کد خبر: 787890
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
بين سلامت اعضاي خانواده و آگاهي افراد از فرصت‌ها و تهديدهايي كه در محيط پيرامون آنان وجود دارد، رابطه مستقيمي برقرار است.
سردار حميد هداوند *
پاس گل افراد بی‌احتیاط به مجرمان فرصت‌طلبهر مقدار افراد از تهديدها و فرصت‌هاي اطراف خود آگاهي بيشتري داشته باشند به همان ميزان سلامت خانواده تضمين خواهد شد و بر عكس به همان ميزان آسيب‌پذيري اعضاي خانواده كاسته مي‌شود.

دنياي ما مي‌تواند فضاي مجازي يا فضاي حقيقي باشد. دنياي مجازي هم مانند دنياي حقيقي فرصت‌هاي فراواني دارد و هم يك‌سري تهديدهايي را براي انسان پيش رو دارد. در اين دنيا نبود آگاهي افراد، نقش اصلي را بازي مي‌كند كه به سن و نوع جنسيت كاربر و نقش او در كانون خانواده وابسته نيست. هر مقدار آگاهي افراد بيشتر باشد به همان ميزان در دنياي مجازي از اين فناوري بهره بيشتري خواهد برد.

بر اين اساس ارتقاي دانش انتظامي شهروندان و همكاري و مشاركت آنان در رعايت هشدارهاي پليسي مي‌تواند گام مؤثري در كاهش تشكيل پرونده‌هاي متعدد در پليس فتا يا پليس آگاهي باشد.
در جديدترين شگرد كلاهبرداري كه از دستگاه‌هاي عابر بانك صورت مي‌پذيرد؛ فرد كلاهبردار به دستگاه خودپرداز مراجعه مي‌كند و با ريختن چسب روي كليدهاي تأييد و انصراف (enter & cancel) منتظر طعمه خود مي‌شود و پس از اينكه كاربر(‌طعمه) كارت خود را وارد دستگاه خود پرداز كرد پس از انجام چند دستور نياز به كليد تأييد دارد كه با كار نكردن كليد تأييد مواجه مي‌شود. فرد كلاهبردار كه به طعمه نزديك شد، بود از روي دست او رمز ورود را مي‌خواند.

 در اين حالت كاربر غافل از اينكه طعمه فرد كلاهبردار قرار گرفته است؛ مضطرب به دفعات متعدد كليد تأييد را خواهد زد و كلاهبردار شروع به سرگرم كردن كاربر مي‌كند.
از آنجا كه اگر هيچ دستوري به دستگاه داده نشود پس از دو دقيقه كارت توسط دستگاه ATM پس داده خواهد شد، در اين فرصت همدست فرد كلاهبردار كارت را بر خواهد داشت و از دستگاه خودپرداز ديگري، اقدام به انتقال يا دريافت وجه نقد خواهد كرد.

پس بهتر است شهروندان هنگام استفاده از دستگاه ATM هشدارهاي زير را رعايت كنند:
1-رمز كارت خود را از اعداد قابل حدس و ساده نظير شماره شناسنامه، ‌تاريخ تولد و مشابه آن انتخاب نكنيد تا فرد كلاهبردار به راحتي شماره آن را به خاطر بسپارد.
2-هنگام وارد كردن رمز عبور خود، ‌مراقب باشيد افرادي كه اطراف شما ايستاده‌اند، مسلط به صفحه كليد نباشند.
3-از نوشتن رمز عبور در كنار كارت عابر بانك خودداري كنيد.
4-حتي الامكان رمز عبور خود را به خاطر بسپاريد و جايي يادداشت نكنيد.
5-هر چند وقت يك بار، رمز كارت خود را عوض كنيد.
6-در صورت مشاهده هر گونه تغيير‌ در دستگاه ATM مانند صفحه مانيتور يا صفحه كليد، از دستگاه ATM استفاده نكنيد.
7-هر گاه صفحه كليد دستگاه ATM غيرفعال باشد يا دستوري كه شما مي‌دهيد، اجرا نكند، صبر كنيد تا پس از گذشت دو دقيقه كارت به شما عودت داده شود يا اينكه دستگاه ATM آن را ضبط كند.
8-در صورتي كه كارتتان در دستگاه عابر بانك گير كرد، به پيشنهاد افراد غريبه مبني بر مراجعه به بانك براي گرفتن كارت توجه نكنيد.
9-به هيچ وجه كارت خود را در اختيار ساير افراد قرار ندهيد.
10-قبل از اطمينان از اتمام پردازش و خاتمه عمليات بانكي، به هيچ وجه محل را ترك نكنيد.
* معاون هماهنگ كننده فرماندهي انتظامي تهران بزرگ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار