کد خبر: 787969
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
عضو کمیته کشوری دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تهران ناموفقترین استان ایران در کنترل قلیان است، گفت: طبق قانون سفره‌خانه‌ها حق عرضه مواد دخانی ندارند حتی قهوه خانه‌های قدیمی که این مجوز را داشتند در قانون اصناف دیگر مجوز عرضه قلیان نمی‌گیرند.
تسنیم: آذری پورماسوله - عضو کمیته کشوری دخانیات وزارت بهداشت در برنامه با موضوع «دخانیات» با اشاره به حوزه کنترل سیگار به پیشنیه آن پرداخت و اظهار داشت: فعالیت‌های کنترل دخانیات ایران تقریباً از اواسط دهه 60 شروع شده است و در حوزه کنترل سیگار توانستیم استعمال سیگار را به طور مناسبی در کشور کنترل کنیم. آمارها نیز بیان کننده این هستند که در زمینه کنترل مصرف سیگار، جزو کشورهای نسبتا موفق دنیا هستیم.

آذری پورماسوله به قلیان و استعمال آن اشاره کرد و اظهار داشت: این عادت سنتی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، توسط صنعت دخانیات شناسایی شده است و برنامه ریزی‌هایی که برای این عادت سنتی انجام شده، استعمال دخانیات را در مورد قلیان به طبقات و اقشار مختلف اجتماعی شایع کرده و باعث چالش در کشورهای منطقه شده است.

عضو کمیته کشوری دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سفره خانه‌های سنتی و قهوه خانه‌ها و استعمال قلیان در آنها اشاره کرد و گفت: طبق قانون هیچ سفره‌خانه‌ای حق عرضه مواد دخانی را ندارد و هیچ کدام در پروانه کسبی که دارند، مجوز عرضه قلیان را ندارند و فقط قهوه خانه‌های قدیمی این مجوز را داشتند که در قانون اصناف در مجوزهای جدید، به اینها هم مجوز عرضه قلیان داده نمی‌شود. بنابراین مطابق قانون مکان‌هایی که قلیان عرضه می‌کنند، مجوز عرضه را ندارند و نباید انجام دهند.

وی با ذکر این نکته که استعمال دخانیات به جنسیت مرتبط نیست، تصریح کرد: مهم این است که استعمال دخانیات سبب بیماری می‌شود و عوارض مختلف اجتماعی و اقتصادی دارد و اگر قرار است ممنوعیتی باشد برای همه است.

آذری پورماسوله، استان تهران را به عنوان تنها استانی معرفی کرد که در کنترل عرضه قلیان در اماکن عمومی، موفق نبوده است و گفت: در سایر استان‌ها، همکاران علوم پزشکی با کمک نیروی انتظامی و قوه قضاییه توانستند به طور موثری با عرضه قلیان در اماکن عمومی برخورد کنند و جلوی آن را بگیرند.

وی اظهار داشت: 12 درصد جمعیت بالای 15 سال کشور، سیگار مصرف می‌کنند و اگر به درستی مصرف این افراد را در نظر بگیریم سالیانه 40 میلیارد نخ سیگار، مصرف مورد نیاز است و با مقداری که سازمان دخانیات تولید می‌کند، فاصله قابل توجهی وجود دارد و به نظر می‌رسد آمار مصرف سیگار در کشور توسط شرکت دخانیات بالاتر اعلام می‌شود تا برای واردات و تولیدات داخل کشور، دلیل محکمه پسندی را ارائه کنند.

آذری پورماسوله سود حاصل از فروش مواد دخانی را سود بالایی دانست و در عین حال هزینه‌های ناشی از آن را در دراز مدت بیشتر از سود حاصله، برشمرد و متذکر شد: طی تحقیقاتی در هند، هزینه ای که افراد سیگار مصرف می‌کنند، دو تا سه برابر آن هزینه درمان می‌شود ولی چون این موضوع محسوس نیست به چشم افراد و دولت‌ها نمی‌آید.

وی ادامه داد: هزینه درمان دارد از جیب سایر آحاد کشور که یا دارند از طریق مالیات و یا پول سایر بیمه شدگانی که دارند بیمه خودشان را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند، انجام می‌شود و به نظر بخشی از سیاستگذاران آن سود عالی دیده می‌شود در حالیکه در دراز مدت این هزینه‌هایی که تحمیل می‌شود، به کل کشور تحمیل می‌شود.

در ادامه این برنامه رادیویی، برخورداری - رئیس سابق سازمان دخانیات کشور به ارائه آمار مصرف سیگار در کشور پرداخت و اظهار داشت: در کل کشور تقریباً 65 تا 67 میلیارد نخ، در بخش سیگار تشخیص داده می‌شود که مصرف وجود دارد.

وی ادامه داد: تولیداتمان را به این سمت سوق دادیم که مضراتش همچون نیکوتین کمتر شود و با سیگارهای قاچاق جایگزین شود. در ایران قاچاق سیگار کولاک می‌کند و بهتر است اگر مصرفی وجود دارد، مصرفی باشد که تحت کنترل وزارت بهداشت ایران باشد و از لحاظ کیفی تحت کنترل قرار بگیرد.

رئیس سابق سازمان دخانیات کشور با اشاره به برنامه‌های 30 ساله این سازمان و تغییر کاربری در آن خاطرنشان کرد: به دنبال جایگزین کردن سیگار و تولید مواد آرایشی و دارویی بودیم تا در تغییر کاربری به کارکنان این سازمان آسیبی وارد نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار