کد خبر: 787795
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
قاسم غفوری

فضای داخلی آمریکا در طی روزهای اخیر نشانگر زنجیره‌ای از اقدامات ضد ایرانی است که در قالب کنگره، کاخ سفید ، دستگاه دیپلماسی و خرانه داری آمریکا صورت می‌گیرد. رفتارهایی که حول محور ایران هراسی و فشار و تهدید در حال اجرا شدن است.

-مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید کرد که واشنگتن قاطعانه اجرای تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را ادامه خواهد داد.

-قانونگذاران آمریکایی در مجلس سنا از دولت آمریکا خواستند با آنچه به ادعای آنها حملات سایبری ایران است، مقابله کند

-«توماس کانتریمن»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور منع اشاعه گفت: «من فراتر از آنچه می‌توانم تف کنم به ایران اعتماد نمی‌کنم.»

-مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در نشست استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت که کشورش برنامه‌ای برای آزاد کردن مبادلات چرخه دلار برای ایران ندارد.

-قانونگذاران آمریکایی در مجلس سنا، چندین طرح تحریمی جدید ضد ایران برای الحاق به لایحه بودجه دفاعی سال 2017 آمریکا که لازم‌التصویب است ارائه کرده‌اند.

-دستیار وزیر خارجه آمریکا در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت که قطعنامه 2231تأییدکننده توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 انتقال تمامی کالاها و فناوری‌های موشکی به ایران را ممنوع می‌کند.

-رئیس جمهور آمریکا که در ژاپن حضور دارد در نشست خبری اعلام کرد آمریکا «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» ایران را مهار کرده است.

-مجلس نمایندگان آمریکا طرح ممنوعیت خرید آب سنگین ایران را تأیید کرد تا واشنگتن در آینده نتواند از ایران آب سنگین خریداری کند.

-منابع خبری آمریکایی از بررسی مسئله صدور مجوز برای فروش تسلیحات پیشرفته روسی به ایران در دولت «باراک اوباما» خبر دادند.

-پایگاه خبری فارین پالیسی در گزارشی به نقل از منابعی مدعی شد که تیم‌های مختلفی از ایران در طول مرزهای این کشور با افغانستان با طالبان علیه داعش همکاری می‌کنند.

-اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به بررسی طرحی پرداختند که خواستار تدوین راهبردی برای مقابله با ایران در خاورمیانه در پرتو «برجام» است.

-یک قانونگذار آمریکایی قطعنامه‌ای ارائه کرده که خواستار مخالفت با ارائه خدمات حقوقی به طرف‌های ایرانی در دادرسی‌های مرتبط با برداشت پول از دارایی‌های مصادره شده ایران است.

-شرمن معاون سابق وزارت خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن می‌تواند در صورت لزوم علیه ایران تحریم‌های حقوق بشری اعمال کند.

ا-ستفان مول»، هماهنگ‌کننده آمریکایی اجرای «برجام» در نشست استماع بامداد پنجشنبه در کمیته بانکداری مجلس سنا، مطرح کرد در صورتی که ایران می‌خواهد از منافع اقتصادی رفع تحریم‌ها بهره‌مند شود، باید آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند.

مجموع رفتار امریکایی‌ها نشان می‌دهد که سیاست آمریکا در قالب فشار حداکثری علیه ایران شکل گرفته که هم کنگره و هم و کنگره را در بر دارد. به عبارتی ادعای اینکه کنگره مخالف توافق و اجرای برجام است ادعایی واهی است چرا که کاخ سفید نیز به شدت سیاست‌های ضد ایرانی را ادامه می‌دهد. آنچه مشخص است آنکه میان جمهورخواه و دموکرات برای اعمال فشار بر ایران رقابتی سخت در گرفته که بیشتر برگرفته از فضای انتخاباتی آمریکا و نیز نیازهای اوباما است. از یک سو سیاستمداران به دنبال بازی انتخاباتی برای نشان دادن اقتدار خود در تحقق اهداف لابی‌ها هستند تا منابع مالی و سیاسی آنها را کسب نمایند. از سوی دیگر اوباما نیز به شدت به دنبال تحقق دستاوردهایی برای ثبت در کارنامه خود است که حضور نظامی مستقیم آمریکا در عراق، سوریه ، یمن، لیبی ، افغانستان و حتی کشتن سرکرده طالبان در این چارچوب است. اوباما که در حوزه هسته‌ای خواسته خود را عملی شده می‌بیند به دنبال دو اصل دیگر در قبال ایران است که یکی دور سازی ایران از مقاومت و دیگری پایان دشمنی ایران با رژیم صهیونیستی است. اوباما با تصور نیاز شدید دولت ایران به اجرای برجام و برخی گشایشهای اقتصادی برای مقابله با اعتراض‌های داخلی به برجام سیاست حداکثر فشار را در پیش گرفته و شرایط کنونی کنگره را زمینه ساز تحقق اهداف خود می‌داند. بر این اساس کاخ سفید کاملا در کنار ایران هراسی و فشارهای گسترده کنگره علیه ایران قرار دارد و صرفا با هدف خارج نشدن ایران از میز مذاکره در مقاطعی ادعای مقابله با کنگره را مطرح می‌سازد حال آنکه تحرکات ضد ایرانی خود او و دستگاه دیپلماسی و خزانه داری آمریکا بعضا از تحریم‌های کنگره هزینه‌های بیشتری برای ایران دارد. اوباما به دنبال آن است تا قبل از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش ایران را به تسلیم شدن وادار سازد تا آن را به عنوان موفقیت بزرگ قدرت نرم خود به نمایش گذارد و در این راه نیز سیاست تحریم و تهدید و البته همزمان ادعای آمادگی برای مذاکره را در پیش گرفته است. سیاست اوباما به نوعی شبیه سیاست‌های آمریکا و صهیونیست‌ها پس از کمپ دیوید و اسلو با مصر و تشیکلات خودگردان است که از یک سو فشارهای سنگینی را علیه آنها اجرا کرده و از سوی دیگر میز مذاکره را بازگذاشته تا امتیازات خود را کسب نمایند. در اصل میز مذاکره برای آمریکا، نه میز توافق و تفهام بلکه میز نقد کردن

و به هدف نشاندن اقدامات ضد ایرانی است که مستقیم و یا از طریق کنگره و حتی کشورهای عربی و گروه‌های تروریستی بر ایران وارد می‌سازد. ورود مستقیم آمریکا به نبرد سوریه و یمن تشدید فشارها بر مقاومت در این چارچوب است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار