کد خبر: 787653
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴
حجت‌الاسلام ميلاد اميني موحد

رسانه نوين را بر خلاف ترجماني كه در كتاب‌هاي فرهنگ زبان فارسي منتشر شده مي‌توان با معنايي متفاوت‌تر تبيين كرد در واقع رسانه به معناي «هر وسيله‌اي است كه انتقال‌دهنده فرهنگ‌ها و افكار ديگري باشد» پس عجيب نيست اگر رسانه را همان «پيام» تعريف كنيم. با توجه به تعريفي كه از رسانه گفته شد «دوران صدر اسلام» را مي‌توان از رسانه‌اي‌ترين اعصار تاريخ دانست. نزول و ترويج قرآن كريم در زمان پيامبر ختمي مرتبت به عنوان فراگير‌ترين رسانه، جريان اسراي كربلا را رسانه‌هاي بي بديل قيام سيدالشهدا، صحيفه سجاديه را مبتكرانه‌ترين رسانه در عصر امام سجاد عليه‌السلام و شبكه‌هاي عظيم تشكيلاتي اطلاع‌رساني در زمان حيات امام صادق عليه السلام را از موفق‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توان نام برد.
امروزه با رشد روز افزون وسايل ارتباط جمعي مانند اينترنت و ماهواره و گسترش تلفن همراه، انتقال اخبار و اطلاعات از روش قديم يك طرفه بودن خارج شده و اكنون هر كاربر اينترنتي يا عضو شبكه اجتماعي به راحتي مي‌تواند با هزاران نفر تبادل اطلاعات بكند. افزون بر تأثيرگذاري بر فرهنگ در الگوي مدرن امنيت رسانه‌ها با متحول كردن باور‌ها، ارزش‌ها، اعتقاد‌ها، تصوير‌ها، ادراك‌ها و ذهنيت‌هاي جامعه زمينه را براي اغنا و پذيرش فراهم مي‌كنند. اين وضعيت باعث شده است، پيام‌ها، نماد‌ها، اخبار و اطلاعات اهميت ويژه‌اي پيدا كنند. رسانه‌ها ادراك مردم را از واقعيت تغيير مي‌دهند. اين قدرت رسانه‌اي به قدري است كه برخي از متفكران معتقدند كه رسانه‌ها حاكميت و قدرت تعيين سرنوشت انسان‌ها را از آنان سلب كرده و در اختيار خود گرفته است و بر انديشه، ادراك و احساس افراد مسلط شده‌اند.
به بيان واضح‌تر صحنه جنگ ديگر محدود به ميدان‌هاي درگيري نيست، بلكه مردمي كه تصوير‌هاي زنده نبرد را در گيرنده‌هاي خود مي‌بينند به نوعي خود را در همان محيط و فضا احساس مي‌كنند. رسانه‌ها مي‌توانند تصوير‌ها، اخبار، گزارش‌ها و مصاحبه‌هايي را گزينش و پخش كنند كه افكار عمومي و بين المللي را به سمت و سوي دلخواه خود هدايت كند و حتي پيروزي و فتحي را به مراتب بيشتر از آنچه در صحنه نبرد رخ مي‌دهد، انعكاس و جلوه دهند. رسانه در تاريخ حضور خود همواره براي تأثيرگذاري بر توده مردم به كار رفته است. در اين ميان امكانات جديد رسانه‌اي مثل اينترنت و فضاي مجازي امكان تأثيرگذاري را كه تاكنون تنها در انحصار دولت‌ها بوده است، براي افراد و گروه‌هاي ديگر نيز ممكن كرده است. اينترنت و رسانه‌هاي مجازي سرعت تأثيرگذاري بر افكار عمومي را دو چندان كرده‌اند، زيرا محيط‌هاي مجازي مراجعه‌كنندگان و مخاطبان بسيار زيادي از تمام اقشار را در برگرفته است.
گروهك تروريستي داعش، از همان آغاز فعاليت‌هاي خود، رسانه‌هاي گوناگون را براي تأثيرگذاري بر افكار عمومي و جذب نيرو به خدمت گرفته است. با وجود آنكه گروهك‌هاي تروريستي پيش از داعش نيز براي رسيدن به اهداف خود از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده كرده‌اند، اطلاعات و آمار منتشر شده نشان مي‌دهند كه بر خلاف گروه‌هاي تروريستي پيشين داعش توانسته نهايت استفاده را از امكانات رسانه‌اي موجود براي پيشبرد اهداف خويش به‌كار برد. جريان‌سازي و فعاليت‌هاي فراوان در محيط‌هاي مجازي سبب شده است برخي از تحليلگران اينترنت را «زمين بازي اصلي داعش» بنامند. گروهك تروريستي داعش كه ادعاي برپايي دولت اسلامي را در عراق و شام دارد، سرمايه هنگفت سالانه 3 ميليارد دلار را به فعاليت‌هاي رسانه‌اي خود اختصاص داده كه متصدي آن وزارت رسانه و اطلاع‌رساني است و مسئول آن مستقيماً از طرف خليفه خودخوانده داعش منصوب مي‌شوند. امواج گوناگون فعاليت‌هاي رسانه‌اي داعش در حالي است كه بر پايه انديشه بزرگان آنها، استفاده از فناوري محدود است! براي مثال بر مبناي فتواي علماي آنها ديدن فيلم‌هاي سينما و رفتن به سينما حرام است. در عين حال آنها استفاده از رسانه را براي رسيدن به هدف‌هاي خود واجب مي‌دانند. حجم فعاليت گروهك‌هاي تروريستي در فضاي مجازي جهت توجيه جنايات و عقايد تكفيريشان از يك طرف و كمك غول‌هاي رسانه‌اي يهودي و سعودي در شبكه‌هاي ماهواره‌اي، ضرورت حضور مؤثر جبهه حق در فضاي مجازي را دو چندان مي‌‌کند. فقدان حضور تشكيلاتي و منسجم نيرو‌هاي انقلابي در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي به راحتي قابل دريافت است. عرصه‌اي كه دشمن براي نفوذ و از بين بردن نظام جمهوري اسلامي ايران ساعت‌ها وقت و ميليارد‌ها دلار هزينه صرف مي‌كند.
«امروز اينترنت و ماهواره و وسايل ارتباطي بسيار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جاي دنيا مي‌رسد. ميدان افكار مردم و مؤمنين، عرصه‌ كارزار تفكرات گوناگون است. امروز ما در يك ميدان جنگ و كارزار حقيقي فكري قرار داريم. اين كارزار فكري به ‌هيچ‌وجه به زيان ما نيست؛ به سود ماست. اگر وارد اين ميدان بشويم و آنچه را كه نياز ماست – از مهمات تفكر اسلامي و انبارهاي معارف الهي و اسلامي – بيرون بكشيم و صرف كنيم، قطعاً  برد با ماست؛ ليكن مسئله اين است كه ما بايد اين كار را بكنيم.» «جهان اسلام» قبل از ظهور مهدي موعود منتظر حضور منسجم و تشكيلاتي اصحاب آخرالزماني آخرين حجت خدا در عرصه رسانه و فضاي مجازي و در عموم عرصه‌هاي نبرد با استكبار جهاني است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
0
0
بعضی اصل دشمن را انکار میکنند. وقتی میگوییم دشمن داریم، میگویند « شما دچار توهّمید؛ توهّم توطئه». خود این مطرح کردن توهّم توطئه، به‌نظر ما یک توطئه است؛ برای اینکه حسّاسیّتها را کم کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار