کد خبر: 787685
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
پروژه کليدي دلهران با 15 سال تعويق به مرحله افتتاح نرسيد
حدود 15 سال پيش کلنگ احداث کارخانه سیمان دهلران به زمین زده شد. عملیات اجرایی اين طرح کليدي در سال 84 آغاز شد اما همچنان اين پروژه به مرحله افتتاح صعود نکرده و معلق مانده است. اين تعويق طولاني در طرح احداث کارخانه سیمان دهلران که قرار بود براي تعداد زيادي از بوميان استان اشتغال‌زايي کند، نه تنها نتوانست به اهداف بلند خود دست‌يابد بلکه همان چند کارگري که براي اجراي اين طرح به کار گرفته شده بودند هم، اکنون از کار اخراج شده‌ و پروژه به طور کامل متوقف شده است.
ميترا شهبازي

کارخانه سیمان دهلران با ظرفیت توليد چهارهزار تن سيمان در روز، در مساحتي به گستردگي ۵۰هکتار، در کیلومتر ۱۲شهر دهلران در استان ایلام واقع شده است. راه اندازی این مجتمع صنعتی با توجه به دارا بودن ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک شهرستان دهلران با عراق، می‌تواند نقش به سزایی در توسعه شهرستان و صادرات این محصول به کشور عراق ایفا کند. اما عليرغم اهميت اين پروژه همچنان راکد مانده و متوليان تصميمي براي فعال‌سازي اين طرح ندارند. حالا پس از گذشت چند سال بی توجهی سرمایه‌گذار به کارخانه سیمان دهلران باعث شده که بخش‌های مختلف این کارخانه به بهره‌برداری کامل نرسد. به رغم اهميت اين طرح کليدي در اشتغال‌زايي و افزايش صادرات از استان به کشورهاي حاشيه، باز هم راکد مانده و متوليان دست روي دست گذاشته‌ و اقدامي اساسي نمي‌کنند.

تعويق بي‌پايان کارخانه

پروژه مذکور نه تنها بعد از 15 سال با حدود 76 درصد پيشرفت فيزيکي معلق مانده، بلکه همان چند کارگري که بر روي طرح احداث کارخانه کار مي‌کردند هم با داشتن قرارداد، اخراج شدند. اکنون بیش از ۹ماه از اخراج کارگران کارخانه سیمان دهلران می‌گذرد و به‌رغم احکام دیوان عدالت اداری، دادگستری و اداره کار متأسفانه اين کارگران نتوانسته‌اند به کار برگردند و براي گذران زندگي و امرار معاش به مشکل برخورده‌اند. تا جايي که برخي از کارگران براي تامين زندگي خود به اجبار دست به حراج اموال خود زده‌اند. روساي کارخانه سیمان دهلران هم همچنان به احکام صادرشده تمکین نکرده و کارگران اخراجی و خانواده‌های آن‌ها هستند که اکنون متضرر مي‌شوند. البته مشکل به همين جا ختم نمي‌شود و با توجه شواهد موجود، گويا روساي کارخانه سیمان دهلران براي ادامه احداث کارخانه تصميمي ندارند. چرا که براي پرداخت حقوق معوقه کارگران دست به حراج تجهيزات کارخانه زده‌ و اموال موجود را به مزايده گذاشته‌اند.

نماینده کارگران اخراج شده با اشاره به وضعيت کارگران اخراج شده مي‌گويد: بیشتر افراد اخراج شده از کارخانه سیمان دهلران بالای هفت سال سابقه کار دارند و متاسفانه به دلایل نامعلوم ۴۳ نفر از کارکنان اين کارخانه به‌رغم داشتن قرارداد استخدامی اخراج شده‌اند.

محسن ولی زاده با اشاره به شروط بازگشت کارگران به کار که از سوي روساي اين کارخانه ارائه شده است،‌ مي‌افزايد: یکی از شرایط بازگشت به کار کارگران اخراجی از سوی هیئت‌مدیره کارخانه سیمان، لغو قرارداد دائم و تبدیل آن به قرارداد سه ماه است. از اين رو با دردست داشتن مستندات و مدارک موجود به اداره کار و اموراجتماعی مراجعه کرديم و حکم بازگشت به کار تعداد ۴۳نفر کارگر اخراجی از سوی اداره کار و امور اجتماعی و هیئت تشخیص صادر شد اما مسئولان کارخانه به‌حکم صادره شده توجهي ندارند.

لزوم اجراي حکم هیئت حل اختلاف و دیوان عدالت‌اداری

بنا به گفته نماینده کارگران اخراج شده، عدم توجه مسئولان کارخانه سیمان دهلران به حکم اداره کار و امور اجتماعی منجر به مراجعه اين کارگران به مراجع قضایي شده که بازهم راي ديگري براي بازگشت کارگران به کار صادر شد. اما باز هم هیئت‌مدیره کارخانه به رأی دادگستری بی‌توجهی هستند. متأسفانه به‌رغم صدور چندین حکم بازگشت به کار از سوی مراجع قضایی، مسئولان کارخانه سیمان دهلران از پذیرش ما امتناع می‌کنند و انتظار است که متوليان نیز در این راستا چاره‌اندیشی کنند.

حسین پاریاب، سرپرست اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان دهلران با تاييد اين موضوع که تعدادی از کارگران کارخانه سیمان دهلران با در دست داشتن قرارداد دائمی از کار بیکار شده‌اند، مي‌گويد: این کارگران با ارائه مدارک قانونی با مراجعه به هیئت حل اختلاف و دیوان عدالت ادارای حکم بازگشت به کار را گرفته‌اند اما مسئولان کارخانه سیمان حکم را اجرایی نمی‌کنند.

امیدعلی سبزی، فرماندار دهلران نيز با اشاره به اينکه كارخانه سیمان دهلران يکي از کليدي‌ترين پروژه‌های در دست احداث اين شهرستان است، مي‌گويد: با جدیت به دنبال برطرف شدن مشكلات اين طرح و بهره‌برداری از آن هستيم. کارخانه سیمان دهلران چند سالي‌ست که به کمک بخش خصوصي كار عملیات اجرایی‌اش كلید خورده و از پیشرفت فیزیكی خوبی هم برخوردار است.

با توجه به شرايط موجود و دست روي دست گذاشتن‌هاي متوليان استاني، همچنان بازگشت کارگران به کار و ادامه عمليات احداث پروژه کارخانه سيمان دهلران در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. زماني متوليان دليل تعويق اين عمليات را عدم تخصيص اعتبارات لازم مي‌دانستند. اما اکنون ديگر صحبتي از لزوم تخصيص اعتبار هم نيست و براي پرداخت حقوق معوقه کارگران هم چوب حراج به تجهيزات کارخانه در دست احداث زده شده و ديگر اميدي به ادامه اين پروژه با اين شرايط نيست. گويي مسئولان مربوطه هم از احداث اين کارخانه نااميد شده و اکنون در تلاشند، کارخانه سيمان دهلران را با تمام اهداف و مزاياي آن به فراموشي بسپارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار