کد خبر: 787613
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
آغاز مأموريت واليبال براي شكستن طلسم 52 ساله المپيك
عمليات صعود واليبال ايران به المپيك ريو از بامداد امروز در ژاپن آغاز شد و شاگردان لوزانو در نخستين ديدارشان قرار است سحرگاه شنبه به مصاف استراليا بروند. ...
سعيد احمديان
حمله به ريو از توكيوعمليات صعود واليبال ايران به المپيك ريو از بامداد امروز در ژاپن آغاز شد و شاگردان لوزانو در نخستين ديدارشان قرار است سحرگاه شنبه به مصاف استراليا بروند. آنها ساعت 5 و 30 دقيقه بامداد فردا هم در دومين مسابقه رودرروي كانادا قرار مي‌گيرند.
از امروز نگاه هواداران واليبال به توكيو است، پايتخت ژاپن كه ميزبان رقابت‌هاي انتخابي المپيك است و قرار است تكليف سهميه‌هاي باقي مانده در پايان اين رقابت‌ها مشخص شود. مأموريت شاگردان لوزانو هم پايان دادن به حسرت 52 ساله حضور واليبال در المپيك است، مأموريتي كه همه واليباليست‌ها مي‌گويند براي رسيدن به آن هم‌قسم شده‌اند. آنها به توكيو رفته‌اند تا در رقابت‌هاي انتخابي المپيك در مصاف با هفت تيم فرانسه، لهستان، استراليا، ونزوئلا، ژاپن، چين و كانادا يكي از تيم‌هايي باشند كه در روز پاياني بليت ريو را براي واليبال ايران رزرو كنند. سه تيم اول اين رقابت‌ها به همراه بهترين تيم آسيايي مجوز حضور در المپيك را مي‌گيرند و در صورتي كه يك تيم آسيايي بين سه تيم اول باشد، سهميه‌هاي آسيا به دو تيم افزايش مي‌يابد. اين رقابت‌ها ۱۰ روز به طول خواهد انجاميد و در پايان تيم‌هاي راه‌يافته به المپيک مشخص خواهند شد. با اين شرايط به نظر مي‌رسد واليبال ايران شانس زيادي براي پايان دادن به طلسم صعود به المپيك دارد، آن هم تيمي كه با توجه به جهش موشكي در سال‌هاي اخير در جمع تيم‌هاي مدعي جهان قرار گرفته است.

3 دوره پشت در المپيك

اولين حضور ايران در رقابت‌هاي انتخابي المپيک به سال 2004 و تلاش براي دريافت بليت المپيک آتن برمي‌گردد، در آن دوره ايران با پارك كي وون كره‌اي با کسب چهار پيروزي مقابل کره جنوبي، ژاپن، الجزاير و استراليا و پذيرش سه شکست برابر کانادا، چين و فرانسه و 11 امتياز در جدول رده‌بندي پنجم شد و در بين آسيايي‌ها هم بعد از استراليا و چين در رده سوم قرار گرفت و در رسيدن به المپيك ناكام ماند. دومين حضور ايران در رقابت‌هاي انتخابي المپيک به سال 2008 برمي‌گردد. ملي‌پوشان جوان کشورمان در اين پيکارها با مربيگري زوران گائيچ با کسب دو پيروزي برابر تايلند و استراليا و پذيرش پنج شکست مقابل الجزاير، ژاپن، آرژانتين، ايتاليا و کره جنوبي موفق به کسب 9 امتياز شدند و در جدول رده‌بندي با الجزاير از حيث امتياز و تعداد برد برابر شده و به لطف معدل پوئن بهتر نسبت به اين تيم در رده ششم جدول قرار گرفتند. تيم ملي واليبال ايران در ميان آسيايي‌ها نيز پس از ژاپن، کره جنوبي و استراليا چهارم شد. انتخابي المپيك لندن سومين تلاش واليبال براي المپيكي شدن بود كه واليبال ايران با ولاسكو به جمع تيم‌هاي مدعي اضافه شده بود. ايران با کسب پنج پيروزي مقابل کره جنوبي، ژاپن، چين، ونزوئلا و پورتوريکو و قبول دو شکست مقابل استراليا و صربستان با 14 امتياز در رده سوم جدول رده‌بندي اين رقابت‌ها قرار گرفت و در ميان آسيايي‌ها نيز با اختلاف يک امتياز کمتر از استراليا دوم شد تا از صعود به المپيك بازبماند.
 
پر كردن جاي خالي المپيك

بازي‌هاي انتخابي المپيك در ژاپن، چهارمين تلاش واليباليست‌هاي كشورمان براي صعود به المپيك است. پس از ناكامي واليبال در صعود به المپيك در جام جهاني 2015 كه تابستان گذشته در ژاپن برگزار شد، حالا رقابت‌هاي انتخابي كه از امروز در ژاپن آغاز مي‌شود، آخرين شانس واليبال براي رفتن به المپيك است. پس از ناكامي در جام جهاني 2105، كواچ جايش را به لوزانوي آرژانتيني داده است تا اين مربي كه تيم‌هاي اسپانيا، آلمان و لهستان را المپيكي كرده است، براي چهارمين بار هم در كارنامه‌اش يك تيم را المپيكي كند. واليباليست‌هاي كشورمان پس از نتايج ضعيف در جام جهاني گذشته، با آمدن لوزانو دوباره به روزهاي اوج برگشته‌اند و هواداران واليبال اميدوارند كه نسل طلايي واليبال كشورمان كه پس از درخشش در ليگ جهاني، جام جهاني و مسابقات قهرماني جهان، جاي المپيك در كارنامه‌شان خالي است، با كسب سهميه ريو افتخاراتشان كامل شود. واليباليست‌هاي كشورمان براي شركت در انتخابي المپيك، دو بازي دوستانه با فرانسه و يك ديدار با چين و لهستان داشته‌اند و پيروزي مقابل لهستاني‌ها در آخرين بازي تداركاتي نشان از شرايط خوب واليبال در آستانه مسابقات انتخابي المپيك بود كه اميدواري‌ها به تيم لوزانو را بيشتر كرده است. او در آخرين تمرين به بازيكنان گفته است كه بايد خودشان را براي مهم‌ترين مسابقات عمرشان آماده كنند. دبيركل فدراسيون واليبال هم ديروز گفت كه ملي‌پوشان هيچ تيمي را نبايد دست‌كم بگيرند. بهرام افشاردوست به سايت فدراسيون واليبال گفت: «به جز فرانسه و لهستان تيم‌هاي کانادا، استراليا و ژاپن خطرناک هستند و نبايد هيچ حريفي را دست‌کم بگيريم.»
 
مصاف انتقامي با كانادا

شاگردان لوزانو در شرايطي قرار است بامداد شنبه به مصاف تيم استراليا بروند تا علاوه بر گرفتن انتقام شكست جام جهاني گذشته، شروع خوبي در اين رقابت‌ها داشته باشند كه از ساعت 5 و 30 دقيقه بامداد فردا هم به مصاف كانادا مي‌روند. کانادا سه بار به المپيک راه پيدا کرده است و آخرين حضور اين تيم به المپيك 92 برمي‌گردد. كانادايي‌ها در انتخابي المپيك 2004 آتن هم با ايران بازي كردند كه ايران با نتيجه 3 بر صفر مغلوب اين تيم شد. ايران و كانادا آخرين بار هم در جام جهاني گذشته به مصاف هم رفتند كه آن مسابقه با توجه به شرايط بحراني ايران در آن رقابت‌ها، توانست تيم كشورمان را بار ديگر 3 بر صفر شكست دهد. با اين حال مسابقه بامداد فرداي دو تيم با شرايط قبل فرق مي‌كند و شاگردان لوزانو توانايي اين را دارند كه انتقام شكست‌هاي گذشته را از شاگردان گلن هواك بگيرند و راهشان را براي صعود به المپيك هموارتر كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار