کد خبر: 788063
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
ایشان حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های بین المللی را با لحاظ نمودن شرایطی جایز دانستند و با اسم بردن از جشنواره ی كن فرانسه از زوایای پنهان برخی جوایزی كه دراین جشنواره اهدا می شود پرده برداشتند
مجمل نیوز: رهبر معظم انقلاب خردادماه سال 1385 در دیدار با كارگردانان مطرح سینما و تلویزیون بیانات بسیار مهمی داشتند كه بخشی از فرمایشات ایشان در خصوص حضور فیلمسازان در جشنواره های خارجی بود. رهبری حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های بین المللی را با لحاظ نمودن شرایطی جایز دانستند و با اسم بردن از جشنواره ی كن فرانسه از زوایای پنهان برخی جوایزی كه دراین جشنواره اهدا می شود پرده برداشتند.

به گزارش مجمل ، رهبر انقلاب با اشاره حضور هنرمندان در «جشنواره كن» خطاب به سینماگران فرمودند:

شما باید ارزشهای دینی و ملی را تقویت كنید. وقتی ارزش ملی میگوییم، نباید فوراً ذهن به سمت چهارشنبه‌سوری برود؛ ارزش ملی یعنی احساس استقلال یك ملت؛ استقلال فرهنگی. در مقابل این القای دویست ساله‌ی فرهنگىِ غرب، یك ملتی بیاید به فرهنگ خودش تكیه بكند، این خیلی ارزش دارد؛ این را تقویت كنید. حالا گاهی با رفتن به جشنواره، ممكن است این تقویت بشود، گاهی با نرفتن به جشنواره این تقویت میشود. آنجایی كه لازم است نروید، نروید؛ آنجایی كه لازم است به جشنواره‌های بین‌المللی بروید، بروید؛ با این نیت بروید - حالا آقای عیاری به دوستان «كَن» لطف كردند و از آنها دفاع كردند كه به ایشان گفته‌اند، شما چرا این‌قدر سیاه‌نمایی میكنید كه فیلم شما را ما نتوانیم نشان بدهیم؛ باید دید آقای عیاری چه كار كرده بوده كه آنها دلشان به حال ملت ایران سوخته - بالأخره من حرفی ندارم كه شما از آنها دفاع كنید؛ اما این را واقعاً من هم خبر دارم. من با اینكه نه سینمایی هستم و نه با این چیزها ارتباط دارم؛ اما بالأخره میدانید طبعاً اطلاعات ما محدود به راههای اطلاع‌گیری شماها نمیشود؛ ما اطلاعات وسیع‌تری داریم. ما خبر داریم كه همین مجموعه‌های جهانی، از جمله كَن - حالا كه اسمش را آوردید - و بعضی از جشنواره‌های دیگر، واقعاً دارند كار میكنند؛ اینها هدف دارند. اینها دوست میدارند كه از حضور هنرمند برجسته‌ی ایرانی در آنجا، در جهت سیاسی، یك استفاده‌ای ببرند... عجیب هم نیست؛ ما هم در برخی از مسایل فرهنگی بین‌المللی، نیات سیاسی داریم، پنهان هم نمیكنیم. ما در رابطه‌ی با خیلی از كشورها با جهتگیری سیاسی كار فرهنگی میكنیم. آنها هم همین كار را دارند با ما میكنند. ما باید حواسمان جمع باشد و هوشیار باشیم.

خوب، آنها مصالح فرهنگیشان را رعایت میكنند، ما هم باید مصالح فرهنگی خودمان را رعایت كنیم. ما كه از او توقع نداریم كه مصالح ما را رعایت كند؛ ما از خودمان توقع داریم كه مصالح خودمان را رعایت كنیم. بنابراین شما اگر جشنواره هم میروید، آن وقتی بروید و آن‌طوری بروید كه مصالح فرهنگی كشورتان را مراعات بكنید. اگر طوری شد كه او بناست مصالح خودش را علیه مصالح كشور شما رعایت كند، بله، ترجیح با نرفتن است، ترجیح با حضور پیدا نكردن است؛ این چیز روشن و واضحی است.

(بیانات در دیدار جمعی از كارگردانان سینما و تلویزیون‌-  خرداد85)

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهروز کمالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
1
4
این سخنان رهبر معظم انقلاب ده سال پیش گفته شده ولی گوئی همین دیروز ودر رابطه با جشنواره اخیر کن است که این نشان از وسعت دید و گستردگی فکری معظم له دارد اگر فیلمی ساخته شود که در ایران بتواند مجوز بگیرد و به نمایش درآید وچنانچه همین فیلم بتواند به جشنواره های معتبر جهانی هم راه پیدا کرده برنده جایزه هم بشود چه اشکالی دارد بسیار هم خوب است ونتایج خوبی هم در معرفی سینما و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و باعث حسادت وجلز و ولز کردن دشمنان نظام هم خواهد شدنظیر واکنشی که رسانه های سعودی پس از بردن دو جایزه مهم از جشنواره کن توسط ایران داشتند، فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در سال 85 هم در همین راستاست فیلمهای آقای اصغر فرهادی مثل : در باره الی، جدائی نادر از سیمین و همین فیلم فروشنده واجد همین خصوصیات هستند و باعث غرور، عزت وسربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمینه هنر و فرهنگ و شادی مردم ایرن میشونداما واقعیت اینستکه هستند فیلمسازانی که به خاطر معروف شدن و اسمی در کردن ، سیاهترین و تاریکترین جنبه های زندگی ایرانی را به تصویر کشیده وفیلم های خود را صرفا" برای جشنواره های خارجی و چه بسا به سفارش برخی کانون های خاص و به امید بردن جایزه ای بی ارزش میسازند همان کانونهائی که انواع کانالهای ماهواره ای را ایجاد کرده اند تا در کنار فیلمها وسریالهای مبتذل صرفا" اخبار سیاه و نا امید کننده از ایران را به خورد بیننده بدهند فیلمهای ایندسته از فیلمسازان هیچگاه نمیتوانند در ایران به نمایش درآیند خودشان هم این را میدانند اینجاست که باید بجای نفی کردن و کوبیدن و با بغض و کینه سخن گفتن ، از امثال آقای فرهادی تقدیر کرد و حساب ایشان را از آندسته فیلمسازان بی مایه و سیاه نما جدا کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار