کد خبر: 787689
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
خانه به دوشي 306 خانوار بويراحمدي ادامه دارد
پروژه مسکن مهر به عنوان بزرگ ترين پروژه مسکن سازي کشور با هدف خانه دار شدن قشر کم درآمد جامعه در زمان رييس جمهور پيشين کليد خورد. اين پروژه به طور همزمان در استانهاي مختلف کشور آغاز شد و در شهرستانها و مناطق کم برخودار بيشتر مورد استقابل قرار گرفت. تا انجا که اهالي اين شهرستانها با آرزوی صاحب‌خانه شدن، تمام دارایی خود را به وجه نقد تبدیل کرده و در قالب آورده یا ودیعه به تعاونی‌ها و پیمانکاران پرداخت کردند تا طبق وعده دولت و با حمايت هاي دولتي در کمترين زمان ممکن از زير بار اجاره نشيني رها شوند. اما پس از گذشت مدت زماني از اغاز پر تب و تاب اين طرح، پروژه مسکن مهر در برخي استانها با مشکلات بسياري روبرو شد.
مريم احمدي

پروژه مسکن مهر بکلو در شهرستان بویراحمد از جمله پروژه‌هایی است که به علت بی‌توجهی سازمان هاي متولي پس از گذشت شش سال نيمه کاره رها شده و متقاضيان و صاحبان امتيازهاي اين واحدهاي به اصطلاح ارزان را بلاتکليف وخانه به دوش نگه داشته است. قرار بود پروژه 306 واحدی در قالب 51 بلوک 6واحدی در3 طبقه با تلاش سازمان همياري شهرداري هاي استان کهگيلويه و بويراحمد ظرف يک سال تکميل و آماده تحويل شود اما نه تنها اين وعده محقق نشد بلکه متقاضيان با وجود گذشت شش سال همچنان در بي اطلاعي و بلاتکليفي مانده اند و پيگيري هاي شان به هيچ نتيجه اي نمي رسد! اين در حالي است که در طي اين سالها هنوزمتفقاضيان نمي دانند تکليف وام 22 ميليون توماني که براي احداث واحدها به سازمان مذکور پرداخت شده به کجا رسيده است.

لازم به ذکر است در حال حاضر از 5 هزار و 240واحد مسکن مهر در استان، تا پایان سال 94 تنها حدود یک هزار و 680 واحد به بهره‌برداری رسیده است.

آمارهاي دروغين مانع رسيدگي

اگرچه وضعيت مسکن مهر در بسياري از استانهاي کشور به عنوان پروژه دولتي رها شده، با گير و دارهاي بسياري روبرو است اما وضعيت پيشرفت اين طرح در استان کهگيلويه قابل تامل است! ارائه آمارهاي کذب که با واقعيت فرسنگ ها فاصله دارد و بالا بردن عدد پيشرفت فيزيکي اين واحدها در گزارشات و مصاحبه ها مي تواند يکي از مهمترين دلايل عقب ماندن اين پروژه و عدم رسيدگي مسئولان دولتي به وضعيت اين واحدهاي مسکوني محسوب شود. پروژه مسکن مهر بکلو در شهرستان بویراحمد با وجود گذشت 6 سال از شروع عملیات احداث، نیمه‌کاره و بلاتکلیف رها شده و پیگیری‌های مکرر متقاضیان نیز تاکنون دردی را دوا نکرده است. در حالي که پروژه مسکن مهر بلکو عملا بيش از دو سال است که مهر تعطيل خورده و در اين مدت حتي يک آجر به اين واحدها اضافه نشده ،مسئولان استان مدعي شده اند اين واحدها به پيشرفت فيزيکي 85 درصدي رسيده و تکميل کارو تحويل واحدها در انتظار رسيدن بودجه است! مسئله اي که اثبات آن به بررسي هاي کارشناسي نياز ندارد و در بازديد از اين واحدها مي توان با قطعيت پيشرفت کمتراز30 درصدي اين واحدها را تاييد کرد.

همه چيز مبهم است!

در ميان مشکلاتي که بر سر راه ساخت پروژه مسکن مهر بلکو در شهرستان بويراحمد روييده و طاقت متقاضيان را طاق کرده است نامشخص بودن وضعيت قراردادها وابهاماتي در خصوص وام هاي اعطايي به متقاضيان بيش ازديگر موارد خودنمايي مي کند. طبق اظهارات معاون مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد پروژه مسکن مهر بلکو قرارداد 2جانبه ای است که بین متقاضیان و سازمان همیاری شهرداری‌های استان منعقد شده وطبق دستور وزارت راه وشهرسازي، ادارات راه وشهرسازي استانها حق دخالت و ورود به پروژه هاي دو جانبه را ندارند!

اين در حالي است که مسئولان استانها معتقدند اين گونه قراردادها منحصر بفرد بوده و ابهامات زيادي دارد که عملا مانع از پيشرفت کار مي شود. پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد يکي از منتقدان اين نوع قرارداد منعقد شده در پروژه های مسکن مهر استان در اين خصوص مي گويد: محکم‌ترین قانون در بحث ساخت و سازها شرایط عمومی پیمان است که این شرایط بر قراردادهای مسکن مهر استان حاکم نیست. چرا که پروژه مسکن مهری که راه و شهرسازی متولی آن است دست پیمانکار را در برخی موارد می‌بندد و پیمانکار آنگونه که باید نمی‌تواند پای کار بیاید و در مسکن مهری که راه شهرسازی متولی است بسیاری از پیمانکارانی که کار را رها کرده بودند از طریق تأمین دلیل پای کار آمدند. اما در اين پروژه افزایش قیمت‌ها سبب شده پیمانکاران این پروژه را نیمه‌کاره رها کنند.

به هر حال ظاهرا اين قرارداد بدون توجه و بررسي عواقب آن منعقد شده و متقاضيان و مسئولان استان چاره اي جز پذيرفتن آن ندارند. جالب اينجاست که نماينده سازمان همياري شهرداري هاي استان هم به عنوان يک پاي قرداد تاکنون جواب مشخص و قانع کننده اي به متقاضيان مسکن مهر بلکو نداده و در مصاحبه هاي مطبوعاتي صرفا به تاکيد بر لزوم همکاري بيشتر متقاضيان با اين اداره بسنده مي کند!

جالب تر اينکه در حالی که مشکلات مطرح شده توسط متقاضیان با عدم پاسخگویی مناسب نماینده سازمان همیاری شهرداری‌های استان همراه است استانداري کهگیلویه و بویراحمد خواهان همکاری متقاضیان با این سازمان شده و اعلام کرده در صورت عدم همکاری و عدم نتیجه‌گیری مطلوب، این موضوع در محکمه قضایی مطرح مي شود!

نيک اقبالي به پيگيري برخي مشکلات واحدهاي مذکور هم وعده داد و گفت: انشعابات آب در صورت پرداخت هزینه توسط مردم ظرف 2هفته آینده وصل می‌شود و بحث فاضلاب نیز در صورت همکاری مردم تا یک ماه آینده حل می‌شود. وی همچنين افزود: میزان زیربنا برای هر واحد مشخص و بر اساس قیمت کارشناسی زمان شروع پروژه پرداخت شود.

طبق اظهارات معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای حل اختلافات در مورد عرصه و محوطه‌سازی پیشنهاد می‌شود جلسه‌ای با حضور نمایندگان مردم، سازمان همیاری شهرداری‌ها و تعدادی کارشناس خبره برگزار و نتیجه جلسه به عنوان مبنای کار قرار گیرد و در صورت عدم نتیجه‌گیری مطلوب، در محکمه قضایی موضوع مطرح شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار