کد خبر: 787640
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
تهاتر كالايي با وجود لغو تحريم‌ها
نفت و محصولات پتروشيمي در برابر كالا؛ روشي كه در زمان تحريم‌ها در دستور كار قرار گرفته بود و اين روزها و پس از لغو تحريم‌ها نيز به قوت خود باقي است. ...
وحيد سرخابي
بازگشت به دوران پيش از تحريم
نفت و محصولات پتروشيمي در برابر كالا؛ روشي كه در زمان تحريم‌ها در دستور كار قرار گرفته بود و اين روزها و پس از لغو تحريم‌ها نيز به قوت خود باقي است. 
به گزارش «جوان»، با اجرايي شدن و لغو تحريم‌ها بود كه عده‌اي به جشن و پايكوبي پرداختند و اتصال ايران به اقتصاد جهاني و مكانيزم‌هاي بين‌المللي را به يكديگر تبريك گفتند. در مقابل برخي كارشناسان اين ذوق‌زدگي را خطرناك ارزيابي و به مسئولان دولت پيشنهاد كردند به‌منظور نا اميدي مردم از «كليد هسته‌اي» چندان بر موفقيت‌هاي برجام مانور ندهند. با اين وجود مسئولان بي‌توجه به اين موضوع از طلوع آفتاب برجام سخن گفتند و شرايط به‌وجود آمده را يك موفقيت مهم ارزيابي كردند. 
حدود سه سال از آغاز كار دولت مي‌گذرد كه مهم‌ترين برنامه خود را رفع تحريم‌ها و بازگشت به نظام اقتصادي جهان معرفي كرد. به هر شكل و از هر طريقي كه بود برجام نهايي و تصويب شد اما با وجود سپري شدن روزهاي فراوان از لغو تحريم‌ها همچنان مكانيزم فعاليت مالي دولت همان روش‌هاي دولت قبل است، البته در اين ميان دولت مسيرهاي ايجاد شده در دوران تحريم‌ها را بست و در نامه‌اي رسمي به نهادهاي خود اعلام كرد تنها مسير انتقال پول چين است. دولت بيش از حد خوشبين بود، خوشبين از آن جهت كه با لغو تحريم‌ها بانك‌هاي خارجي به‌راحتي به ايران روي مي‌آورند اما زمان هر چه گذشت رد اين تفكر بيشتر اثبات شد. به عنوان نمونه بخشي از اعتبار يك شركت نفتي ماه‌هاست در چين به حال خود رها شده است و هيچ كس شهامت انتقال آن با كارمزد 7 درصد را ندارد در حالي كه انتقال اين مبلغ از دوبي با كارمزد 5/1 درصد دردسترس بود اما به دليل ممنوعيت استفاده از آن همه چيز به هم ريخت. 
از سوي ديگر تهاتر كالا با محموله‌هاي نفتي و پتروشيمي تشديد شده است چراكه هيچ بانكي حاضر نيست براي ايران پولي جابه‌جا كند. اين معضل در اروپا بيشتر آزاردهنده است چراكه واهمه آنها از تبعات همكاري با ايران پابرجاست و اين همان نكته‌اي است كه موجب بروز اختلاف نظر ميان كارشناسان و دولتي‌ها شده است. 
وال استريت ژورنال در گزارشي به اين موضوع پرداخته و نوشته است: حتي پس از لغو تحريم‌هاي غرب عليه ايران، محدوديت‌هاي بانكي همچنان پابرجاي امريكا عليه ايران مانع از تجديد حيات صنعت نفت اين كشور شده و شركت‌هاي انرژي را ناگزير ساخته تا از بانك‌هاي كوچك يا معاملات تهاتري براي معامله با ايران استفاده كنند. 
به گفته محسن قمصري، مدير بازاريابي نفت شركت ملي نفت ايران، شركت توتال فرانسه در ماه فوريه مجبور شد از طريق سه بانك كوچك اروپايي ترتيبات مالي صدور اولين محموله نفت ارسالي ايران به اروپا در سال‌هاي اخير را انجام دهد. اين بانك‌ها مبادلات چنداني با امريكا ندارند و كمتر در معرض مجازات‌هاي دولت امريكا قرار دارند. 
قمصري افزود: بانك‌هاي كوچك‌تري كه توتال از آنها استفاده كرده، يعني هندلزبانك آلمان، بانك دو كامرس‌اي دو پلاسمنت سوئيس و هالك بانك تركيه فعاليت تجاري زيادي در امريكا ندارند. رويال داچ شل و بي‌پي هم به دليل ممانعت بانك‌هاي طرف حسابشان از همكاري با جمهوري اسلامي، هنوز نفتي از ايران خريداري نكرده‌اند. 
اما علي‌محمد بساق‌زاده، مدير كنترل توليد شركت ملي پتروشيمي ايران گفته است پس از بروز مشكلات بانكي، برخي شركت‌هاي اروپايي در حال ايجاد ترتيبات پيچيده تهاتري براي خريد محصولات پتروشيمي از ايران و روي هم رفته دور زدن سيستم بانكي غربي هستند. 
وي افزود: بر اساس چنين ساز و كاري، يك شركت اروپايي از طريق ارسال پول به يك شركت سازنده قطعات خودرو در اروپا، پول محصولات پتروشيمي خريداري شده از ايران را مي‌پردازد. آن قطعه‌ساز سپس محصولات خود را به ايران ارسال مي‌كند و خريداران پول محصولات پتروشيمي را به شركت پتروشيمي پرداخت مي‌كنند. وي از اشاره به نام شركت‌هايي كه در اين ساز و كار دخالت دارند خودداري كرد. 
رسانه‌هاي غربي در اين باره نوشته‌اند: معاملات تهاتري با ايران در دوره تحريم‌ها براي خريد محصولات غيرنفتي مرسوم بود، اما انتظار نمي‌رفت پس از لغو تحريم‌ها باز هم از اين نوع معاملات براي تجارت با ايران استفاده شود. 
اميرحسين زماني‌نيا، معاون امور بين‌الملل وزير نفت ايران گفت:«معاملات انرژي با سرعتي كه انتظار داشتيم صورت نمي‌گيرد؛ برخي بانك‌هاي بزرگ بسيار محتاط هستند زيرا آنها از سوي دولت امريكا ترسانده شده‌اند.»
به نظر مي‌رسد با لغو تحريم‌ها اما گويا چيزي تغيير نكرده است و تحريم‌ها همچنان ايران را به بهره‌گيري از راهكارهاي پيش از لغو تحريم‌ها سوق داده است، با اين تفاوت كه با سوزاندن راه‌هاي كسب درآمد وضعيت كمي سخت‌تر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار