلم ليگ شاخه عوامي، جماعت اسلامي و چند حزب ديگر به اردوي او پيوستند، در نهايت درخواست خود را در مورد استعفاي نواز شريف به تعويق انداختند به اين شرط كه تحقيق در مورد فساد مالي خانواده او آن هم بر مبناي قانون جديد و توسط يك كميسيون قضايي انجام بشود. هر چند تارنماي مربوط به كنسرسيوم بين‌المللي روزنامه‌نگاران تحقيقي نام نواز شريف را از فهرست فساد مالي حذف كرده اما رهبران اين احزاب معتقدند او شريك ثروت فرزندانش در خارج از كشور است و به اين جهت هم در فساد مالي آنان دست دارد.

فرماندهان نظامي از سكوت نواز شريف در مورد دستگيري كولبوشان ياداو، جاسوس هندي در استان سيستان ناراضي بودند به خصوص اينكه او از اين موضوع در مجامع بين‌المللي عليه هند بهره‌برداري نكرده است. همين نارضايتي زمينه‌اي بود تا آنها با افشاي اسناد پاناما وارد عرصه بشوند و با بركناري 11 تن از فرماندهان ارشد به اتهام فساد مالي در مبارزه با نواز شريف پيش‌دستي كرده باشند. شايد به دليل همين پيش‌دستي بود كه بعد از ترور ملا محمد منصور، رهبر طالبان، توسط پهپادهاي امريكايي، وزير كشور پاكستان با صدور بيانيه‌اي اين اقدام امريكا را محكوم كرد تا رضايت خاطر فرماندهان ارتش را نسبت به نواز شريف و كابينه‌اش كسب كرده باشد. با وجود اين، به نظر نمي‌رسد فرماندهان ارتش رضايت خاطري از سومين كارنامه نواز شريف داشته باشند و برخي عمليات ارتش در ايالت پنجاب براي مبارزه با تروريسم را ضربه ارتش به پايگاه سياسي نواز شريف در اين ايالت مي‌دانند كه توسط شهباز شريف، برادر نواز شريف، اداره مي‌شود. در هر حال، نواز شريف در بطن توفان سياسي به لندن براي عمل جراحي رفته كه توسط احزاب مخالف و فرماندهان ارتش به راه افتاده و شايد يك ماه استراحت مطلق توصيه شده از سوي پزشكان به او فرصت و مجالي بدهد اما واقعيت به ادامه اين توفان است تا اينكه او نتواند مثل دو دوره قبل، سومين دوره نخست‌وزيري خود را هم به طور كامل تمام بكند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار