کد خبر: 787921
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴
دولت آلمان طرحي مقدماتي را تهيه كرده كه طبق آن حضور نظامي اين كشور در عرصه جهاني بيشتر خواهد شد.
سیدرضا میرطاهر
دولت آلمان طرحي مقدماتي را تهيه كرده كه طبق آن حضور نظامي اين كشور در عرصه جهاني بيشتر خواهد شد. در اين طرح اعلام شده كه آلمان نقش كليدي در اروپا دارد و در زمينه شكل‌دهي به نظم جهاني هم مسئوليت دارد. در طرح مذكور تصريح شده كه آلمان با توجه به مسائلي كه جهان درگير آن است كه از آن جمله مي‌توان به اقدامات گروه تروريستي داعش، تهديدات سايبري و اقدامات تهديد‌آميز روسيه اشاره كرد بايد اقدامات بيشتري در راستاي مسئوليت جهاني خود صورت دهد، البته به اين مسئله نيز اشاره شده كه بايد محدوديت‌هايي براي اقدامات آلمان لحاظ شود. از ديگر مسائلي كه در اين طرح مقدماتي بر آن تأكيد شده اين است كه آلمان بايد از اقدامات يكجانبه پرهيز و به جاي آن به همكاري با اتحاديه اروپا، ناتو و همكاري نزديك با امريكا تمركز كند، البته اين براي دومين بار است كه آلمان از قصد خود براي افزايش نقش بين‌المللي اين كشور در صحنه جهاني و حضور نظامي بيشتر در نقاط مختلف جهان سخن مي‌گويد. در اواخر بهمن 1392 نيز اعلام شد كه دولت آلمان قصد دارد مشاركت نيروهاي نظامي اين كشور در مأموريت‌هاي خارجي را گسترش دهد. در اين راستا «اورسولا فون در لين» وزير دفاع آلمان اعلام كرد كه از اعزام بيشتر نيروهاي نظامي اين كشور به مناطق بحران‌زده جهان حمايت مي‌كند. با اينكه آلماني‌ها درباره مشاركت نظامي در مأموريت‌‌هاي بين‌المللي بسيار محتاطانه عمل مي‌كنند اما به نظر مي‌رسد اكنون اشتياق آلمان براي توسعه حوزه جغرافيايي مأموريت‌ها و عمليات‌هاي نظامي‌اش دامنه‌اي گسترده پيدا كرده و در اين چارچوب وزير دفاع آلمان به عنوان ارشد‌ترين مقام دفاعي در دولت آلمان بر اين مسئله تأكيد ورزيده است، با اين همه بررسي كارنامه عمليات‌هاي نظامي خارجي آلمان نشان مي‌دهد با وجود استقرار چند هزار نظامي آلماني در افغانستان، اين كشور از ابتداي دهه 2000 ميلادي تاكنون مشاركت كاملي در عمليات‌هاي نظامي ناتو در نقاط جغرافيايي خارج از اروپا نداشته است، به طوري كه آلماني‌ها در مداخله نظامي ناتو در ليبي مشاركت نكردند و همين مسئله موجب انتقاد متحدان غربي اين كشور از آلمان شد.

به نظر مي‌رسد عوامل چندي باعث شده تا آلمان اكنون خواهان افزايش مشاركت در اقدامات نظامي بين‌المللي در سطح جهاني شود. نخست اينكه آلمان در حال حاضر بزرگ‌ترين قدرت اقتصادي اروپا و از جمله بزرگ‌ترين اقتصادها در عرصه جهاني به‌شمار مي‌رود. اين بدان مفهوم است كه اين كشور از توان مالي لازم براي ايفاي نقش‌هاي نظامي در عرصه بين‌المللي برمي‌آيد اما بايد توجه داشت كه به طور معمول هر قدر قدرت اقتصادي كشوري افزايش يابد، تمايل آن براي تأثير‌گذاري همسنگ توانمندي اقتصادي‌اش در ديگر عرصه‌ها نيز افزايش خواهد يافت. بدين لحاظ طبيعتاً آلمان اكنون خواهان آن است تا ديگر كشورها ضمن شناسايي قدرت اقتصادي آلمان، قدرت سياسي و حتي نظامي آن را نيز مورد شناسايي و قبول قرار دهند و يكي از لوازم چنين امري، تلاش اين كشور براي ايفاي نقش نظامي در عرصه بين المللي به‌ويژه در مناطق بحران‌زده است. نكته دوم اينكه آلمان در سال‌هاي اخير به‌دنبال كسب كرسي دائمي در شوراي امنيت سازمان ملل بوده است و لازمه دستيابي به اين هدف نمايش توانايي و مسئوليت‌پذيري خود در عرصه بين‌المللي با مشاركت در مأموريت‌هاي صلح‌باني سازمان ملل يا مشاركت با ديگر كشور‌هاي اروپايي مانند فرانسه در مأموريت‌هاي نظامي در مناطق آفريقايي يا آسيايي است.

نكته سوم اينكه آلمان در چارچوب ناتو و به عنوان يك همپيمان اصلي امريكا، ناچار است با وجود مخالفت با برخي موارد مداخله نظامي در ديگر نقاط جهان، به‌هرحال در سطح حداقلي با ديگر متحدان غربي در اين باره همراهي كند، كمااينكه با وجود مخالفت آلمان با مداخله آشكار در بحران سوريه و جنگ داخلي در اين كشور، گزارش‌هايي درباره كمك‌هاي اطلاعاتي آلمان به مخالفان سوريه يا ارسال به اصطلاح كمك‌هاي غيرنظامي به آنها وجود دارد. نكته چهارم اين است كه تغيير ماهوي اوضاع امنيتي چه در صحنه داخلي كشورهاي اروپايي با توجه به افزايش تهديدات تروريستي داعش و نيز تقابل روسيه و غرب به‌دليل بحران اوكراين باعث شده تا فشار به آلمان براي بر عهده گرفتن سهم بيشتري در ناتو و نيز افزايش همكاري‌هاي ضد‌تروريستي افزايش يابد. كما اينكه مقامات ارشد ناتو به‌ويژه دبير كل اين سازمان نظامي غربي بارها از آلمان خواسته تا ضمن افزايش بودجه نظامي خود به مقدار تعيين شده يعني 2درصد توليد ناخالص داخلي، نقش بيشتري در دفاع از اروپا در قبال تهديدات فزاينده روسيه بر عهده گيرد. به نظر مي‌رسد اكنون آلمان با ارائه طرحي مقدماتي قدم در اين مسير نهاده و در عين حال با خريدهاي نظامي جديد قصد ارتقاي توانمندي نيروهاي مسلح خود براي مقابله با تهديدات و ايفاي تعهدات جديد را دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار